350cc som stopper etter en tids kjøring
350cc som stopper etter en tids kjøring
Hei, har en Jawa 640 -95 modell. Sykkelen starter og går i 5-10 minutt før den stopper. Høres ut som om den går bensintom men det fins bensin altså
Og når sykkelen har stoppet går det ikke å starte den umiddelbart. Legger også merke til at det kommer bensin/olje ut mellom eksos og enderør/lyddemper når den stopper.
Bensintilførsel er god, det er montert dellorto vhst 28, denne skal være riktig innstilt. Tennplugger er sorte men ikke veldig våte av bensin etter stopp..
Noen som har hatt lignende problem?
Og når sykkelen har stoppet går det ikke å starte den umiddelbart. Legger også merke til at det kommer bensin/olje ut mellom eksos og enderør/lyddemper når den stopper.
Bensintilførsel er god, det er montert dellorto vhst 28, denne skal være riktig innstilt. Tennplugger er sorte men ikke veldig våte av bensin etter stopp..
Noen som har hatt lignende problem?
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Hej Sverre.
Är detta ett nytt fenomen och har din MC fungerat perfekt tidigare? Vad har du i så fall gjort innan den började uppföra sig på detta viset?
Uppstod problemen med den nya Dellorto-förgasaren? Du säger att den skall vara riktigt inställd, vad innebär det? Vilket huvudmunstycke har den? Vem har gjort inställningen och med vilka referenser?
Är tändstiften svarta får motorn för lite luft eller för mycket bränsle, eller så ger den för dålig gnista... Det kan vara så enkelt som att lufthålet i locket på tanken är tilltäppt. Då bildas det vakuum i tanken och efter en stund det kan inte rinna något bränsle till förgasaren. När motorn stannar, på grund av bränslebrist, tar det en tid innan vakuumet har försvunnit och bränslet rinner till för att på nytt fylla flottörhuset så att du kan starta igen. Pröva med att köra utan tanklock, kommer du längre än 5 - 10 minuter har du hittat orsaken. Eller öppna locket snabbt när du märker att motorn håller på att dö..
Bensinkranarna skall ge minst 2 dl i minuten. Detta är enkelt att kontrollera. Lossa slangen från förgasaren och öppna kranen, låt bensinen rinna ut i en lämplig behållare i en minut. Mät hur mycket som rann ut, det måste vara minst 2 dl. Om det blir mindre är troligtvis kranen delvis täppt. Rengör.
Om du vill kan du köra en tur tills den dör, och genast göra ett flödestest, utan att röra tanklocket.
Du kan ha ett rejält igensotat avgassystem. Kolla avgasrör och ljuddämpare. Kolla även cylindrarnas utblås. Om du hittar stora avlagringar i avgasrören finns det med största sannolikhet liknande avlagringar i utblås och på kolvarna. Bäst är att ta av cylindrarna för rengöring. Koldammet är ett utmärkt slipmedel och det vill man inte ha i cylindern
Dina problem kan vara elektriska problem. Har du VAPE-tändning eller 3-fas batteritändning? Om du har den gamla typen av tändning, kan orsaken vara dålig laddning. Eller en dålig pick-up. Fungerar ljuset? Slocknar ladelampen?
Berätta lite mer om hur dina problem uppstått, så kan vi säkert hitta orsaken.
Att det rinner bensin/ olja mellan avgasrör och ljuddämpare betyder bara att det finns mycket oförbrända gaser i avgasrören, och kanske det är lite väl feta avgaser.. Kanske är det även en indikation på att ljuddämparna trenger en rensning?
Vi hörs
Andercz
Är detta ett nytt fenomen och har din MC fungerat perfekt tidigare? Vad har du i så fall gjort innan den började uppföra sig på detta viset?
Uppstod problemen med den nya Dellorto-förgasaren? Du säger att den skall vara riktigt inställd, vad innebär det? Vilket huvudmunstycke har den? Vem har gjort inställningen och med vilka referenser?
Är tändstiften svarta får motorn för lite luft eller för mycket bränsle, eller så ger den för dålig gnista... Det kan vara så enkelt som att lufthålet i locket på tanken är tilltäppt. Då bildas det vakuum i tanken och efter en stund det kan inte rinna något bränsle till förgasaren. När motorn stannar, på grund av bränslebrist, tar det en tid innan vakuumet har försvunnit och bränslet rinner till för att på nytt fylla flottörhuset så att du kan starta igen. Pröva med att köra utan tanklock, kommer du längre än 5 - 10 minuter har du hittat orsaken. Eller öppna locket snabbt när du märker att motorn håller på att dö..
Bensinkranarna skall ge minst 2 dl i minuten. Detta är enkelt att kontrollera. Lossa slangen från förgasaren och öppna kranen, låt bensinen rinna ut i en lämplig behållare i en minut. Mät hur mycket som rann ut, det måste vara minst 2 dl. Om det blir mindre är troligtvis kranen delvis täppt. Rengör.
Om du vill kan du köra en tur tills den dör, och genast göra ett flödestest, utan att röra tanklocket.
Du kan ha ett rejält igensotat avgassystem. Kolla avgasrör och ljuddämpare. Kolla även cylindrarnas utblås. Om du hittar stora avlagringar i avgasrören finns det med största sannolikhet liknande avlagringar i utblås och på kolvarna. Bäst är att ta av cylindrarna för rengöring. Koldammet är ett utmärkt slipmedel och det vill man inte ha i cylindern
Dina problem kan vara elektriska problem. Har du VAPE-tändning eller 3-fas batteritändning? Om du har den gamla typen av tändning, kan orsaken vara dålig laddning. Eller en dålig pick-up. Fungerar ljuset? Slocknar ladelampen?
Berätta lite mer om hur dina problem uppstått, så kan vi säkert hitta orsaken.
Att det rinner bensin/ olja mellan avgasrör och ljuddämpare betyder bara att det finns mycket oförbrända gaser i avgasrören, och kanske det är lite väl feta avgaser.. Kanske är det även en indikation på att ljuddämparna trenger en rensning?
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Takk for svar.
Jeg er ny med Jawa, kjøpte denne sykkelen for noen uker siden. Prøvekjørte sykkelen i 5 minutt ved kjøp og da gikk den selvsagt fint. Deretter tok jeg den på tilhenger hjem. Problemet har vert der så lenge jeg har eid sykkelen, men selger påstår at han kjørte den en 3 timers tur en tid før salget...
Eneste jeg vet er at selger har oppgradert til dellorto forgasser med åpent lutfilter, og oppgradert til modenrne tenningssystem (men vet ikke helt hva det betyr?). Det jeg har gjort med dellorto er å stille inn flottør, det var 1 mm avvik i forhold til oppgitt standard fra Dellorto.
Igår når den stoppet så jeg nærmere på væsken som kommer ut mellom grenrør og enderør. Det er ikke bensin, hverken smaker eller lukter bensin. Forsøkte å antenne det med en fyrstikk, den bare slukket i kontakt med væsken. Kan det være kondens på en eller annen måte?
Når sykkelen stopper så virker fortsatt lys, så jeg tror ikke dette er et elektrisk problem. Batteriet er helt nytt.
Jeg har hatt av lyddemper og tatt ut "innmaten" i denna, men her såg det greit ut. Men har ikke tatt av avgassrør og sjekket her og utblåsing, det blir neste trinn
Jeg har:
- Kjøpt helt ny kran og bensin slange
- Kjøpt nye tennplugger
- Forsøkt å kjøre uten tanklokk, det hjelper ikke.
Mulige problem:
- Jeg kjører fortsatt med den bensinen som jeg fikk med etter salget. Dårlig bensin? Denne er tappet av og på tanken ved bytte av kran. De sa de hadde hatt 2% olje i bensinen.
- Jeg har bestilt ny original forgasser, men har ikke fått den ennå.
- Har ikke testet å spraye forgasser med startgass for å se om den tar inn falsk luft noen plass.
- Kan det være en liten sprekk i blokka som tar inn falsk luft noen sted?
- Kan det være feil med stempelring og pakninger?
Mvh, Sverre
Jeg er ny med Jawa, kjøpte denne sykkelen for noen uker siden. Prøvekjørte sykkelen i 5 minutt ved kjøp og da gikk den selvsagt fint. Deretter tok jeg den på tilhenger hjem. Problemet har vert der så lenge jeg har eid sykkelen, men selger påstår at han kjørte den en 3 timers tur en tid før salget...
Eneste jeg vet er at selger har oppgradert til dellorto forgasser med åpent lutfilter, og oppgradert til modenrne tenningssystem (men vet ikke helt hva det betyr?). Det jeg har gjort med dellorto er å stille inn flottør, det var 1 mm avvik i forhold til oppgitt standard fra Dellorto.
Igår når den stoppet så jeg nærmere på væsken som kommer ut mellom grenrør og enderør. Det er ikke bensin, hverken smaker eller lukter bensin. Forsøkte å antenne det med en fyrstikk, den bare slukket i kontakt med væsken. Kan det være kondens på en eller annen måte?
Når sykkelen stopper så virker fortsatt lys, så jeg tror ikke dette er et elektrisk problem. Batteriet er helt nytt.
Jeg har hatt av lyddemper og tatt ut "innmaten" i denna, men her såg det greit ut. Men har ikke tatt av avgassrør og sjekket her og utblåsing, det blir neste trinn
Jeg har:
- Kjøpt helt ny kran og bensin slange
- Kjøpt nye tennplugger
- Forsøkt å kjøre uten tanklokk, det hjelper ikke.
Mulige problem:
- Jeg kjører fortsatt med den bensinen som jeg fikk med etter salget. Dårlig bensin? Denne er tappet av og på tanken ved bytte av kran. De sa de hadde hatt 2% olje i bensinen.
- Jeg har bestilt ny original forgasser, men har ikke fått den ennå.
- Har ikke testet å spraye forgasser med startgass for å se om den tar inn falsk luft noen plass.
- Kan det være en liten sprekk i blokka som tar inn falsk luft noen sted?
- Kan det være feil med stempelring og pakninger?
Mvh, Sverre
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
OK, Vi får försöka bena ut detta...
Vätskan som kommer ut i skarven mellan avgasrör och ljuddämpare är kondenserat, oförbränt bränsle/ avgaser. Detta är inte onormalt, kanske mer att mängden är onormal. Det brukar även finnas ett litet hål i botten på ljuddämparen, just för detta ändamål.
Om det läcker i skarven, tyder det mer på att skarven är otät och kanske behöver en ny O-ring.
Det kan läcka här även på en frisk motorcykel.
Detta läckage har bara sekundärt att göra med dina problem.
En bild på generatorn skulle klargöra vilken slags "moderna" tändningsanläggning du har. Vanligast är en VAPE, den ser ut så här, när du lyfter av höger motorkåpa: Om du däremot hittar detta, se bilden nedan, har du bara elektronisk TÄNDNING, men den originala generatorn är kvar. Du har också original laddrelä.
För att komma vidare om det kan vara ett tändningsproblem, behöver jag veta vilken tändning du har installerad.
Tills dess låter det ändå mer som ett förgasarproblem.
En luftläcka vid förgasaren skulle normalt få motorn att rusa, den skulle gå upp i varv okontrollerat.
En luftläcka in i vevhuset skulle orsaka att bränsleblandningen blir för mager, alltså för tunn. Om dina tändstift är svarta är detta ett tecken på att du får för lite luft, inte för mycket.
Alternativet är att tändningen efter ett litet tag blir för svag och inte kan antända bränslet i nödvändig grad.
Orsaken kan vara dåliga tändspolar..
Det är inte så enkelt som att du kör iväg med choken till? Om detta är fallet, får du alldeles för fet bränsleblandning.. Jag vet inte riktigt hur den där Dellorton fungerar.. Men den verkar ha en separat choke-ventil, som styrs med en extra wire?
En bild på förgasaren vore gott att ha. De bilder jag har hittat på denna förgasare har visat att den har en vakuumslang från tanken och andra finesser som inte finns på en JAWA..
Fungerar lyset medan du kör? Slocknar laddlampan när motorn startar?
Har du den "halva" tändningsanläggningen, med bara elektronisk brytare, och original laddrelä?
Jag behöver veta vilken elektronisk tändningsanläggning du har, för att slippa skriva en roman om alla möjliga åtgärder för båda två varianterna.
Vi hörs vidare
Andercz
Vätskan som kommer ut i skarven mellan avgasrör och ljuddämpare är kondenserat, oförbränt bränsle/ avgaser. Detta är inte onormalt, kanske mer att mängden är onormal. Det brukar även finnas ett litet hål i botten på ljuddämparen, just för detta ändamål.
Om det läcker i skarven, tyder det mer på att skarven är otät och kanske behöver en ny O-ring.
Det kan läcka här även på en frisk motorcykel.
Detta läckage har bara sekundärt att göra med dina problem.
En bild på generatorn skulle klargöra vilken slags "moderna" tändningsanläggning du har. Vanligast är en VAPE, den ser ut så här, när du lyfter av höger motorkåpa: Om du däremot hittar detta, se bilden nedan, har du bara elektronisk TÄNDNING, men den originala generatorn är kvar. Du har också original laddrelä.
För att komma vidare om det kan vara ett tändningsproblem, behöver jag veta vilken tändning du har installerad.
Tills dess låter det ändå mer som ett förgasarproblem.
En luftläcka vid förgasaren skulle normalt få motorn att rusa, den skulle gå upp i varv okontrollerat.
En luftläcka in i vevhuset skulle orsaka att bränsleblandningen blir för mager, alltså för tunn. Om dina tändstift är svarta är detta ett tecken på att du får för lite luft, inte för mycket.
Alternativet är att tändningen efter ett litet tag blir för svag och inte kan antända bränslet i nödvändig grad.
Orsaken kan vara dåliga tändspolar..
Det är inte så enkelt som att du kör iväg med choken till? Om detta är fallet, får du alldeles för fet bränsleblandning.. Jag vet inte riktigt hur den där Dellorton fungerar.. Men den verkar ha en separat choke-ventil, som styrs med en extra wire?
En bild på förgasaren vore gott att ha. De bilder jag har hittat på denna förgasare har visat att den har en vakuumslang från tanken och andra finesser som inte finns på en JAWA..
Fungerar lyset medan du kör? Slocknar laddlampan när motorn startar?
Har du den "halva" tändningsanläggningen, med bara elektronisk brytare, och original laddrelä?
Jag behöver veta vilken elektronisk tändningsanläggning du har, för att slippa skriva en roman om alla möjliga åtgärder för båda två varianterna.
Vi hörs vidare
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Var ute å prøvde sykkkelen igjen idag, uten tanklokk enda en gang. Nå stoppet ikke sykkelen, så da var det kanskje et vakuum-problem??
Jeg har to forskjellige tanklokk:
http://www.jawashop.com/Detail/11398 och
http://www.jawashop.com/Detail/10912
Har prøvd begge to, og det har vert samme problem. Hvordan fungerer lufting på disse?
Takk for all hjelp
Jeg har to forskjellige tanklokk:
http://www.jawashop.com/Detail/11398 och
http://www.jawashop.com/Detail/10912
Har prøvd begge to, og det har vert samme problem. Hvordan fungerer lufting på disse?
Takk for all hjelp
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Jag vet dessvärre inte hur det skall vara ordnat med luftning i dessa locken. Det brukar finnas ett hål... Man kan tänka sig att locket med lås skulle kunna släppa in luft genom låset.?
Locket i plast ser mer tätt ut.. Du får vrida och vända på dem, se om du kan finna ett hål som verkar blivit tätt..
Plastlocket verkar gå att plocka isär? Tag isär det och se efter om det finns ett hål som blivit blockerat..
Kanske kan du se om det går att borra ett hål på ett lämpligt ställe, som mynnar innanför gummitätningen. 2 - 3 mm hål räcker.
På detta kromade locket ser man tydligt att det finns ett hål, mitt på toppen. På cross-mc brukar det finnas en slang till locket, ,som leds någonstans där ändan är skyddad. På det sätter skyddar man sig mot att det kommer smuts i lufthålet.
Lycka till
Andercz
Locket i plast ser mer tätt ut.. Du får vrida och vända på dem, se om du kan finna ett hål som verkar blivit tätt..
Plastlocket verkar gå att plocka isär? Tag isär det och se efter om det finns ett hål som blivit blockerat..
Kanske kan du se om det går att borra ett hål på ett lämpligt ställe, som mynnar innanför gummitätningen. 2 - 3 mm hål räcker.
På detta kromade locket ser man tydligt att det finns ett hål, mitt på toppen. På cross-mc brukar det finnas en slang till locket, ,som leds någonstans där ändan är skyddad. På det sätter skyddar man sig mot att det kommer smuts i lufthålet.
Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Må dessverre sparke liv i denne tråden igjen. Har varit borte på ferie, når jeg kom igjen nå og prøvde sykkelen en tur stoppet den igjen etter noen minutter. Tror ikke tett bensinlokk var problemet.
Har prøvd/sett en del ting nå:
- flyttet forgassernål til øverste trinn, hjalp ikke
- tatt av avgassrør og sjekket om det var tett, det var det ikke
- La merke til at det ikke var pakning mellom avgassrør og blokk, skal det være det? Ene festet til avgassrøret var også knekt. Falsk luft?
- Motoren er våt under av olje, hvor kan dette komme fra? For mye olje i gearbox?
Forresten, skal gearbox-oljen sjekkes på sidestøtten?
Sverre
Har prøvd/sett en del ting nå:
- flyttet forgassernål til øverste trinn, hjalp ikke
- tatt av avgassrør og sjekket om det var tett, det var det ikke
- La merke til at det ikke var pakning mellom avgassrør og blokk, skal det være det? Ene festet til avgassrøret var også knekt. Falsk luft?
- Motoren er våt under av olje, hvor kan dette komme fra? For mye olje i gearbox?
Forresten, skal gearbox-oljen sjekkes på sidestøtten?
Sverre
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Sverre
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Nej, nej! Cykeln skall stå rakt upp helst på sina hjul, när du tjeckar oljenivån! Detta av samma anledning som du inte står i en backe när du kollar oljenivån på din bil..
När du öppnar Nivåskruven, märkt >OLEJ< skall det precis rinna ut lite olja. Det skall vara 1 liter olja i växellådan.
viewtopic.php?f=7&t=679
Att det saknas tätning mellan cylinder och avgasrör betyder inget för hur motorn går, den suger inte luft från avgasportarna.. Möjligen låter det illa och det kan skvätta lite svart oförbränt bränsle på¨motorn.
Jag tycker du skall koncentrera dig på förgasaren. Jag vet inget om Dellorton. Du sa att du till att börja med ställde om bränslenivån i förgasaren, den var 1 mm fel. Gjorde du detta före eller efter du upptäckte problemen?
Det verkar ju som att du får för fet blandning, för mycket bränsle , eller för lite luft. Det är inte ett för tätt luftfilter? Smutsigt filter?
Om du ställer tillbaka förgasaren till hur den var när du fick den, kanske den justeringen var gjord för att anpassa den till JAWA´n?
Du har ingen möjlighet att montera en JIKOV-förgasare? Det finns billiga Förgasare som fungerar klockrent...
http://jawashop.com/Detail/10661
Har du kollat att det verkligen är tillräckligt flöde med bränsle från tanken?
Det skall rinna 2 dl på en minut, inte mycket mindre. Att det kommer bensin är inte tillräckligt, det måste vara tillräcklig mängd per minut också.
När du ställde Flottörnivån, satt förgasaren i motorn då? Om du har den lös, måste du ansluta en 25 lång bensinslang, full med bensin. Detta är för att simulera vätsketrycket från tanken. Om du inte har detta får du fel information och justeringarna ger fel resultat. Detta gäller i alla fall JIKOV-förgasaren som ursprungligen sitter på din motor, det bör gälla även en Dellorto och en AMAL...
Läs här:
viewtopic.php?f=7&t=630
Andercz
När du öppnar Nivåskruven, märkt >OLEJ< skall det precis rinna ut lite olja. Det skall vara 1 liter olja i växellådan.
viewtopic.php?f=7&t=679
Att det saknas tätning mellan cylinder och avgasrör betyder inget för hur motorn går, den suger inte luft från avgasportarna.. Möjligen låter det illa och det kan skvätta lite svart oförbränt bränsle på¨motorn.
Jag tycker du skall koncentrera dig på förgasaren. Jag vet inget om Dellorton. Du sa att du till att börja med ställde om bränslenivån i förgasaren, den var 1 mm fel. Gjorde du detta före eller efter du upptäckte problemen?
Det verkar ju som att du får för fet blandning, för mycket bränsle , eller för lite luft. Det är inte ett för tätt luftfilter? Smutsigt filter?
Om du ställer tillbaka förgasaren till hur den var när du fick den, kanske den justeringen var gjord för att anpassa den till JAWA´n?
Du har ingen möjlighet att montera en JIKOV-förgasare? Det finns billiga Förgasare som fungerar klockrent...
http://jawashop.com/Detail/10661
Har du kollat att det verkligen är tillräckligt flöde med bränsle från tanken?
Det skall rinna 2 dl på en minut, inte mycket mindre. Att det kommer bensin är inte tillräckligt, det måste vara tillräcklig mängd per minut också.
När du ställde Flottörnivån, satt förgasaren i motorn då? Om du har den lös, måste du ansluta en 25 lång bensinslang, full med bensin. Detta är för att simulera vätsketrycket från tanken. Om du inte har detta får du fel information och justeringarna ger fel resultat. Detta gäller i alla fall JIKOV-förgasaren som ursprungligen sitter på din motor, det bör gälla även en Dellorto och en AMAL...
Läs här:
viewtopic.php?f=7&t=630
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
Har du kommit något vidare?
Det kanske trots allt kan vara ett enkelt el-fel..
Det påpekas inte i monteringsbeskrivningen för ditt VAPE tändningssystem, men den mår oftast bra av att man drar en extra jordkabel från tändspolens fästkruvar till någon bra jordpunkt. Till exempel samma punkt där regulatorn har jordats. Man kan tycka att tändspolen blir jordad när man sätter fast den i ett bleck i ramen, men ofta kommer man till rätta med underliga problem på detta enkla vis. Dessutom rekommenderar jag dig att byta ut de gamla tändhattarna, gärna också tändkablarna. Tag ett par tändhattar utan plåt och med ett motstånd på 5 Ohm eller mindre. NGK, BOSCH, Hella och andra har bra tändhattar, en enkel i gummi duger ofta lika bra.
Tändkabeln skall ha kopparkärna. Kablarna skruvas in i tändspolens utgångar, ofta är det likadant i tändhattarna.
Tändhattarna med plåt, om du har sådana på, är kända för att skapa överslag och andra mystiska fel.. Tillbaka till förgasaren.
Vilken storlek har du på huvudmunstycket? Nu vet jag ingenting om Mikuni, men man kanske kan ta reda på.. Med ett öppet luftfilter kan man få experimentera lite med munstyckena för att få rätt blandning. Det öppna luftfiltret har väldigt lite motstånd, och kan då orsaka ett allt för kraftigt luftflöde in i förgasaren, som i sin tur tar med sig mer bränsle, kanske så mycket att motorn inte kan ta hand om det.
Det kan påminna om när man har en luftläcka vid eller i förgasaren, då skapas en stark luftström som ganska okontrollerat drar med sig mer bränsle, som i sin tur ökar motorvarvet som tar med sig mer luft... men motorn blir inte starkare och snabbare, utan svag och orkeslös. Den kan stanna av det..
Så OM det är förgasaren som står för spökerierna, se till att den är rätt inställd, enligt handboken där du fick datan till flottörinställningen. Utifrån detta får du sedan finna fram till den rätta munstyckskombinationen. Här kan jag inte hjälpa dig, jag vet inte vad som sitter där nu och vad som kan passa med din Dellorto, vad den har som standard och vad som passar en JAWA.
Vad är det för modell av Dellorto? Hittade du instruktioner på nätet? I så fall vart?
Har du gjort ett "tändstiftstest" ännu? Det jag beskrev tidigare, där du kör tills den stannar och genast plockar ut tändstiften. Är de våta eller torra? Det är viktigt att du stannar med en gång och inte försöker hålla den vid liv. Kör inte på tomgång, stäng av motorn när den börjar låta som att den kommer att stoppa, och kör genast till sidan och plocka ut tändstiften.
Anders
Det kanske trots allt kan vara ett enkelt el-fel..
Det påpekas inte i monteringsbeskrivningen för ditt VAPE tändningssystem, men den mår oftast bra av att man drar en extra jordkabel från tändspolens fästkruvar till någon bra jordpunkt. Till exempel samma punkt där regulatorn har jordats. Man kan tycka att tändspolen blir jordad när man sätter fast den i ett bleck i ramen, men ofta kommer man till rätta med underliga problem på detta enkla vis. Dessutom rekommenderar jag dig att byta ut de gamla tändhattarna, gärna också tändkablarna. Tag ett par tändhattar utan plåt och med ett motstånd på 5 Ohm eller mindre. NGK, BOSCH, Hella och andra har bra tändhattar, en enkel i gummi duger ofta lika bra.
Tändkabeln skall ha kopparkärna. Kablarna skruvas in i tändspolens utgångar, ofta är det likadant i tändhattarna.
Tändhattarna med plåt, om du har sådana på, är kända för att skapa överslag och andra mystiska fel.. Tillbaka till förgasaren.
Vilken storlek har du på huvudmunstycket? Nu vet jag ingenting om Mikuni, men man kanske kan ta reda på.. Med ett öppet luftfilter kan man få experimentera lite med munstyckena för att få rätt blandning. Det öppna luftfiltret har väldigt lite motstånd, och kan då orsaka ett allt för kraftigt luftflöde in i förgasaren, som i sin tur tar med sig mer bränsle, kanske så mycket att motorn inte kan ta hand om det.
Det kan påminna om när man har en luftläcka vid eller i förgasaren, då skapas en stark luftström som ganska okontrollerat drar med sig mer bränsle, som i sin tur ökar motorvarvet som tar med sig mer luft... men motorn blir inte starkare och snabbare, utan svag och orkeslös. Den kan stanna av det..
Så OM det är förgasaren som står för spökerierna, se till att den är rätt inställd, enligt handboken där du fick datan till flottörinställningen. Utifrån detta får du sedan finna fram till den rätta munstyckskombinationen. Här kan jag inte hjälpa dig, jag vet inte vad som sitter där nu och vad som kan passa med din Dellorto, vad den har som standard och vad som passar en JAWA.
Vad är det för modell av Dellorto? Hittade du instruktioner på nätet? I så fall vart?
Har du gjort ett "tändstiftstest" ännu? Det jag beskrev tidigare, där du kör tills den stannar och genast plockar ut tändstiften. Är de våta eller torra? Det är viktigt att du stannar med en gång och inte försöker hålla den vid liv. Kör inte på tomgång, stäng av motorn när den börjar låta som att den kommer att stoppa, och kör genast till sidan och plocka ut tändstiften.
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...