Ledsen att du fått vänta.. jag har varit borta från datorn ett par dagar...
Jag använder en bra
MC-olja, motorolja 20W50, i alla mina CZ och JAWA, bland andra en MONARK m200, lillebror till din, med en CZ 125b,t motor i ramen.
Till exempel MOTUL 3000. Det spelar ingen roll att det står 4takt på flaskan, den skall ju vara i växellådan. Oljan skall vara avsedd för våtkoppling.
Använd inte en olja för bilar, de har andra tillsatser och är inte anpassade för våtkoppling.
Självklart kan du använda en växellådeolja, 80W90, 75W90 eller liknande. Helst en MC-olja som är anpassad för våtkoppling.
Andra använder ATF-olja i växellådan. Det funkar också bra, men jag har själv aldrig prövat.
Det är också viktigt att du fyller tillräckligt mycket olja, inte för lite och
inte heller för mycket. För mycket olja får kopplingen att slira. Det finns ett nivåhål i bakändan. När du fyller olja, låt cykeln stå på plan mark på sina hjul, och upprätt. Skruva ut nivåskruven, och när det börjar rinna ut ur nivåskruvens hål, är det fullt. Sätt tillbaka skruven, gärna med en fiberbricka som packning under skallen. Du får i ungefär 6 dl olja i växellådan.
Det finns en Zündappolja som innehåller grafit! Den funkar antagligen för Zündapp moppar, men det är som att hälla såpa i en CZ-motor. Jag talar av egen erfarenhet.
Jag har använt en olja av märket LUCAS, en 20W50 olja som var utmärkt. Så en gång när jag handlade olja stod det på flaskan att de hade ändrat och
förbättrat oljans recept. Efter ett par mil började kopplingen slira...
Så den oljan går bort numera..
Gå till din närmaste MC- eller mopedfirma och se vad de har, det finns ett par Castrol som är bra, 20W50. Motorex har också en bra 20W50.
15W40, 15W50, 10W40, 10W50.. de har alla en tendens att slira, enligt min begränsade erfarenhet.. 20W50 har hittills, med undantag för den där förbättrade LUCAS-oljan, visat sig funka klockrent
Syntetolja eller mineral spelar ingen större roll.
Lycka till
Andercz