Re: Inkörning Mc 257A
Postat: tis jun 11, 2019 8:49 am
Ah det hade jag glömt. Tråden är så lång..
Det är otroligt sällan som VAPE ger några problem.
Har det fungerat tidigare? Är allt rätt monterat?
Du skall montera sensorn i de två hålen till vänster.
Det skall vara 0,4 mm avstånd mellan sensorns spets och en av tapparna på rotorn.
Vid tändningsögonblicket, 1,5 - 2 mm FÖD, skall tappen på rotorn precis börja passera spetsen på sensorn. Detta är omtalat här på Forum otaliga gånger, sök och du skall finna. Håll dig till 2 mm FÖD, det brukar ge lite enklare start.
För att konstatera ÖD, Övre Dödpunkt - där kolven vänder - och FÖD, Före Övre Ödpunkt - tändpunkten - kan man använda lite vad som helst. De instrument som finns på marknaden har ofta en alldeles för kort stav...
Tag en pinne, en pennstump eller en spik. Ställ motorn i ÖD, för ner i instrumentet i ett tändstifthål tills det bottnar, markera med en penna , ett märke som markerar detta läge.
Tag upp instrumentet och gör en ny markering 2 mm högre, uppovanför ÖD-märket. Detta blir då 2 mm FÖD.
BACKA motorn, för ner instrumentet till FÖD-märket och vrid motorn fram åt igen tills kolven tar emot spetsen på instrumentet. Nu står motorn/ kolven/ rotorn i 2 mm FÖD, och i detta läget skall en topp på rotorn just möta spetsen på sensorn.
(Jag har fortfarnde problem med min fasta dator och kommer inte åt mitt bildarkiv. Jag kan inte ens komma åt mitt mailprogram)
Lelles MC har ett FÖD-instrument, men jag tror pinnen är för kort, det är nog avsett för moderna mopeder. Ordnar man en längre pinne, eller förlänger den, funkar det antagligen alldeles utmärkt.
Hoppas det löser sig.
.
Det är otroligt sällan som VAPE ger några problem.
Har det fungerat tidigare? Är allt rätt monterat?
Du skall montera sensorn i de två hålen till vänster.
Det skall vara 0,4 mm avstånd mellan sensorns spets och en av tapparna på rotorn.
Vid tändningsögonblicket, 1,5 - 2 mm FÖD, skall tappen på rotorn precis börja passera spetsen på sensorn. Detta är omtalat här på Forum otaliga gånger, sök och du skall finna. Håll dig till 2 mm FÖD, det brukar ge lite enklare start.
För att konstatera ÖD, Övre Dödpunkt - där kolven vänder - och FÖD, Före Övre Ödpunkt - tändpunkten - kan man använda lite vad som helst. De instrument som finns på marknaden har ofta en alldeles för kort stav...
Tag en pinne, en pennstump eller en spik. Ställ motorn i ÖD, för ner i instrumentet i ett tändstifthål tills det bottnar, markera med en penna , ett märke som markerar detta läge.
Tag upp instrumentet och gör en ny markering 2 mm högre, uppovanför ÖD-märket. Detta blir då 2 mm FÖD.
BACKA motorn, för ner instrumentet till FÖD-märket och vrid motorn fram åt igen tills kolven tar emot spetsen på instrumentet. Nu står motorn/ kolven/ rotorn i 2 mm FÖD, och i detta läget skall en topp på rotorn just möta spetsen på sensorn.
(Jag har fortfarnde problem med min fasta dator och kommer inte åt mitt bildarkiv. Jag kan inte ens komma åt mitt mailprogram)
Lelles MC har ett FÖD-instrument, men jag tror pinnen är för kort, det är nog avsett för moderna mopeder. Ordnar man en längre pinne, eller förlänger den, funkar det antagligen alldeles utmärkt.
Hoppas det löser sig.
.