Inkörning Mc 257A

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av Andercz »

Ah det hade jag glömt. Tråden är så lång..
Det är otroligt sällan som VAPE ger några problem.
Har det fungerat tidigare? Är allt rätt monterat?
Du skall montera sensorn i de två hålen till vänster.
Det skall vara 0,4 mm avstånd mellan sensorns spets och en av tapparna på rotorn.
Vid tändningsögonblicket, 1,5 - 2 mm FÖD, skall tappen på rotorn precis börja passera spetsen på sensorn. Detta är omtalat här på Forum otaliga gånger, sök och du skall finna. Håll dig till 2 mm FÖD, det brukar ge lite enklare start.

För att konstatera ÖD, Övre Dödpunkt - där kolven vänder - och FÖD, Före Övre Ödpunkt - tändpunkten - kan man använda lite vad som helst. De instrument som finns på marknaden har ofta en alldeles för kort stav...
Tag en pinne, en pennstump eller en spik. Ställ motorn i ÖD, för ner i instrumentet i ett tändstifthål tills det bottnar, markera med en penna , ett märke som markerar detta läge.
Tag upp instrumentet och gör en ny markering 2 mm högre, uppovanför ÖD-märket. Detta blir då 2 mm FÖD.
BACKA motorn, för ner instrumentet till FÖD-märket och vrid motorn fram åt igen tills kolven tar emot spetsen på instrumentet. Nu står motorn/ kolven/ rotorn i 2 mm FÖD, och i detta läget skall en topp på rotorn just möta spetsen på sensorn.
(Jag har fortfarnde problem med min fasta dator och kommer inte åt mitt bildarkiv. Jag kan inte ens komma åt mitt mailprogram)

Lelles MC har ett FÖD-instrument, men jag tror pinnen är för kort, det är nog avsett för moderna mopeder. Ordnar man en längre pinne, eller förlänger den, funkar det antagligen alldeles utmärkt.

Hoppas det löser sig.



.
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Kontrollerat allt kablage från stator- tändspole samt tändkablarna+hatt. Allt såg helt ut och sätt fast.

Kontrollerat spelet mellan nock på rotor-sensor med 0,4mm bladmått - passar in precis.

Kontrollerat tändinställningen 2mm FÖD. På rotorn ser det ut att ligga precis rätt (kan inte bifoga bild tyvärr)

Den främsta svagheten jag kan tänka mig är att kablage mellan stator till laddningsregulator samt tändspole har blivit avklippt och ihoplött på 2 olika ställen pga. att jag inte visste bättre på tiden det begav sig. Är det köpa ny stator med tillhörande kablage som gäller då?

Mvh.
Tobias
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Okej, nu har jag funderat lite.

Efter att ha gjort kontroller av tändningsystemet så startar inte hojen överhuvudtaget. Dock händer det ganska frekvent att kicken sparkar tillbaka ganska kraftigt typ som att den baktänder.

Kan tänka mig att försöka få tag i en ny/bättre begagnad stator för att få medföljande kabelhärva. Luktade även lite bränd elektronik när jag provkickade i början efter att ha kontrollerat tändningen, kanske har bränt tändspolen? Någon som vet hur man gör till väga för att mäta upp tändspole + laddningsregulator med en multimeter?

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inkörning Mc 257A

Inlägg av Andercz »

Jag tror du får problem att hitta en begagnad VAPE eller delar från en. De brukar ju inte gå sönder utan sitter kvar när de en gång blivit installerade, det skulle i så fall vara från en kvaddad cykel...

Det som går att kolla och mäta själv hittar du här:
http://www.powerdynamo.biz/eng/kb/values.htm

De flesta handlarna i Tjeckien säljer även delar av VAPE -system. Eller då skaffar du delarna från VAPE.CZ direkt.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar