Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 12:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 12, 2017 12:16 am 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Uppdatering:

Ikväll/inatt installerades ett VAPE-tändsystem. Gnista i båda stiften så det verkar fint.

Dock märkte jag när jag gjorde mig redo för start att flödaren till förgasaren hade fastnat på öppet läge, dvs den fortsatte spruta ut bensin fastän man släppt flödarknappen.

Någon som har något tips på hur man fixar det? Börjar bli lite irriterande att man får ett nytt fel så fort man fixat det andra...

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 12, 2017 3:12 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Oftast är det något mekaniskt i förgasaren som gör att antingen själva flödarknappen kärvar, eller flottören fastnar.
Öppna förgasaren, rengör och återmontera, se till att flottören ligger rätt.

Det sitter en liten fjäder i flödarknappen, kan den ha kommit på sniskan? Vrid och rotera lite på knappen.

Det är väl en JAWA 579 du har? Eller på militärspråk, en MC 257A?
Då har du en 2930 förgasare med flottörhuset under. det är viktigt att se till att alla delar matchar ihop när man sätter samman flottörhus och förgasarkropp.
O-ringen som tätar, är den OK?
Din förgasare har en liten ventil i stället för en flottörnål, blås ur den noga.

Ge inte upp..

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 12, 2017 9:23 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Stämmer, jag har en MC 257A!

Förgasarproblemet är ordnat nu iallafall! Plockade isär och rengjorda alla munstycken och flottörkoppen, var ganska behövligt då det låg en del grus i botten, därefter startade den upp och lyset fram och bak är väldigt mycket bättre! Dessutom så går den bra, körde en kort sväng bara för att testa.

Dock fungerade inte dödarknappen så den får bli nästa grej att fixa innan jag kanske blir klar någon gång. Händer ingenting när man trycker på knappen, ska titta över det på onsdag förhoppningsvis. Några tips?

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 12, 2017 9:41 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Det är den blå kabeln från tändspolen som skall kortslutas mot ramen.

Om du använder original strömbrytaren på styret, finns det ju redan en dödarknapp inbygd i den. Koppla ihop den blå kabeln med den kabel som går till dödarknappen - klart. Du får antagligen skarva en bit emellan dem, helst med en blå kabel, så man vet funktionen på den.

Förutsatt förstås att dödarknappen i brytaren fungerar och verkligen jordar.
Eftersom du inte har något batteri inkopplat, kan du heller inte ha ett relä inkopplat i "dödar-kretsen", utan dödarknappen skall jorda den blå kabeln direkt.

Bilaga:
MC 257A kopplingsschema med VAPE.JPG
MC 257A kopplingsschema med VAPE.JPG [ 121.58 KiB | Visad 458 gånger ]


Grattis förresten, till att vara nästan i mål!

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 13, 2017 9:20 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Uppdatering:

Fixat dödarkabeln nu, en skarv som hade slitit sig bara, nu fungerar den som den ska!

Åkte ut en sväng och allt verkar faktiskt fungera på den nu, såhär ett och ett halvt år senare eller något i den stilen. Imorgon kväll tar jag den på en ordentlig testrunda för att försäkra mig om att allting är som det ska på den!

Märkte att det var lite dåligt med luft i bakhjulet dock, så kommer fylla luft imorgon, vad är ett rimligt däcktryck på en Jawa 579 i bak? Har original enduro/crossdäck på den förresten.

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 13, 2017 10:27 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
På arméns cyklar, på framskärmen brukar det vara skrivet med gula siffror 1,2 och på bakskärmen 1,5. Detta anger alltså vad arme´n menade att man skulle pumpa i däcken, angett i kilo. Med moderna däck kan man gärna gå upp lite, om man vill..

Vad bra att allt funkar!



Kör så det ryyker!


Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 13, 2017 10:32 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Okej! Återkommer med rapport imorgon hur det gick med provrundan! Hoppas bara att det inte är punktering på bakdäcket såhär lagom till sommaren...men det lär jag nog märka imorgon om det skulle vara så!

För övrigt misstänker jag att bränsletanken läcker också, enstaka droppar samlas i området kring den bakre infästningen för tanken. Verkar inte vara några stora mängder överhuvudtaget men jag planerar att ta tag i det till vintern.

Inför vintern så är följande åtgärder spikade:

- Lämna in sadeln för reparation av småsprickor i lädret

- Försöka få den eventuella läckan i bränsletanken tätad, därefter rengöra tanken.

- Eventuellt sota ur ljuddämparsatserna om det känns motiverat. Vet inte när det gjordes sist.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 13, 2017 10:59 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
En bra lista.
Jag skulle göra tvärt om med tanken, rengöra den och sedan täta den, med KREEM eller liknande gukka..

Enligt handboken skall ljuddämparna, och avgasrören, sotas var 500-e mil... Men syntetolja i bensinen blir det inte lika mycket avlagringar, men det skadar ju ändå inte att göra det.
Kolla in i utblåset på cylindern också, där kan sitta tjocka lager av hårt bränt sot..
Om du går vidare med att sota toppen/ utblåsen, är det smartast att ta av cylindern, och rengöra noga efteråt. Sotet är ju egentligen kol, och kol är ett utmärkt slipmedel, det vill man inte ha inne i motorn eller i cylinderloppet.

Tillverka ett verktyg av kraftig ståltråd för att dra ut insatsen.
Bilaga:
SOTNING av motor.JPG
SOTNING av motor.JPG [ 210.16 KiB | Visad 451 gånger ]

Bilaga:
Taking out the silencer tube.jpg
Taking out the silencer tube.jpg [ 141.6 KiB | Visad 451 gånger ]


Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: ons jun 14, 2017 9:53 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Tillbaka efter den längsta åkturen hitills med Jawan i min ägo.

Den gick alldeles utmärkt, fram tills att jag stannade hos en bekant på en kopp kaffe. Efteråt vägrade den att starta, efter en stund konstaterade jag att det är dödarknappen som spökar igen, tryckte lite på den och vips så hade jag gnista igen och den startade. Antar att det är något glapp i knappen eller liknande.

Men annars gick den fint när den väl var igång så det är ju positivt!

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: ons jun 14, 2017 11:30 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Om dödarknappen fortsätter att spöka, kanske du kan hitta på en annan dödarknapp, tills du har hittat en ljusomkastare/ dödarknapp som är lite fräschare.. jag skall kolla i mitt förråd i morgon.
Det är en vanligt förekommande ljusomkastare, som ofta sitter på mopeder och andra motorfordon. Den kanske finns hos http://rosebackenscykelomotor.se/ eller här är en likadan, med hel/halvljus + dödarknapp https://www.ettansmopeder.se/product/om ... dapp-cs50-

Lycka till

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008