RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker")

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker")

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu har jag delat motorn .växelföraren den ena var väldigt sliten .men för övrig så såg samtliga kuggdrev bra ut .ska i morgon mäta upp huvudaxel om den är krökt eller inte .jag fundera lite på kuggdreven .var ju 2 st kuggdrev med piggar på ett stort och ett lite mindre .jag har sätt det mindre kuggdrevet mot den axel som håller kedjedrevet
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Ronny, jag tog mig orådet före och delade tråden här. Den håller på att bli oändligt lång, och nu när du har delat motorn har ju ett nytt moment inletts - renoveringen. OK?
Jag antar att du har Reservdelskatalogen och Verkstadshandboken. De finns annars att ladda ner från hemsidan, under MEKTIPS.

Där får du överblick över hur de olika kugghjulen skall sitta, det är enklast att räkna kuggar på dem, det är det som skiljer ett par av dem åt. För att vara noggrann, kan man trä upp dem på sina axlar när man inte hanterar dem, och binda om en ståltråd för att hålla dem på plats, Skall man jobba med en axel, lägg kugghjulen i en egen påse eller låda, eller träd upp dem på en pinne i rätt ordningsföljd.

Byt alla lager, det är ingen ide att spara ett här och ett där, byter man alla är alla på "noll" och inget bör slitas ut före något annat..

Skaffa nya lager och packboxar från http://www.jacking.se/

Byt båda växelförargafflarna, och kolla även att deras lilla axel är rak. Gafflarna slits mycket riktigt ofta väldigt snabbt när man kör med för lite olja i lådan...

Studera Verkstadshandboken.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag tala med rudolf i Norge de va bara o byta hela växellådan sa han startkostnad är 3000 kr .Men vad jag kunde sa så är ju bara växlföraren kass
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Byt båda växelförargafflarna. Har de, en eller båda, tappat formen och liksom fläkts bakåt, har de överhettats så att de glödgats och i princip har de smält.
VÄRMESKADADE VÄXELFÖRARGAFFLAR.jpg
Kolla att deras axel är rak, annars byt även den. Rulla den på en plan yta, och se om ändarna vippar, då är den o-rak..

Kolla noga, med mätklocka och axlarna monterade mellan två svarvdubbar t.ex, att båda axlarna är raka. De får slå max 0,02 mm. Två hundradelar. Är de skeva - byt ut.

Kugghjulen, har de blivit blåanlöpta, har de utsatts för överhettning, omkring 600 grader, och har tappat mycket av sin härdning. Utan tillräcklig härdning slits de fortare, och kan bli försvagade.

Detta är ungefär bedömningsgrunderna. Eftersom jag inte har grejerna framför mig kan jag inte säga exakt hur du skall göra med var och en.

Den växellåda jag berättade om tidigare, där man kört 20 mil på bara konserveringsoljan, var helt kass. Förutom att allt hade ytrost(!) var allt vackert blånerat, och hade alltså fått alldeles för mycket värme. Alla delar var från början nya, och hade inget slitage eller skador, men 20 mil med ingen olja tog död på allt. Nytt alltihop var enda vettiga lösningen, för mig. Men allt är en bedömningsfråga.
Vill man spara, eller kan man spara, det är upp till en själv att bedöma från fall till fall.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

ja den ena växelföraren ser precis ut som den du har på bilden .men är allt så special på en 554 motor .så delar till en typ 354 motor passar inte
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av Andercz »

Jo, just denna är en del som är ett arv från JAWA Perak, alltså sent 40-tal. Den har använts också i 354, och i några fler modeller.

Igen, handböckerna är dina viktigaste verktyg. Reservdelsboken berättar mer än bara vilka delar som ingår i cykeln, den berättar också varifrån de kommer. Alla delar har ett nummer, och de tre första numren, precis som med modellnumren i motornumret, anger det i vilken motortyp den först användes.
I detta sammanhanget kallas 250cc Perak typ 11 för 150, och Perak typ 18, 350cc, benämns 151. Så när du tittar i en JAWA reservdelsbok, kan du se vart och när en del första gången användes. Stämmer modellnumret överens med motorns modellnummer, är det alltså en "ny" del som introducerades med denna modell, kanske även är den unik för denna motorn..
Börjar ursprungsbeteckningen mer 353 eller 354, designades den till denna motorn. Det är alltså samma del som i 353/ 354. Har den 151 i början, kommer delen som ett arv från Perak, och används även i 353/ 354( om man tittar i en 353/354 reservdelsbok).

Till exempel:
Reservdelars ursprung...jpg
Här ser man att just växelförargafflarna är en del som är gemensam med JAWA 353/ 354, och tidigare Perak 350cc typ 18.

Man ser också att växellådans axlar och drev är gemensamma med 353/354, men det är inte alla drev som återfinns i vanliga landsvägsmaskiner. Jawa tillverkade ett antal olika varianter av sina modeller, och små skillnader kunde finnas i utväxlingen i växellådor t.ex. Samma kugghjul kunde kombineras på olika sätt i olika maskiner.

Som slutkläm, så kan du alltså köpa växelförargafflar från vilken handlare som helst, som saluför dessa för JAWA 354, 353, Perak och några andra..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

Ja låter ju bra .så det verkar ju som man kan komma ner i priser på reservdelar .
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: RENOVERING av växellådan JAWA 554 ( Var "koppling rycker

Inlägg av ronnyandersson »

har nu kollat ,delar från en 354 borde passa i min 554 motor .Verka som hela växellådan passa
Skriv svar