Hela söndagen fixade jag med ny köpta hojjen innan besiktningen. Ljus däck bromsar osv. Jag såg fram emot att få köra den för första gången, så i morse bar det i väg till besiktningen.
Hojjen passerade förstås besiktningen ua. Nöjd med detta körde jag vidare mot mitt jobb för att få visaupp min nya pärla. På en lång raksträck och styvt 90km på mätaren började motorn låta konstigt.
Jag stannade omedelbart och stängde av tänningen. Jag funderade en stund av vad det kan ha varit för ett missljud. Så jag kickade igång motorn på nytt, samma missljud och plötsligt tvärstopp. Motorn gick ej att få runt med kicken.
Väl hemma så har jag nu konstaterat att vevaxeln har skurit. Ena cylindern hade en lien repa. Men den repan kan man säkert horna bort. Så nu blir det nya vevl och stak lager och aldrig mer separatsmörjning.
Fråga: Finns det någon fördel med separatsmörjning förutom att man slipper kladda med olja vid var tankning?
Så kan det gå om man slarvar.
Re: Så kan det gå om man slarvar.
Bollbert,
välkommen i gänget.
De tidigare oljepumparna är tyvärr ökända för att inte vara de mest pålitliga. Många har gjort en bypass-operation med en slangbit mellan in- och utlopp och låter en del olja cirkulera internt i pumpen. Alternativt tar man bort den helt, men man får då hitta på ett sätt att täta alla hål...
Sedan går man över till att blanda i tanken, då vet man vad det blir...
2,5% av den bästa syntetiska oljan.
Lycka till.
Andercz
PS:
Vad är det för MC du har? Och visst heter du egentligen något helt annat?
Även om man Tvingas att hita på ett användarnamn, är det ju trevligare att prata med någon som man vet vad de heter...
När du ändå har delt motorn för vevaxelrenovering, titta igenom växellådan efter slitna delar - växelförarna - och byt samtliga lager - även de som inte verkar dåliga. På så sätt har du vridit tillbaka klockan till Noll på alla fronter.
DS
välkommen i gänget.
De tidigare oljepumparna är tyvärr ökända för att inte vara de mest pålitliga. Många har gjort en bypass-operation med en slangbit mellan in- och utlopp och låter en del olja cirkulera internt i pumpen. Alternativt tar man bort den helt, men man får då hitta på ett sätt att täta alla hål...
Sedan går man över till att blanda i tanken, då vet man vad det blir...
2,5% av den bästa syntetiska oljan.
Lycka till.
Andercz
PS:
Vad är det för MC du har? Och visst heter du egentligen något helt annat?
Även om man Tvingas att hita på ett användarnamn, är det ju trevligare att prata med någon som man vet vad de heter...
När du ändå har delt motorn för vevaxelrenovering, titta igenom växellådan efter slitna delar - växelförarna - och byt samtliga lager - även de som inte verkar dåliga. På så sätt har du vridit tillbaka klockan till Noll på alla fronter.
DS
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Så kan det gå om man slarvar.
Hej Andercz!
Eftersom den endast rullat 415mil och årsmodell 2000 så räknar jag med att allt övrigt är OK. Men tack för tipset. Det jag saknar däremot är en bra leverantör på delarna till min Tramp.
Hällningar Bosse i Örebro
Eftersom den endast rullat 415mil och årsmodell 2000 så räknar jag med att allt övrigt är OK. Men tack för tipset. Det jag saknar däremot är en bra leverantör på delarna till min Tramp.
Hällningar Bosse i Örebro
Re: Så kan det gå om man slarvar.
Slarvat, nej inte denna gång.
Separatsmörjningen har fungerat, allt var normalt oljigt.
Nu är motorn i alla fall helt demonterad. Cylindrarna hade tecknen på att dessa någon gång värmenypt. Detta tror jag är sviter från någon av de tre tidigare ägares hårdkörning.
.
Höger o vänster ramlager samt stakarnas lagring var i perfekt skick. Men mellan lagena hade skurit. Detta gissar jag kan varar ett fabrikationsfel. Eller är dessa två lager den svaga punkten i dessa motorer?
.
Hur som helst så lämnar jag i morgon in cylindrar och kolvarna till Sapara mekaniska i Karlskoga i morgon måndag. Vi får se vad han säger, kanske det räcker med horning av cylindrarna.
.
Veven kostar tydligen ~2000kr som utbytes. Eller så lämnar den till Stigs motormekaniska i Axvall.
.
Fortsättning följer, det skall bli åka innan vintern. Annars så blir det att beställa 200st Best Grip dubbar.
http://www.best-grip.se/Shop/Applicatio ... e=1100.jpg
Separatsmörjningen har fungerat, allt var normalt oljigt.
Nu är motorn i alla fall helt demonterad. Cylindrarna hade tecknen på att dessa någon gång värmenypt. Detta tror jag är sviter från någon av de tre tidigare ägares hårdkörning.
.
Höger o vänster ramlager samt stakarnas lagring var i perfekt skick. Men mellan lagena hade skurit. Detta gissar jag kan varar ett fabrikationsfel. Eller är dessa två lager den svaga punkten i dessa motorer?
.
Hur som helst så lämnar jag i morgon in cylindrar och kolvarna till Sapara mekaniska i Karlskoga i morgon måndag. Vi får se vad han säger, kanske det räcker med horning av cylindrarna.
.
Veven kostar tydligen ~2000kr som utbytes. Eller så lämnar den till Stigs motormekaniska i Axvall.
.
Fortsättning följer, det skall bli åka innan vintern. Annars så blir det att beställa 200st Best Grip dubbar.
http://www.best-grip.se/Shop/Applicatio ... e=1100.jpg
Re: Så kan det gå om man slarvar.
Äntligen så närmar det sig lite Jawa åka. Kostnad hittills 4250kr. Återstår nu bara borrningen av cylindrarna.
Motorn är ihopmonterad och sitter i ramen. Allt gick smärtfritt förutom att jag gick bet på att hitta åtdragningsmoment för primärdrevet på vevaxeln. Släpper muttern så blir det ju ingen katastrof.
Jag upptäckte under demonteringen att insuget var kraftigt stryp. Detta är nu åtgärdat med min Dremel. Nu har jag samma diameter på förgasare och insug, och det är ju inga fel
Som sagt är nu oljepumpen deaktiverad, och jag kommer aldrig mer lita till dessa lömska tingestar. Fortsättning följer snart..........
Motorn är ihopmonterad och sitter i ramen. Allt gick smärtfritt förutom att jag gick bet på att hitta åtdragningsmoment för primärdrevet på vevaxeln. Släpper muttern så blir det ju ingen katastrof.
Jag upptäckte under demonteringen att insuget var kraftigt stryp. Detta är nu åtgärdat med min Dremel. Nu har jag samma diameter på förgasare och insug, och det är ju inga fel
Som sagt är nu oljepumpen deaktiverad, och jag kommer aldrig mer lita till dessa lömska tingestar. Fortsättning följer snart..........