Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: tis jan 16, 2018 11:23 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 350 utan 3:a och 4:a
InläggPostat: sön feb 26, 2017 4:19 pm 
Offline

Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Inlägg: 37
Ort: Falkenberg
Halloj

Var ute och gasade häromdan och fick haveri. Centrummuttern på kopplingen hade lossnat. Blev lite reparation i fält och jag fick ihop det igen så jag kunde köra hemåt. 3:an och 4:an saknades då men det hade blivit både mörkt och kallt så jag pluttrade hemåt i 2:an.

Idag tog jag en titt och kan bara konstatera att växelförarplattan kärvar när 3:an ska i. Blir jag tvungen att dela på motorn eller kan man byta gafflar och sådant utan att dela motorn?

/Jimmy


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350 utan 3:a och 4:a
InläggPostat: sön feb 26, 2017 11:12 pm 
Offline

Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Inlägg: 37
Ort: Falkenberg
Jehepp hittade en film på tuben som visade hur det hela satt ihop. Hade en liiiiiiiiiiiiiiten förhoppning om att gafflar skulle kunna hitta ut på vänstersidan. Nåja då är det väl bara att bita i det sura och plocka isär det hela.
Kommer att ta tid innan jag kan börja på det för garaget ockuperas av ett annat projekt som bara måste bli klart innan vårvärmen kommer.

https://m.youtube.com/watch?v=PyjeJHkQIrQ


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350 utan 3:a och 4:a
InläggPostat: tis feb 28, 2017 12:02 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 889
Ort: Märsta
Jag beklagar att din Jawa behagar gå sönder så där..
Om kopplingscentrum, och hela kopplingen lossnar på det viset, tyder det på att muttern i centrum inte varit tillräckligt åtdragen och troligen har låsblecket/ vikblecket, varit antingen aldrig uppvikt eller återanvänt och vikt på samma ställe som tidigare.

Om kopplingen är lös, kan också axeln den sitter på börja röra sig in och ut. Detta gör att växelförargafflarna får oklara svar på sina rörelser. Hur såg oljan ut?
Jag misstänker att det var en hel del metallblänk...? Kugghjulen på axlarna kan börja tugga på varandra..

När du nu kommer dig för att klyva motorn, se till att byta alla lager, kolla alla delar förslitage och använd nya låsbleck e där de skall användas.

Lycka till
Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350 utan 3:a och 4:a
InläggPostat: tis feb 28, 2017 12:18 am 
Offline

Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Inlägg: 37
Ort: Falkenberg
Det var säkert jag som slarvat med låsbrickan sist jag fipplade med kopplingen.
Hittade en kanonvideo som visar hur man särar på blocken för dom som aldrig gjort det tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=ASpHEHMNGNY&t=184s


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008