Den högra kolven på bilden, är en original JAWA 554 kolv. Det ser man på urtagen i botten , som är en del av trimningen. Detta gör att överströmningskanalerna öppnar lite tidigare och stänger lite senare, alltså får motorn lite mer bränslegas att tugga på.. Dessutom är det en högkompressionskolv, som är upp till 1,4 mm högre än en standardkolv. Den är även cirka 25 gram lättare än en standardkolv.
Den vänstra kolven är en standard JAWA landsvägsmaskinskolv (det är roligt med långa ord..)
De två kolvarna är alltså olika effektiva, och det kan vara olyckligt för motorn. Cylindern med original-trimmad kolv utvecklar alltså lite mer "pulver " än den andra..
Men man skall inte vara för hård mot tidigare ägare, det var antagligen inte lätt att hitta originaldelar, och är det inte fortfarande. Det är i alla fall en JAWA-kolv..
Kör så det ryyyyker!
Andercz
356:an går som smort... nästan
Re: 356:an går som smort... nästan
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 356:an går som smort... nästan
Tack för utförligt svar som vanligt! Skulle man sätta i två otrimmade kolvar så tappar man lite effekt men det funkar drar jag som slutsats då...
Re: 356:an går som smort... nästan
Jo, det kan man säga. Men det är ju heller inte så svårt att fila till dem så att de blir likadana i botten som en "äkta" kolv. Då tappar man i alla fall lite mindre.
Andercz
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...