Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Det är nog så att någon har dragit åt bulten alldeles för hårt, du sa att den inte hade någon packning tidigare.. Det är ju bara aluminium så gängorna kan ta stryk.
Om man bara drar åt och drar åt när det är dåliga gängor drar man snart sönder dem.

Oljepluggen har M8-gänga.
Men det hjälper inte att gänga upp med samma storlek igen, då rensar du hålet helt på gängor..
Enda alternativet är att borra med ett 8,5 mm borr och gänga med en M10 x 1,5 gängtapp, samt ordna en ny bult med magnet i..
Det finns gott om gods att borra i. Men det kan vara svårt att komma åt med en borrmaskin.. Lägg cykeln på sidan , höger sida, så rinner oljan in i växellådan. Men det är bäst att göra operationen med vänster motorkåpa bortlyft, så att du kan torka bort borrspån och skräp från gängningen. Det är viktigt att kunna se att man siktar rätt med både borrningen och med gängtappen. Gör gängningen i etapper, backa och bryt av spånen, det är lätt att man förstör gängorna när man gängar i aluminium, om man bara kör på.

Jag kan ordna en M10 oljeplugg, men du hade kanske hittat sådana? Längden skall vara 16 mm, cirka.. Den kan vara något längre, men inte jättelång.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Eftersom jag har en helicoil-sats hemma så funderar jag på att använda den och därmed få stålgängor istället för aluminium, något som du har prövat? Aldrig använt helicoil ännu så känns som ett bra tillfälle. Vet du om själva insatsgängorna behöver sättas fast med något typ loc-tite eller sitter de bra bara genom att gängas in?

M10-oljeplugg med magnet har jag inte hunnit titta på ännu men du får gärna skicka 1x sådan ifall du har!

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Jag googlade "Magnetisk Oljeplugg M10" och fick en massa svar.

http://www.ryder-racing.com/butik/produ ... s_id/14940
https://www.24mx.se/magnetisk-oljeplugg-1
http://www.nissesmc-butik.se/tillbehor/ ... -1-25.html

Det verkar som om moderna MX och crossmaskiner har oljepluggar i aluminium. Det får man tänka på när man drar åt dem..
Det är packningen som skall täta, inte gängan.
Vill du ha en i stål kan jag ordna en till dig.

Jag har själv aldrig installerat en Helocoil, det har jag lämnat åt proffs.
För en M10 måste du då borra upp ett betydligt större hål för Helicoilgängans insats. Jag skulle helst göra ett så stort hål med en pelarborr, inte på frihand med en handborrmaskin, stående på knä bredvid bågen..
Jag skulle nog vält omkull bågen och satsat på att borra upp med 8,5 och gänga med M10.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Dåligt med pelarborr i mitt lilla skrymsle så får fundera hur jag ska göra med det hela. Tack för hjälpen!

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Jag kanske överdrev en smula, mest av okunnighet. Jag hade för mig att man skulle förborra med ett betydligt grövre borr för Helicoil, men när jag kollar https://www.thorintl.com/Drill-Sizes-He ... tric.shtml, ser jag att man borrar med 10,3 mm borr för en M10 Helicoilinsats.
Det bör ju vara möjligt med en handborrmaskin.

I alla händelser, var noggrann.. Lägg cykeln på sidan så kommer du bäst åt. I ditt ställe skulle jag nog ta bort vänster motorkåpa så att det lättare går att se vad som händer på insidan, och efter jobbet lättare kunna rensa undan allt borrskräp.

Om du ändå skall montera en Helicoil-insats, varför inte då en M8? Då kan du använda den gamla oljepluggen...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av ahmenvafan »

Återkommer med hur operationen går.

Utöver detta så skulle jag behöva byta ut nivåpluggen för växellådsoljan då spåret i skallen har sett sina bästa dagar och det känns som en tidsfråga innan jag knappt kommer kunna skruva av/på den igen. När jag tittar i r-katalogen ser jag att det står "Spårskruv SIS SMS2167 MCS 6x8 Stål 5, 8 FZB" vilket inte säger mig överdrivet mycket.

Min fråga är ifall någon på forumet vet vad för gänga det är på skruven? Hade helst velat byta ut skruven till en ny med sexkantskalle för att slippa framtida frustration. Ifall det är en vanlig metrisk gänga typ M6 så hade det ju varit guld..

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Andercz »

Om det är nivåskruven, på vänster motorkåpa, märkt >OLEJ< du menar, så är det en M6 skruv, 8 mm lång. Det kan man ju med lite fantasi utläsa av beteckningen..MCS 6x8.
Glöm inte bort att även denna skruven skall ha en fiberbricka som tätar. Det är inte gängan på skruven som tätar, utan fiberbrickan .



Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Scania sba111
Inlägg: 31
Blev medlem: tor mar 17, 2016 10:26 pm
Ort: Södra Dalarna

Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)

Inlägg av Scania sba111 »

Har monterat mycket helicoil. (Heli-coil orginal typen som är som en "spiral fjäder")
Jag har aldrig monterat typen som är som en "bussning"
Ang. dina oljepluggsgängor.
Jag hade dåliga gängor i tappluggen. Och någon tidigare ägare hade gängat upp den till m10 men även de gängorna var slut.

Använd gärna rödsprit vid borrning och gängning i aluminium.
Borra upp hålet till 10,3mm om du vill använda M10 plugg. (kolla med fabrikanten av gänginsasten vilken dim. av borr som ska använgas)
Gängade sedan med helicoil gängtappen.
Dra/skruva sedan i gänginsatsen, Jag brukar medvetet ta en insats som var för lång. för att få så många gängvarv som möjligt. Om man inte hittar en med exakt rätt längd.
När man dragit i insatsen så endast ett varv återstår (ett varv innan den går igenom på insidan) ett varv räknas från brottsanvisningen på drag "piggen" .
Om man använt en för lång insats då klipper man bort det överflödiga av insatsen på utsidan, man klipper ett halvvarv i taget rakt uppifrån med en bra avbitartång. tills 1/2 till max 3/4varv återstår.
sedan fortsätter man att skruva i insatsen så ytteränden kommer innanför godskanten +max 1/8 varv till.
Sedan tar man dornen för att knacka av "drag piggen"
"Drag piggen" som knackas bort måste man se till att man hittar så den inte blir kvar i motorn.
Lika väl att man städar ur spån från borrning och gängningen.
Nu provas pluggen och den ska nu gå lätt att skruva i förhand.

Några viktiga saker att tänka på.
Det är bra om man kan gänga vanliga hål med bra resultat innan man börjar med helicoil, (så man inte fördärvar motorblocket)
Man måste borra och gänga rakt i förhållandet till motorblockets tätningsyta.
Se till att inte gänga så långt att man tar i något på insidan i växellådan, då blir lätt gängorna förstörda.
Se till att gänginsatsen tar gäng vid igängning (inte hoppar över något varv)
Misslyckas man med att dra i insatsen så går det oftast att fortsätta skruva igenom hela insatsen.
Det går ALDRIG att backa, då går dragpiggen av.
Låsvätska används inte till helicoil.

Jag brukar undvika att gå upp i dimension, men vill man av olika skäl göra det så måste man se att det finns gods runt i kring hålet.
M10 helicoil går bra i 554 motorn iallafall.
Hade det inte varit m10 någon tidigare gängat upp till i min motor då hade jag monterat i M8 helicoil i första hand.
Men vill man ha magnetplugg då kanske M8 är för litet.

Jag satte även i M6 heli-coil till nivåskruven, då första två varven var dåliga. kåpan var ändå lösskruvad.

Till sist är man osäker man kan öva på någon aluminium bit, insatserna är billiga det är inte motorblocken.
+det är lite "knöligare" att göra det på motorn när den sitter i ramen på MC:n.

Ps.
Jag gjorde denna "opperation" på min övningskörnings Suzuki GSX750 då jag vid oljebyte upptäckte att oljepluggen satt med enbart lin och packningsklister, hade även små oljefläckar efter parkering.
På suzukin var det trångt mellan avgasrören, stöd mm. Då tog jag och hissade upp mc:n i traversen på jobbet och pallade upp den på sj-pallar så jag kunde sitta under.
Borrade för hand upp hålet med borren indränkt i fett, inte optimalt i aluminium men då fastnar de mesta spånen i fettet.
Fettade även in gängtappen av samma anledning, gängade sedan, mätte djupet och tog en lämplig längd på insatsen.
Skruvade i insatsen, tog bort dragpiggen med en näbbtång, det gick tack vare att pluggen på suzukin är M14.
Kände med en böjd ståltråd runt hålet efter spån men fann inga.
Monterade pluggen, hällde i oljan jag tappade ur tidigare, tappade ur oljan hittade inga spår av spån i oljan. Upprepade proceduren med ny olja.
Fyllde sedam på med ny olja och körde cykeln varm bytte sedan olja och filter.
Nu har den gått 300mil sedan "operationen" och lämnar inga visitkort (oljefläckar)


Lycka till,
Och dra inte pluggarna för hårt, Precis som Andercz skriver så ska fiberpackningen täta.

Långt inlägg blev det ;)
Skriv svar