Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Hej!

Har precis monterat motorn i min gamla Jawa och gjorde en provstart då jag märkte att det sipprar ut vad jag antar är bensin ur motorblocket direkt under förgasaren där de båda motorhalvorna är sammanfogade. Motorn startar men det ser något oroande ut. Någon som kan tänkas veta ifall jag kan fortsätta köra trots detta eller ifall åtgärd krävs?

Mvh
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av Andercz »

Beskriv lite närmare hur det läcker.
Läcker det "uppåt" så att säga, så att det syns att bensin(?) läcker ur mittskarven?

Om något läcker genom mittskarven, inifrån och ut, så att det samlas någon slags vätska i "skålen" under förgasaren, betyder det att det måste vara helt fullt inne i växellådan och att luftningshålet, är igentäppt.
LUFTHÅL , VÄXELLÅDAN, JAWA 579.jpg
Kolla oljenivån i växellådan, och kontrollera på samma gång om oljan verkar ovanligt tunn och luktar bensin.
Gör som vanligt när du kollar/ fyller på oljan, lossa skruven på vänster motorkåpa, märkt >OLEJ<. Ha Cykeln stående upprätt på sina hjul. Om det strömmar ut olja genom hålet är det alldeles för mycket olja i växellådan.
För mycket olja ger övertryck i växellådan och kan tvinga ut den på olika ställen. Oftast är det i packboxen bakom utgående drevet på höger sida som det syns ett läckage.
DSCN3379 (Large).jpeg
Det är inte så att det är förgasaren som läcker?
Eller läcker det bensin vid förgasarens anslutning till CYLINDERN/blocket?
En läckande förgasare kan med tiden lösa upp den fogmassa som använts för att täta mellan motorblockets två halvor.
Har du tur kan du kanske dra åt de skruvar som håller ihop blockhalvorna, men det brukar oftast inte hjälpa mycket.
Att täta utifrån ger heller ingen verkan, då ytorna bör vara torra och rena om något tätningsmassa skall få fäste, och springan bör vara så vid att det går att trycka in lite massa..


Om det verkligen läcker "uppåt" i mittskarven, innebär det att oljan/ bensinen tvingas uppåt av någon anledning, övertryck ligger närmast till hands. Har det läckt in bensin i växellådan, finns egentligen ingen annan väg att gå än att dela på motorn. Dels för att täta den ordentligt, och dels för att få reda på hur det gått till och om det gjorts någon skada på delarna i växellådan.

Tag en noga titt efter vart ifrån det läcker och vad det är som läcker.
Hör av dig igen med mer detaljer om vad du hittar.
Du bör absolut inte köra omkring med en läckande motor!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Det läcker precis som du beskriver uppåt genom mittskarven, läckaget är endast synligt vid gaspådrag, jag börjar med att kolla oljenivån och ser ifall det löser problemet! Att klyva motorn är tyvärr ovanför mitt kompetenstak..

Mvh
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Om det skulle vara så att motorn behöver klyvas så tar jag tacksamt emot förslag på personer som skulle vilja hjälpa mig att klyva & täta motorn, mot en ersättning förstås. Jag plockar ur motorn och levererar den till varhelst det behövs, byter gärna samtliga lager i motorn när jag ändå håller på.

Tips mottages tacksamt! Jawan står i Västsverige men jag kan tänka mig att åka långt för att få den rullande.

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av Andercz »

Om det syns mer under gaspådrag, låter det tyvärr som att det kan läcka från vevhuset. Då är det alltså vevhuskompressionen som fiser ut, de färska gaserna som just har dragits in genom förgasaren och som egentligen skall pressas upp i cylindern.
Det måste inte innebära att det även läcker in i växellådan, glipan mellan blocken kan ju vara begränsad till just den delen..

Om det läcker in i växellådan när det är övertryck i vevhuset, händer det ofta att det även sugs ut olja ur växellådan in i vevhuset. Då brukar man kunna se att den ryker onormalt mycket, det blir ju en väldigt fet blandning med extra olja..
Hur ser avgaserna ut?

Försök att efterdra alla skruvar som håller ihop blocket , de som jag ringat in i tidigare svaret och även de andra , den som sitter precis bakom cylindern och framför cylindern.. Om du har en Slagskruvmejsel, kan du få till just den knuff som behövs.
Men banka inte på hur mycket som helst, då kan du dra sönder gängorna..
DSCN3382 (Large).jpeg
Dock vill jag inte lova att det blir något bättre, har en läcka uppstått är det ofta väldigt svårt att göra något åt den utifrån, utan att dela på motorn.
Det bildas en oljefilm i glipan som kan göra att den aldrig går riktigt igen.
http://www.swedol.se/slagskruvmejsel-1- ... woQAvD_BwE


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Okej, tack för svar! Ska börja med att skruva åt de nämnda skruvarna så återkopplar jag efteråt :)

Mvh
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Okej, efter en närmare granskning så tror jag att det är dags att ge upp den här motorn.

Plockade bort transmissionskåpan och såg sprickbildningar lite här och vart i motorblocket. Där vevaxeln går ut till primärdrevet var hela partiet sprucket i små sprickor, där kickfjäderns ände är fastsatt i blocket så var en hel bit av blocket på väg att släppa och sedan hittade jag även mindre sprickor på lite olika platser.

Någon som har en HEL och SPRICKFRI motor till en Jawa 257A/579 (250cc) till salu?

Mvh.
Tobias
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av JawaMax »

Det blir billigare att byta själva motorblocket. Jag kan eventuellt ha ett tomt 579- block tillgängligt. Om du är intresserad, kan jag rota i mina gömmor. Även om du hittar en hel motor, är det inte säkert att du kan använda den rakt av utan att behöva byta lager och packboxar och diverse annat i den. Då åker du ändå på att klyva motorn.

Hälsningar

Martti Soininen
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av ahmenvafan »

Det vore helt klart intressant Martti! Hör av dig ifall du hittar något.

Mvh
Tobias
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: Jawa 579 läcker bensin ur vevhuset

Inlägg av JawaMax »

Hej Tobias,

Mejla mig, så behöver vi inte förlänga den här tråden med vår dialog. Jag har e-postadr: skrivsnart@hotmail.com

MVH

Martti
Skriv svar