Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

viewtopic.php?f=15&t=531&p=1504#p1504

Följ instruktionerna i länken ovan, så får du min e-postadress nästan automatiskt.. och alltid korrekt.

Jag skall "tillverka" oljepluggen. Jag har inga sprillans nya men väl ett par fungerande med bra gängor och hyfsade skallar. Jag skall försöka hitta ett antal nya, de har ju en större skalle än vanliga M8-bultar, 14 mm i stället för 13 mm. När jag har en motor inne för renovering brukar jag använda befintlig oljeplugg och "förbättra" den.

Jag återkommer, direkt till din adress..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för oljepluggen! Den tidigare pluggen hade ingen packning så numera är det både tätare och bättre på det planet.

Funderar på om det är värt att sätta dit ett extra bränslefilter mellan bränslekran - förgasare. Pappersfilter typ. Är det något som rekommenderas eller kommer det eventuellt hindra flödet av bränsle ner såpass mycket att det gör mer skada än nytta?

Tips på ev. lämpliga filter mottages tacksamt.

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Det är aldrig fel att ha ett bensinfilter på slangen ner till förgasaren. Du hittar sådana hos vilken moppehandlare som helst, för ett par tior.
Eller hos Feltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... 000028523/

Jag tror jag har ett sånt här på mina slangar..
http://www.cykelkraft.se/bensinfilter-f ... ITEALw_wcB
Bensinfilter.jpg
Bensinfilter.jpg (11.05 KiB) Visad 17154 gånger

Flödet skall vara 2 dl i minuten
. Det är lätt att mäta. Tag av slangen vid förgasaren, öppna bensinkranen och ha ett lämpligt kärl att tömma ut i. På en minut skall det rinna ut minst eller omkring två deciliter, 20 cl eller 200ml.
Jag har en gång råkat ut för att det gick bra att köra upp till 70 kmh, sedan gick den inte att öka, hur mycket man än vred på gashandtaget. Det visade sig att bensinkranen var halvtäppt, flödet var för dåligt, motorn fick helt enkelt för lite bränsle för att kunna öka varvet.. En tank- och kranrensning löste det problemet.

Ett genomskinligt bränslefilter på slangen ger även en synlig signal om det är mycket skräp i tanken.. Se till att filtret vänds rätt, det brukar finnas en pil som visar flödets riktning, den skal peka mot förgasaren.

Kör så det ryyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Tack för svar, ska ta en tur förbi Biltema nästa gång jag har vägarna förbi där!

Har för övrigt också beställt ett KREEM-kit för att ta itu med rosten som sitter inne i tanken. Inte så att det är väldigt rostigt men jag vill hellre ta tag i det nu istället för att låta det eskalera.

Då den där eventuella läckan i tanken verkar "ha tätat sig själv" eller något i den stilen så undrar jag om det räcker med att jag enbart rengör tanken med KREEM och hoppar över det sista steget i behandlingen? Jag är nöjd om jag bara får tanken ren, ifall det inte har dykt upp några läckor efter rengöringen så skippar jag helt att hälla i det där kladdet i slutet. Eller är det helt förkastligt?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Om du rengör den enligt intruktionerna och med de kemikalier som ingår i kitet, kommer du att ha en tank som är väldigt känslig för rost...
Steg 1
Mekanisk rensning, med varmt vatten och diskmedel + skruvar och muttrar för att riva bort lös rot.

Steg 2
Med svavelsyra avlägsnas all rost och göra ytan helt ren och mottaglig för "Gukkan".

Steg 3
Etsningen avbryts med ammoniak.

steg4
Ytmassan påföres i två omgångar, man vrider och vänder tanken konstant så att alla ytor får ett täckande lager. även ovansidan. Blockera gängade anslutningar till bensinkran mm.

Hoppar du över sista steget, har du egentligen bara gjort rent tanken, och lämnat den mycket känslig för rost.. Det är dessutom mycket troligt att det uppstår fler läckor i etsningssteget, eller redan när man river av det grövsta.

Det skulle vara ungefär som att du lagar en stor plåtskada på bilen och struntar i att grundlacka den, bara slipa av och lägga på ytlack.. det vet man hur länge det håller..

Jag har lagt Kreem i tanken på min MONARK m200, det håller fortfarande sedan 2001, jag var lite orolig när man började blanda mer etanol i bensinen, men den har klarat det också. Dagens KREEM har en annan sammansättning som är mer anpassad till Etanol-haltiga bränslen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Okej då blir det en helkur!

Tänker att jag passar på att montera ett bränslefilter i samband med att jag fyller på tanken med bensin efter KREEM-kuren så eventuella partiklar efteråt fångas upp i tid.

När jag ändå håller på så kan jag passa på att ställa ytterligare två frågor:

Vad är det för längd och dimension på gängorna till bensinkranen? M8 eller M10 känns nära till hands..

Något tips på bra bensinslang som håller länge utan att få sprickbildningar/brytas ner av bensinen? Min slang börjar få små sprickor.

(Är lite kinkig nu när jag väl fått igång Jawan, är angelägen om att den ska komma i så gott skick det bara går så att jag slipper några längre perioder i garaget med den under sommaren)

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Jag har använt Gummiexpander för att täta gängade hål. Bensinkranen har en mycket grövre gänga än M8 eller M10. Den är M14 x 1,5, cirka 12 mm lång. Just hålet för kranen blir ett litet pyssel efteråt.. Jag tror att det inte är en nackdel att den plugg eller skruv man sätter dit är något längre än hålet är djupt, om du förstår vad jag menar. Att den sticker ut inuti.. Tror jag..
En 12 mm gummiexpander tror jag funkar, eller en tunnare med några varv vulktejp på.
GUMMIEXPANDER.jpg
Se även till att hålet för tanklocket kan förslutas ordentligt. Använd t.ex. en bit plast, lite kraftigare än en plastkasse, eller en dubbel plastkasse, vira tejp runt .. var påhittig. Det skall vara tätt, och tåla syran.. och möjligt att ta bort.. En kork i lämplig storlek? Finns i färgaffären kanske.. Du vill inte ha varken syra eller "smet" på utsidan av tanken..

Den bästa bensinslangen jag hittat köpte jag på en go-kartbana. De hade en reservdelsaffär på banan, och jag köpte en bit slang som jag sedan använt. Den är mjuk och fin fortfarande efterfyra - fem år! Det står - FREE LINE - i röd text utmed slangen, vet inte vart den kommer ifrån.. Jag har inte varit tillbaka till samma handlare igen..
Det löser sig säkert. Eller så får man hålla koll och byta när man märker att slangen blir styv..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Okej då kommer följdfrågan på gummiexpander:

Vart kan man köpa sådana? När jag googlar runt så verkar det mest vara Ahlsells som lagerför sådant och jag är inget företag direkt. Men det kanske finns i bygghandeln? Och då är det alltså gummiexpander M12 med skruv som jag skall ha?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Det var länge sedan, men jag tror jag köpte några på Clas Ohlson..
De finns på nätet:
http://www.elnu.se/index.php?lista=15&a ... r+Rawl&n=4

Det finns en på 13 mm med M6 gänga..

Jag skulle först fråga i närmaste järnaffär..

Eller tag en bit gummislang, drag en bult igenom, mutter och bricka i ena änden, bricka under skallen, drag ihop..

Hela det här med gummiexpander var bara en ide´, jag använde det för en massa år sedan, Jag tänkte man måste plugga igen hålet, och med en plugg som täpper till gängorna blir det mindre efterarbete. Sätter man bara något på utsidan, blir hela gängan fylld med en propp av "gukka", och den blir svår att rensa ur.

Har du en gammal kass bensinkran, kan den ju sitta kvar, om du tar bort det eventuella nätfiltret..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Uppdatering:

Den oljepluggen med magnet som du skickade var inget vidare för mina gängor, tyvärr så verkar större delen av gängorna i godset vara ganska slut, skruven går att skruva på hjälpligt, men det läcker "droppvis" från skruvskallen, jag antar att det bästa att göra är att försöka skruva i en gängtapp och sätta dit en ny skruv med fräscha gängor.

Nu till frågan:

Vad är det för dimension på hålet till oljepluggen? Gissar på typ M6?

Mvh
Tobias
Skriv svar