CZ 125cc 2:ans växel hoppar ur

Reparationstips och allt om motorer...
JockeAndersson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 01, 2019 10:45 pm
Ort: Göteborg

CZ 125cc 2:ans växel hoppar ur

Inlägg av JockeAndersson »

Hej !

Jag har renoverat en Monark M200 -48 med CZ 125 cc-motor. Problemet är att 2:ans växel hoppar ur.
Har bytt lager och tätningar och försökt två ggr med samma resultat.
Motorn går fint men 2-an hoppar ur.
Tycker att dreven och växelföraren ser ok ut.
Tips på hur man lösa detta tas tacksamt emot
Mvh Jocke
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 125cc 2:ans växel hoppar ur

Inlägg av Andercz »

Hej Jocke,
du har valt en väldigt trevlig mc, jag har den själv som min favorit, och jag har renoverat många sådana...
I en treväxlad växellåda slits 2:an allra mest. De "klor" på kugghjulen som skall låsa dem i läge blir ofta slitna och avrundade och tappar greppet. Teoretiskt skulle man kanske kunna slipa in dem, men vid all slipning försvinner material..
onark m200, CZ 125B,T, slitna kugghjul, tappar och hål..jpg
En annan del som tar mycket stryk är den lilla tapp som för kugghjulen på axlarna, den är utsatt för roterande hjul på båda sidorna. Blir den för tunn kan den inte längre flytta hjulen tillräckligt långt.
Monark m200, CZ 125B,T. Ofta slitna delar i vxlådan.jpg
Det kan löna sig att mäta axlarna och se om de är raka. De får inte slå mer än 0,02 mm på mitten.. En o-rak axel får kugghjulen att "hoppa" och leva mot varandra, de slits och har svårt att hålla ihop..

Jag tror jag kan hjälpa dig. Jag har nog Sveriges bästa reservdelslager för just CZ 125B,T. Delar man har svårt att hitta ens i Tjeckien..

Vi hörs

Andercs
DSCN3164 (Large) (Medium).jpeg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JockeAndersson
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 01, 2019 10:45 pm
Ort: Göteborg

Re: CZ 125cc 2:ans växel hoppar ur

Inlägg av JockeAndersson »

Hej Anders !

Låter utmärkt om jag har möjlighet att köpa reservdelar av dig.
Tanken var att jag skulle färdigställa min Monark ifjol men då det strulade två ggr
gav jag upp.
Köpte den av en person från Dalarna som sa att motorn var renoverad. Det var den inte kan jag intyga.
Både lager och tätningar var gamla/slitna.
Min tanke är att dela på motorn nu i veckan, den är tömd på olja och jag ska påbörja delning ikväll.
Vi kanske kan höras via mail direkt så kan vi se vad du har för delar.
Min mail: joakim.o.andersson@volvo.com

Mvh Jocke
Skriv svar