Ojämn tomgång vänster cylinder 350/638:a

Reparationstips och allt om motorer...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Ojämn tomgång vänster cylinder 350/638:a

Inlägg av yamazuki »

Lika bra att starta en ny tråd om det här fenomenet. Innan kolv och cylinderbyte gick vänster cylinder lite fyrtaktslikt på tomgång. Trodde det hade med kasst komp att göra. Nu har jag nya cylindrar och kolvar men den puffar fortfarande likadant som innan.
Har brytarlöst och bytt tändkablar mellan cylindrarna men felet är kvar på vänster cylinder. Ändrat tändpunkt upp och ner utan att få fenomenet att byta cylinder. Alltid vänster som tänder vart fjärde varv eller något.

Nu var jag inne på en annan tråd och snappade upp något om en packbox som kan vara på bommen. Det känns väl rimligt att det skulle kunna vara boven här också väl?

Lite retsamt med tanke på att jag precis haft loss allt däromkring när jag bytte primärkedja nyss. :?

Så ska jag beställa en ny packbox tro eller finns det andra förslag?

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ojämn tomgång vänster cylinder 350/638:a

Inlägg av Andercz »

Har du bytt hela elsystemet - rotor, sensor, generator, tändspolar, regulator - eller bara bytt just tändningen och behållt den gamla generatorn, tändspolar och regulator?

Har du bytt till nya tändstift? NGK BP7HS till exempel...

Är kanske vänster topplock skadat? Syns det något svart oljeläckage mellan topp och cylinder?

Cylinderfotpackning OK?

Topplockpackining OK?

Gängan för tändstift OK?

Om packboxen bakom generatorn, på vevaxelns Högra ända, börjar läcka luft, får man startsvårigheter på den höra cylindern. Denna packbox bör man byta när man byter till elektronisk tändning. Inte för att tändningen kräver det, utan för att just den packboxen är mest utsatt och mest trolig att slitas ut och skapa besvär. Så när man ändå har fritt fram, byt packboxen...

Motsvarande packbox på vänster ända av vevaxeln, tätar ju främst mot växellådans olja. Den ligger alltså i oljebad och brukar hålla tätt betydligt längre än brorsan på höger sida. Blir den sliten suger den inte in luft utan olja, och detta brukar märkas på att den vänstra cylindern går fetare, börjar ryka och kanske ha svårt att tända. Möjligen kan det även vara så att den slitna packboxen släpper ut gasblandningen som egentligen skulle puttas upp i cylindern , ut i växellådan och ut genom ventilationshålet..
Hur ser tändstiften ut? Är det vänstra mer oljigt kan detta vara ett tecken på att packboxen är bytfärdig.

Kör en tur, kör på högsta växeln, full gas, och stäng av motorn i farten och stanna genast utan att stå på tomgång eller motorbromsa.
Plocka ut tändstiften med en gång och kolla dem, är de likadana, är de svarta eller bruna eller vita? Är de olika? Vad är skillnaden?
Om du saktar ner och står på tomgång, är det dessa förhållandena, alltså på låga varv/ tomgång, du får svar på när du tittar på tändstiften.
29 shades of brown spark plugs.jpg
" Ändrat tändpunkt upp och ner utan att få fenomenet att byta cylinder." Förklara vad du menar med detta, med att du ändrar tändpunkt upp och ner

Är sensorn rätt placerad, i rätt par hål? Detta gäller om du har bytt hela systemet.
SENSORPOSITION.JPG
Tändstiftstestet bör ge besked om det är elektriskt fel eller, mer troligt, ett fel som har med bränslet att göra. Då kan det vara något läckage som är boven.
Läcker det in luft blir blandningen för mager - tändstiftet vitare
Läcker det in olja blir blandningen för fet - svartare tändstift
Båda förhållandena kan ge tändningsproblem.

Ytterligare fel som kan spela in, lite långsökt kanske, men det har inträffat, är en otät förgasare/ bensinkran. Står cykeln på sitt sidostöd långa perioder, kan en läckande förgasare göra att bränsle samlas i vänster vevhushalva. Där avdunstar bensinen och lämnar kvar oljan. Oljan kan lösas upp och förbrukas om cykeln används flitigt, alltså blir den "frisk" igen av att köras en tid, står den sedan stilla länge kan det samlas igen.. Oljeansamlingen kan dessutom hindra att rätt volym av gasblandning kan portioneras till förbränningskammaren..
Detta är bara spekulationer, en möjlighet...

Andecz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Ojämn tomgång vänster cylinder 350/638:a

Inlägg av yamazuki »

Jo jag har bytt till komplett vape system med alles. Flyttat tändpunkt med pickupen den är justerbar tidigare eller senare tändning. Växlat tändkablar och tändstift för att se om fyrtaktandet flyttas till andra cylindern. Tändstiftet ser ut som det går oljigt/fett. Köra fullgas får nog vänta tills kolvar/cylindrar är mer inkörda och lite behagligare temperatur ute.


Tror du kan ha slått huvudet på spiken med förgasaren. Nålventilen stänger inte hundra och flottörnivån är hög. Bensinkranen är tät.
Kan nog vara så att den har fått en överdos av oljeblandning i vänster vevhus. Inte alltid jag kommer ihåg att stänga bensinkranen och oftast står den på sidostödet.

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ojämn tomgång vänster cylinder 350/638:a

Inlägg av Andercz »

Aha!
Ja det måste inte alltid vara värsta möjliga orsak..
Tag som vana att alltid stänga av bensinkranen innan du stänger av motorn!

Inställning av flottörnivån finns beskriven här:
viewtopic.php?f=7&t=630
Det förklaras även i handboken, har du den?

OK, inkörningen kanske får vänta tills det blir mer behaglig temperatur ute, och det kan ju dröja, men jag har en kompis, som jag respekterar mycket högt, som menar att man inte skall fega när man kör in motorer. Läste du inte senaste numret av JAWABLADET? Där är metoden han föredrar beskriven.

Jag måste erkänna att jag inte följt hans rekommendation ännu, men jag skall väl göra det vid något tillfälle ganska snart, till våren, eller nästa gång jag har en motor på bänken som skall köras in..

Om det nu stämmer med mitt antagande om att du har olja liggande i botten på vänster vevhus, bör den försvinna efter en längre tur på vårliga lansdsvägar. Se till att få ordning på förgasaren innan dess. För att angripa saken på alla fronter, kan du ju även kolla och byta packboxarna på vänster och höger sida av vevaxeln. Den högra i alla fall.. kanske även den vänstra, bara för att veta att det inte är den som ställer till problemen.

Sensorn skall alltid sitta i det högra paret skruvhål, när den sitter i en 350cc. Annars stämmer inte cyklerna, det är olika slaglängd på en 250 och en 350..

Vi hörs
God Jul!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar