Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Uppdaterar tråden igen ifall det skulle vara någon som faktiskt läser det här och finner någon del till hjälp hah.

Fått tag i ny hastighetsmätare, monterat och klart. Allt fungerar i nuläget och nästa måndag är det besiktningsdags.

Slog till på en nytt VAPE-tändsystem också, tanken är att det ska installeras någon gång framöver.

Annars så kommer jag bara åka runt på hojen i sommar och använda nästa vinter till att slipa på finliret, dvs. laga hål i sadeln, bättra på färg på bensintanken, eventuellt rengöra tanken också.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Det ÄR folk som läser detta, var så säker! Du kan kolla lite då och då och se efter hur många visningar ditt inlägg haft.

Det är jättekul att du hittat alla delar! Hastighetsmätare, och då sådana som fungerar, är svåra att hitta till rimliga pengar. Att få en trasig renoverad är lika svårt, och ofta oväntat dyrt.
Det finns i Sverige endast ett fåtal instrumentverkstäder, kanske bara en, som vågar eller kan renovera äldre mekaniska hastighetsmätare. Det kostar omkring 3000 kr att öppna mätaren, sedan tillkommer arbetstid och reservdelar...
Jag har själv fyra eller fem vrak på hyllan,.. Jag hittade nyss en "nyrenoverad" för många pengar, men sedan visade det sig att vägmätare och trippmätare inte rörde sig.. Men visaren verkar visa rätt hastighet..

Priserna är desamma i England (SMITH-mätarna är tillverkade i England) och i Tyskland ( VDO-mätarnas hemland). Det är säkert helt skäliga priser, det krävs rätt verktyg och stort kunnande, och även rätt reservdelar, för att sätta dessa gamla mätare i brukbart skick.

Jag letar efter en verkstad i Tjeckien. De bör kunna ha lite lägre priser, kanske ett litet tag i alla fall..


Kör så det RYYYKER!!

Andrercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Roligt med lite respons!

Och jaa det där med reparation/renovering av en hastighetsmätare från Smith var inte att leka med, hittade ett kanadensiskt företag som åtog sig sådant för 200 $ och där tillkommer ju även frakt, kändes inte riktigt rationellt. Rudolf Saxegaard var en klippa som vanligt, får vara tacksam så länge hans reservdelslager består.

När vi ändå kommer in på installation av VAPE, vad för typ av 12V lampor rekommenderas för fram/bakbelysningen? Önskar mest att det ska lysa acceptabelt bra och ändå se "original" ut. Vad som helst är bättre än det superklena lyset nu iallafall.

Funderade även på underhåll av ljuddämparinsatserna, är detta något som är värt att göra med jämna mellanrum, typ 1 gång/år? Har inga problem på den fronten direkt, men skruvar man bara ut insatserna - rengör - monterar eller?

Mvh

Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Utöver frågan om vilka lampor som är lämpliga att använda efter installation av VAPE så kom jag även på ytterligare frågor:

- Måste man alltså slipa ner styrstiftet på vevtappen enligt den pdf. som finns på jawaklubbens hemsida? Blir lite smånojig av tanken på att göra något fel på just den punkten.

- Är det möjligt att köra med båda tändstiften igång med det nya tändsystemet? Dvs. om jag får en tändspole med dubbla tändkablar

- Ingår tändhattar vid köp av VAPE eller måste jag köpa nya separat?

Köpte en kit på PowerDynamo (den tyska sidan)

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Precis, du kan med en tändspole med två utgångar använda båda tändstiften samtidigt, vilket faktiskt ger en liten, men ofta märkbar, effektökning. Om du har en dubbel tändspole men bara använder den ena utgången, måste du jorda den oanvända utgången i ramen, annars bränner du tändspolen.

Styrsiftet på vevaxeln är för långt för att rotorn på VAPE skall komma på vevaxeln. Slitsen i VAPE-rotorn som skall passa ihop med styrstiftet är grundare än den slits som finns i din original-rotor. Stiftet brukar vara lätt att dra ut med en sidoavbitare eller hovtång. Slipa ner det så att det sticker upp 1,5 - 2 mm. Om du slipar det på plats se till att allt slipspån tas omhand, jag brukar använda en magnet, och se till att inte skada vevaxelns kona.

Jag tror du får med ett par tändhattar, det beror på vart du beställer ditt VAPE-set. Annars kostar ett par hattar inte många tior, det skall inte vara hattar med motstånd, max 5 Ohm, helst 1 Ohm. Skaffa ett par utan plåtomslutningar, får du ett par sådana medskickade skulle jag ta bort plåtbitarna.. De ser fina ut men är kända för att ställa till besvär.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för svar!
Och tändhattarna monteras på tändkabeln genom att bara "tryckas" på eller? Har aldrig behövt bekymra mig över att byte tändhattar innan.

Ska uppdatera sen när jag får hem kittet! Men frågan kvarstår vilka glödlampsalternativ som är vettiga fram/bak?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Tändstiftshattar brukar skruvas på, med den gängade tapp som sitter ingjuten. Kabeln skruvas alltså på trappen, som skall skruvas in i mitten på kabeln. På samma sätt monterar du kablarna i tändspolen.
Alternativt ansluts de med en skruv i botten, du får titta efter vilken typ du har.

Angående lampor, tag en lampa av rätt typ till din strålkastare, 45/45W eller 65/65W, så får du bra lyse. Jag förutsätter att du har beställt ett 12Volt VAPE.
Baklampa en ordinär bakljuslampa med korrekt lampsockel 5/15W. Om du har original baklampa utan bromsljus, sätt i en 5W eller 10W lampa av rätt typ
Närmare än så kan jag inte komma, det är vanligt att just lampor och lampsocklar blivit i utbytta eller modifierade.

I handboken finns en förteckning över glödlampor, styrkor och typer. Då MC 257A hade 12Volt från början, kan du även följa dessa rekommendationerna rakt av, men eftersom VAPE ger 150 Watt, mot gamla generatorns 45W, kan du stoppa i mycket starkare glödlampor. Framför allt kan du få ett riktigt bra ljus i strålkastaren fram. Baklyktan vill inte ha starkare glödlampor än de som satt i original.
Du kan även sätta i en LED-lampa i baklyktan.

Det går även att enkelt göra om strålkastaren till H4, om du har kvar original lampsockel, den i ljusgrön plast. Jag tror det finns en instruktion här någonstans, det har varit en artikel i JAWABLADET..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Fick mitt VAPE-set levererat idag!

Dock saknade det helt tändhattar. Är detta något man kan köpa hos "vilken mc-handlare som helst?" och så länge man ber efter en utan större motstånd?

Mvh
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Frågor inför motorrenovering Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Noterade även att det står på kopplingsschemat att tändspolen ska jordas. Måste man dra någon speciell kabel från spolen till jord i ramen eller räcker det att tändspolen sitter fastskruvad i ramen för att det ska räknas som jordat?

Finns det något smidigt sätt för att montera laddningsregulatorn på förresten? Eller måste jag använda den med tanke på att jag inte har något batteri?

Ytterligare funderar jag på dragning av kablar för belysning och dödarknapp. Som det är nu har jag en fungerande dödarknapp samt fungerande belysning. Behöver jag koppla om något där eller kommer det fungera om jag inte rör kablaget där?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Som du ser har jag delat av tråden, den börjar bli otrooligt lång och svår att överblicka. Vi börjar upprepa oss..

Det är viktigt att jorda tändspolen . Ofta räcker det inte bara med bultarna man skruvar fast den med, utan led en jordkabel till ett lämpligt ställe på ramen.

Du måste koppla in regulatorn. Detta är inte enbart en laddregulator, utan den reglerar spänningen till all belysning, även om du inte har ett batteri ansluten. Kopplar du lyset utan en regulator, kommer du att få en en växelspänning spänning som varierar mellan o och 25 - 30 volt, och det tåler inte de flesta lampor och tutor..
Regulatorn likriktar strömmen och reglerar den, håller den på 12 Volt, ja egentligen lite mer.

Du kan använda det mesta av kablaget, det har vi snackat om tidigare. Kolla igenom hur det är draget nu, och studera detta kopplingsschemat:
MC 257A kopplingsschema med VAPE.JPG
Adaptorring, bottenplatta, sensor, JAWA 579.JPG
Nu ser jag att vi har slagit i taket, det går inte att bifoga fler bilder...
Ajdå,

Skall försöka fixa det, men det kan ta tid..

Tändhattar kan du köpa i någon moppe- eller mc-affär, enklaste enkla för ett par tior eller BOSCH och NGK för lit mer. Man det skall vara så lågt OHM-värde som möjligt.

Lycka till
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar