Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 12:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: fre aug 18, 2017 9:22 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Nu har jag hittat ett par manualer för Dellorto VHST 28.
Enligt manualen är detta en trimförgasare för racing-motorer.. Den finns i flera grundutföranden, bland annat för 125 -180cc, vilket borde vara den som du har monterad.
Det är diger läsning, jag har inte helt fått överblick på vad man kan och bör göra för att anpassa den till sim motor..

Hur är förgasaren monterad mot cylindern? Den bör sitta med någon slags gummirör, eller en muff av något slag, för att hindra att förgasaren blir för varm. Blir den varm kan det uppstå så kallat "Ånglås". Det uppstår när bränslet förångas redan i förgasaren och då ger en alldeles för mager blandning för tändstiftet att antända.. Men du verkar ju har det omvända, för fet blandning...

Däremot är ju flottörhöjden mycket lätt att justera. Där blir jag bara lite tveksam, för det finns ingen referens till VHST..
Det skulle vara intressant att veta vilken manual du följer när du pillar med din förgasare.

http://www.ducatimeccanica.com/dellorto ... lorto.html

http://danskkartingcenter.dk/dellorto_m ... _guide.pdf

Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: fre aug 18, 2017 10:56 pm 
Offline

Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Inlägg: 9
For å svare på dine spørsmål:

Jeg stilte på brenselnivået etter at problemet ble oppdaget. Dette ble gjort med forgasseren løs fra motoren og uten slange med brensel tilkoblet...

Jeg har nå kjøpt en splitter ny jikov forgasser med nytt filter som jeg skal prøve på sykkelen om noen dager:
Bilaga:
20170818_222028_001.jpg
20170818_222028_001.jpg [ 252.2 KiB | Visad 365 gånger ]


Tennhette og ledning er av typen NGK og skal være ny fra forrige eier..
Bilaga:
20170818_221417.jpg
20170818_221417.jpg [ 250.65 KiB | Visad 365 gånger ]


Her om dagen da sykkelen stoppet så tok jeg ut stiftene som du sa, disse var da våte. Tørket av de og monterte de igjen og forsøkte å starte sykkelen igjen, men den ville ikke starte.

Under følger noen bilder av dellorto forgasseren. Denne er montert slik som jikoven skal monteres, med en muffe.
Bilaga:
20170818_221358.jpg
20170818_221358.jpg [ 251.93 KiB | Visad 365 gånger ]

Bilaga:
20170818_221539.jpg
20170818_221539.jpg [ 172.09 KiB | Visad 365 gånger ]


fortsetter...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: fre aug 18, 2017 11:15 pm 
Offline

Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Inlägg: 9
Flere bilder av Dellorto..
Bilaga:
20170818_221721.jpg
20170818_221721.jpg [ 252.49 KiB | Visad 365 gånger ]

Bilaga:
20170818_221344.jpg
20170818_221344.jpg [ 201.34 KiB | Visad 365 gånger ]


Bilde av regulatoren, vet ikke om det er til hjelp men!
Bilaga:
20170818_221705.jpg
20170818_221705.jpg [ 251.37 KiB | Visad 365 gånger ]


Nå har jeg ikke pillet så mye på Dellortoen, men det jeg fant var denne. Så jeg har forsøkt å stille flottør-pinnen parallellt slik som figur 14 viser. https://www.dellorto.co.uk/wp-content/u ... tlevel.pdf

Blandingsskrue (1,5 omdreining) og tomgangsskrue (ca 2,5 omdreining) har jeg stilt med motor igang og etter beste evne ;)

Jeg vil definitivt prøve å dra en extra jordkabel från tändspolens fästkruvar till någon bra jordpunkt som du påpeker.

Igjen, takk for all hjelp 8-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: lör aug 19, 2017 2:33 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Också Regulatorn skall vara jordad, alltså skalet på regulatorn. Det går ju också en VIT eller BRUN kabel ut från regulatorn som skall jordas, men också skalet till regulatorn skall jordas, med en kabel från en av skruvarna den sitter fast med. Detta är speciellt viktigt om den sitter på en plastdetalj, som den väl gör på din MC.
Bilaga:
regulator.JPG
regulator.JPG [ 52.51 KiB | Visad 364 gånger ]


Kolla på tändhattarna, om det står något om RESISTOR eller om det finns någon OHM-märkning... De får inte ha ett större motstånd än 2 k Ohm, helst mindre. (Jag sade fel tidigare, det är 2 kOhm som är max)
De tändkablar som sitter på nu är väldigt fina röda NGK Racingkalblar, som dessvärre har 5 kOhm motstånd. Jag är övertygad om att om du byter ut dem mot enklare, mindre dämpade tändhattar blir bara detta en märkbar förbättring.
Till exempel sådana här, eller anda odämpade, max 2 kOhm. NGK har andra lika bra, men på 1 kOhm. De på översta bilden kan vara lite i kortaste laget.. Använd icke några med metall runt, de ställer ofta till besvär.
Bilaga:
ENKLA Tändstifthattar UTAN MOTSTÅND.jpg
ENKLA Tändstifthattar UTAN MOTSTÅND.jpg [ 30.4 KiB | Visad 363 gånger ]

Bilaga:
NGK 1 kOHM.jpg
NGK 1 kOHM.jpg [ 49.69 KiB | Visad 363 gånger ]


Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: sön aug 20, 2017 9:47 pm 
Offline

Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Inlägg: 9
Hei!

Jeg skal definitivt jorde både regulator og coil. Bør jeg bruke noen spesiell jordingskabel?

Dette er sikkert et dumt spørsmål men bytter man kun tennhette eller tennhette + tilhørende kabel?

Har nå byttet til jikov- forgasser, fikk start på sykkelen og har stilt tomgang- og blandingsskrue. Men fikk ikke prøvd en tur på grunn av veldig dårligt vær :(

Nå skal jeg gjøre disse endringene du har anbefalt så hører du ifra meg ;)

Mvh,
Sverre


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: sön aug 20, 2017 11:35 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Det är nog OK med kabeln, jag skulle bara byta tändhattarna. Max 2kOhm.

Jordkalbel kan du använda vanlig 1 eller 1,5 kvadrat , gärna samma färg som alla andra jordkablar i VAPE, alltså BRUN eller VIT. Det verkar vara en VIT kabel som kommer ut från regulatorn, fortsätt med VIT som jord, då blir det lättare att se vad som är vad.

Jag håller tummarna att du har hittat alla fel. Jag tror din Dellorto-förgasare har fel munstycken, eller något annat konstigt. Jag tror den är onödigt komplicerad. Jikov-en är mycket enklare.

:? :?

Anders

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: lör sep 02, 2017 7:59 pm 
Offline

Blev medlem: fre jul 14, 2017 5:19 pm
Inlägg: 9
Huff nei nå gir jeg snart opp.

Nå har jeg byttet til Jikov forgasser, jordet regulator og coil, samt byttet tennplugghetter til 1kOhm..

Allikevel stoppet sykkelen etter litt kjøring, så nå vet jeg ikke lenger. Skjønner ikke noe, hva er galt med denne sykkelen?

Mvh,
Sverre


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 350cc som stopper etter en tids kjøring
InläggPostat: sön sep 03, 2017 5:11 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 886
Ort: Märsta
Hur ser tändstiften ut när den precis har dött? Kör en tur, när du märker att den är nära att dö, kör in till sidan och låt den dö med full gas, skruva ut tändstiften och se efter.
Vått eller torrt?
Vitt eller svart?

När den har stannat och du har tagit ut tändstiften, kan du gå gnista på båda stiften? Kan du få gnista på ett par nya tändstift?
NB! NB! BÅDA TÄNDSTIFTEN MÅSTE ALLTID VARA ANSLUTNA och sitta inskruvade i motorn eller LIGGA MOT MOTORN NÄR MAN KICKAR! OM man bara har ett tillslutet kan man skada tändspolen.

Det är väldigt svårt att se och höra vad som sker hos dig.. 6 - 700 km bort.. Var noga med detaljer, berätta allt du gjort och inte gjort..

Du har ingen i närheten som kan komma med goda tips?
Jag har ännu inte fått klart för mig om det är ett bränsle-problem eller ett elektriskt problem..

Om motorn dör efter tio minuters drift, innebär det att ANTINGEN bränsle/ luft tar slut ELLER blir för mycket..
ELLER
Att gnistorna uteblir eller försvagas.

Jag önskar jag kunde komma hem till dig och lyssna.., plocka med elkablarna, kontrollera installationen av alla elektriska komponenter... Kolla flödet..
Du har bytt ut de flesta komponenterna i bränslesystemet, och problemen kvarstår.
Du har bytt några mindre komponenter i elsystemet, och problemen kvarstår..
Felet kan ligga någonstans i det övriga elsystemet, något som hettas upp av en felaktig inkoppling eller skada.. Jag önskar jag vore fjärrskådare.

Har du talat med Rudolf Saxegaard? Han är utomlands för tillfället, men kommer straxt hem igen.

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008