Jag tycker du skall försöka konstatera vart felet sitter, om det är ett elektrisk fel eller om det har med bränsle/ förgasare att göra.
Kör den till den börjar hacka, stäng av den genast, tvärt utan att gå ner på tomgång, och rulla in till kanten. Tag genast ut tändstiftet och se om det är vått eller torrt.
Är det vått har du troligen ett elfel, är det torrt har du ett bränsle-/förgasarfel.
Räserdämparen måste vara väldigt exakt avstämd för motorn den sitter på. Blir det för stort motstånd, eller om koner och längder inte riktigt stämmer.. ja jag skall inte ljuga, jag vet inte riktigt vad som händer då..
I alla händelser skulle jag kolla om packboxen på höger ända av vevaxeln, bakom generatorn, är tät och hel. Den är enkel att byta då den sitter i en löstagbar "kopp", byt papperspackningarna också. Det store jobbet är att plocka bort Dynastartern. Du behöver en avdragare för rotorn, som du kan tillverka av en M10-bult som du rundar till i ändan. Fila gärna av de sista 15 mm gängor också.
Hör av dig om du behöver en noggrannare instruktion om hur man tar av generatorn/ Dynastartern.
När jag försöker komma ihåg, är jag inte säker på om man kan få ut Dynastartern utan att vika ner motorn - lossa på främre motorbultarna och den övre bakre bulten, så kan man vika ner motorn.. Men man måste också koppla loss kedjan och kedjeskyddet, kanske några kablar..
Den fina karossen gör 502:an ganska bökig att meka med..
Kolla om topplockspackningen är hel och tät, kanske även cylinderfotpackningen. Det brukar synas en svart rinning om det är otätt någonstans..
Det är bökigt att meka på en CZ Boheme, i handboken rekommenderar de att man lägger den på sidan..
Du har inte bara råkat ut för skräp i tanken? Du måste ha ett flöde från bensinkranen på minst 2 dl i minuten. Jag har själv varit ute för att man inte kunde komma över 70 kmh, då den inte fick tillräckligt med bränsle.. Rensning av kran och tank var medicinen.
Lossa slangen på förgasaren och öppna kranen i en minut, mät upp hur mycket som runnit igenom.
Här är ett kopplingsschema, där du kanske kan se hur man kopplar förbi startläget. Jag antar att det är där det är slitet?
Om du vågar, går det faktiskt att öppna tändningslåset och ibland kan man serva det, kanske slipa bort brända avlagringar eller böja till något kontaktbleck. Man kan bocka ut ett par flikar på undersidan och dra ut ett litet stift, så lossnar plåtkåpan från tändningslåset. Jag har aldrig öppnat ett sånt som du har, så pass på om det kommer farande en fjäder..!
Nu har ju ditt tändningslås en ytterligare funktion, med ett återfjädrande läge för startreläet.
Den funktionen kan man koppla förbi, och skaffa en
momentan/ återfjädrande brytare/tutknapp som styr startreläet i stället. Det är kabeln från terminal 50 på tändningslåset, som jag antar skall få ström från batteriet för att aktivera reläet. Detta är min tolkning av kopplingsschemat. Det borde vara så..
Jag skulle då koppla den nya startknappen mellan terminal 30 (alternativt 15/54) och T på Reläet. Den terminal 30 som inte är direkt ansluten till batteriet, utan som ansluts när du trycker ner nyckeln = tändningen påslagen.
OBS! VARNING! OM du kommer åt startknappen medan motorn är igång, kan Dynastartern skadas! Det finns mig veterligen INGEN i Sverige som kan laga den.. En utbytes-starter kostar 3000 SEK i Tjeckien..
Jag
troor detta är ett tändningslås med startläge. Google vill inte översätta så man förstår.. men jag tolkar det som att det har ett extra läge..
http://www.motoveterandily.cz/g344.Sp%E ... C2%29.html
Lycka till!
Andercz