ILO 250 cc m500 modell

Reparationstips och allt om motorer...
peter74
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:42 pm

ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av peter74 »

Hej

Efter en lång vila så skulle jag skrämma igång pärlan köpte ett nytt batteri så gnista finns.. kickade ett antal ggr. så pulsen gick upp rejält :D till slut så startade den gick en stund .. startade den igen var ute och körde .... vilken känsla...

Kom hem... låt den stanna av på låg tomgång men sen ville den inte igång ingen kollade gnistan ok men den verkar inte få bränsle :roll: körde in startgas men iget hände ... tog isär förgasaren ( bing ) och blåste rent men inget hände :roll: VA kan det vara så svårt ... så avancerad är den ju inte... någon som har något tips

Mvh
Peter Umeå
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av Andercz »

Du får berätta lite mer..
Hur länge har den stått stilla i sin Törnrosasömn?
I vilet skick var den innan den innan den ställdes att vila? Var den nyrenoverad eller är den orenoverad från 50-talet?
Packboxen bakom generatorn, på vevaxeln, kan torka ch läcka in luft och även läcka ut bränsle blandning. . Den smörjs bara av oljan i bränsleblandbingen, och sitter på en varm och utsatt plats. När den kommer i kontakt med bränslet kan den tillfälligt bli lite mjukare och täta en stund.. Ofta är de hårda som bakelit
.
Var motorn fortfarande varm när du försökte starta om den? Kondensator kan ha gett upp.

För att konstatera om du har ett bränsle problem eller ett elproblem - hälften av alla "elproblem" är förgasarproblem och tvärt om..- skulle du först ha kollat på tändstift et. Är det vått har du elproblem, är det torrt är det mer troligt ett förgasarproblem.
Du kan ändå få en fingervisning genom att kicka ett antal gånger och efter det kolla stiftet.

Att man har gnista utanför cylindern garanterar inte att gnistan är stark när den sitter I topplocket. Det höga trycket gör det ungefär 10 gånger svårare att få en gnista att hoppa. Man kan därför klippa av sidoelektrossen på ett tändstift man vet fungerar bra. Helst ett tändstift med utskjutande mittelektrod. Då får gnistan ett gap på 5 mm att hoppa över. Klarar tändningen det utanför motorn, Jan den också antas kunna ge en gnista över de 0.5 mm gapet på tändstiftet ( alltså inte det klippta test-stiftet).

Nu har du lite att pyssla med.

Hör av dig med Hur det går

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
peter74
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:42 pm

Re: ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av peter74 »

Hej Anders

Tack för ditt långa brev 😁 ja a innan jag ställde bort den så var det samma bekymmer . Vet ej om någon motor renovering .. 🤔 men när du nu säger oljeblandning så har jag kört på ren 95 😟 sen tror jag har " nött upp " gängen till stiftet så många gånger har jag kollat på om det är surt eller torrt mestadels torrt den har stått säkert i över 10 år ...
peter74
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:42 pm

Re: ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av peter74 »

Har nu tagit ner tändplattan samt cylinder och kolven såg inte så bra ut.. men inte stora revor i cylinder en liten bara ... men hur får man bort startorn och plattan för att komma åt packboxen 🤔
peter74
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 09, 2019 3:42 pm

Re: ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av peter74 »

Samt vad är det för storlek på denna och skulle behöva en kolv 64,9 och packningar vart kan man finna sådant i dag 🤔 tack på för hand ..
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: ILO 250 cc m500 modell

Inlägg av Andercz »

Ojojoj! :shock: :? Om du har kört med ren 95 oktan, utan ojeinblandning förstår jag att kolven ser ut dom den gör .
20190609_201534.jpg
20190609_201545.jpg
20190609_201818.jpg
20190609_203631.jpg
Jag skulle tro att du bör kolla om övriga lager i och kring vevaxeln har klarat att köras utan olja, innan du bara byter packboxen.
Alla lager vid vevaxeln - ramlager, storändans lager i vevstaken och kolvbultbussningen - smörjs alla av oljan som blandas i bensinen. Kör man med ren bensin i en tvåtaktare är det ett säkert sätt att köra sönder alla lager . Jo lagren i växellådan klarar sig, de har ju oljan i växellådan som smörjer. Men vid en renovering byter man alla lager, så att klockan vrids tillbaka över allt.

Om du försiktigt lyfter/ trycker ner vevstaken när den befinner sin i botten-läge eller topp-läge, är det stumt eller känns ett litet klick-klick? Är det ett tydligt glapp är även detta lagret, i storändan av vevstaken, kass.

Om du i detta läget bara byter det som syns utifrån kan du ha de större problemen olösta...

Utan att linda in det, i ditt ställe skulle jag dela på motorn och göra en hel renovering.
För att dela på motorn behöver du förstås kunna ta bort generatorn.
Jag har en likadan motor på arbetsbänken och jag skall precis dela på den, men måste kolla generatorn så att jag inte säger fel till dig.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar