Luftfilter
Postat: tis jul 17, 2018 10:53 am
Hej!
Jag har ett par frågor/funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har en gammal militär Monark/Jawa från '63 som är lättstartad och den har gått bra tills jag bytte luftfilter. Förr har det suttit en "skumgummihuva" som bara trätts på luftslangen men jag köpte ett original av Rudolf för några veckor sedan. Nu går den ojämnt när man gasar och den kommer inte upp i varv. Är luftfiltret för tätt? Det är ju original (NOS).
Ska man spänna fast filtret i i bygeln (12) som håller gummiröret eller ska det sitta instucket med stödrör så man lätt kan ta av utan verktyg? Körde ca 10 mil med det nya filtret på ( instucket) utan problem men då såg jag att filtret hoppat av och låg löst under sadeln och efter det spände jag fast filtret i bygeln. Jag kollade också spjället och märkte att spaken (choken) inte gick att ställa i lodrät läge utan var fast i vågrät läge dvs fullt öppen. Jag försökte smörja upp den men den går bara till 45grader sedan tar det i och man behöver en tång för att stänga den helt. Den har alltid varit öppen och jag har aldrig behövt choka. (om jag nu fattar rätt och choka=stängt spjäll=spaken lodrät).
Jag har ingen anslutningsring (4) samt klammer (6) på gummiröret utan den sitter direkt på spjällgummit (3).
Kan nämna att jag bytt tändstift, rengjort förgasaren och kollat bensinflödet.
Nästa undran är om man ska ha bägge bensinkranarna på när man kör eller man har en öppen tills den "dör" och sedan öppnar man den andra? När jag köpte mc.n så sa förra ägaren att bägge ska vara öppna och så har det varit sedan dess, tills jag märkte att ovanstående (fråga ett) problem löste sig för en liten stund när jag stängde ena kranen under färd. Men det var bara kortvarigt.
Sittandes på mc.n så är bensinkranarna öppna i vänsterläge, stängda i mitt OCH högerläge. Är det normalt?
(Jag har tittat lite på lösningen du hade med att kapa ett av nivårören för att ha ena tanken som reserv.)
Hoppas på det bästa från ett i övrigt mycket bra forum.
Mvh Tony
Jag har ett par frågor/funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.
Jag har en gammal militär Monark/Jawa från '63 som är lättstartad och den har gått bra tills jag bytte luftfilter. Förr har det suttit en "skumgummihuva" som bara trätts på luftslangen men jag köpte ett original av Rudolf för några veckor sedan. Nu går den ojämnt när man gasar och den kommer inte upp i varv. Är luftfiltret för tätt? Det är ju original (NOS).
Ska man spänna fast filtret i i bygeln (12) som håller gummiröret eller ska det sitta instucket med stödrör så man lätt kan ta av utan verktyg? Körde ca 10 mil med det nya filtret på ( instucket) utan problem men då såg jag att filtret hoppat av och låg löst under sadeln och efter det spände jag fast filtret i bygeln. Jag kollade också spjället och märkte att spaken (choken) inte gick att ställa i lodrät läge utan var fast i vågrät läge dvs fullt öppen. Jag försökte smörja upp den men den går bara till 45grader sedan tar det i och man behöver en tång för att stänga den helt. Den har alltid varit öppen och jag har aldrig behövt choka. (om jag nu fattar rätt och choka=stängt spjäll=spaken lodrät).
Jag har ingen anslutningsring (4) samt klammer (6) på gummiröret utan den sitter direkt på spjällgummit (3).
Kan nämna att jag bytt tändstift, rengjort förgasaren och kollat bensinflödet.
Nästa undran är om man ska ha bägge bensinkranarna på när man kör eller man har en öppen tills den "dör" och sedan öppnar man den andra? När jag köpte mc.n så sa förra ägaren att bägge ska vara öppna och så har det varit sedan dess, tills jag märkte att ovanstående (fråga ett) problem löste sig för en liten stund när jag stängde ena kranen under färd. Men det var bara kortvarigt.
Sittandes på mc.n så är bensinkranarna öppna i vänsterläge, stängda i mitt OCH högerläge. Är det normalt?
(Jag har tittat lite på lösningen du hade med att kapa ett av nivårören för att ha ena tanken som reserv.)
Hoppas på det bästa från ett i övrigt mycket bra forum.
Mvh Tony