CZ:a 150 som slutat starta

Reparationstips och allt om motorer...
Olomag
Inlägg: 5
Blev medlem: ons sep 05, 2018 8:17 pm
Ort: Sundsvall

CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Olomag » mån jul 08, 2019 2:41 pm

Hej,

Har renoverat en CZ:a 150 -53:a som försvunnit ur registret. Fick den att starta lätt och gå som en dröm, varit och fått den igenom en registreringsbesiktning så nu är den återbördad i det svenska registret. I samband med registreringsbesiktningen gjordes även en kontrollbesiktning, men där blev det stopp då lamporna lyste i klass med stearinljus i styrka. Åkte och köpte mig ett 6 volts batteri med tanken att det skulle få driva lamporna, å där var det roliga slut.
När jag startade den med batteriet inkopplat var det som att slå av tändningen (har ingen sådan) när man vred på lyset, maskinen tvärstannade. Efter några försök blev den mer eller mindre omöjlig att starta. Har nu kopplat bort allt vad el heter men problemet kvarstår. Efter att ha kickat sig blodig startar den vid något enstaka tillfälle. Håller jag då varv på motorn går den att köra och går då, lustigt nog, klockrent. Men släpper jag ner den på tomgång så tvärdör den, och är återigen mer eller mindre omöjlig att få igång.
Någon som har en idé om vad jag kan ha ställt till?
Gnista finns, men har läst på flera håll om att testa styrkan i gnistan. Provade klippa av sidoelektroden på ett tändstift för att testa, ett tips jag läste från Jim Lundberg på Classicmotor. Det fungerade som så att gnistan gick från mittelektroden ut till godset på stiftet, förstår inte om det är lika med en stark gnista eller ej.
Läste också någonstans om att man kan avmagnetisera magneten, kan inkopplingen av batteriet ha föranlett det tro?

Till ovan ska tilläggas att el inte är min starkaste sida. Mycket möjligt/troligt att någon felkoppling skett någonstans.

Tacksam för alla tips och idéer.

//Magnus

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Andercz » mån jul 08, 2019 4:20 pm

Ajajaj, det låter inte kul..
Skall man koppla in ett batteri på en cykel som har en CZ 150C i ramen, en MONARK m300 eller en CZ 150C, måste man se till att all "elektronik" fungerar. Det är inte många prylar i lyktan, men det finns en drossel och en liktiktare och en säkring, som alla har med batteriet att göra. Nu är ju delarna cirka 70 år gamla och deras tillstånd och funktion kanske inte är 100%.

Generatorn ger bara 25 Watt, så när man sätter i lampor måste man anpassa sig efter detta. Sätter man i en 35/35W lampa i framlyktan lyser allt svagt. En 25/25W lampa är vad Monark rekommenderar, men kanske en 15/15W funkar bättre, och en LED-lampa i baklyktan gör allt bättre. Har man bromsljus, sätt en LED där också.
Elektriskt om M300.JPG

Batteriet skall normalt inte ha något med tändningen att göra. Det är bara till för att ge tutan (mer) ström och ge lyset lite hjälp vid låga varv, samt ge möjlighet att ha ett fungerande parkeringsljus utan att motorn är igång.
Är batteriet korrekt inkopplat skall det inte störa tändningen. Och tändningen behöver inte ett batteri för att fungera.
Kopplingsschemat för CZ 150C kanske är lättare att läsa än det som man hittar i Monarks handbok. Notera att det finns två versioner, före och efter motornummer 307527.
Framför allt, batteriet måste vara kopplat med MINUS till ramen.
CZ 125C 150C, I , II.JPG
Hur ser eldelarna i lyktan ut? Rostiga? Finns de alls? Drosseln, som ser ut som en liten transformator, har uppgiften att vara en regulator, och "käka" upp överström så att batteriet inte blir överladdat.
Likriktaren likriktar..
Vidare är det bra att ha säkringen där..
Inga av dessa delar finns att köpa nya. En likriktare kan du enkelt hitta, men regleringen är en annan femma.

Jag vet inte riktigt vart det har blivit fel, det verkar vara kortslutning till att börja med. Kanske har kondensatorn fått en törn, då motorn ju går på höga varv..
Luktar det bränt om någon av komponenterna i lykthuset? Är några kablar runt kopplingsvredet brända eller visar spår av att de varit väldigt varma?
sida_16_17.jpg
Kolla igenom alla kablar och anslutningar. Gamla ledningar med isolering hård som knäckebröd bör bytas ut.
Vill du ha svänghjulet magnetiserat, det är aldrig fel - skillnaden blir mycket märkbar, kan du vända dig till en magnetfirma. I Stockholm finns en firma som heter HYAB Magneter AB, de ordnar det för cirka 400 Kr, https://www.hyab.se/ . Det finns säkert fler liknande firmor i landet, men kanske inte så många..

Testet med ett tändstift med avklippt elektrod, visar att du har stark gnista. Om gnistan kan bildas och hoppa de 5 mm i fria luften, kan den också bildas och hoppa över de 0,5 mm det oftast rör sig om inne i den höga kompressionen i förbränningsrummet i topplocket.

Till slut, det allra mest radikala är att installera elektronisk tändning, 12Volt /100 Watt till lyse, inget batteri. Det kostar omkring 3000 Kr, men är värt varje öre, installera och glöm bort. t.ex. här https://www.jawashop.com/ignition-set-vape-12v_z976/. Jag har kört med ett sådant i 15 år / 5000+ mil, har aldrig ångrat mig.

Hör av dig med vad du hittar
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Andercz » mån jul 08, 2019 4:58 pm

Lite mer om elektriskan..
Den engelska handboken är lite bättre än den som Monark gav ut..
Här står bland annat att säkringen skall hålla 1 Ampere, inte mer.
Säkringen skall skydda likriktaren och batteriet. Även om säkringen går, kommer lamporna att lysa i alla fall, jag antar att de menar att de fortfarande kan drivas från generatorn, så de rekommenderar att man kollar säkringen då och då..
CZ 150C, Fuse etc.jpg
Slutligen, du bör kanske konstatera att det verkligen är ett elektriskt fel du har. Även om det verkar mest troligt, kan det vara en tillfällighet att det inträffar just nu, och att orsaken är en helt annan.
När du har fått igång motorn efter mycket kickande , då du säger att den går bra på höga varv, håll den där och gå sedan ner på lågt varv, där du säger att den snart dör. När den har dött, tag genast ut tändstiftet - är det torrt har du troligen ett bränslefel (Luftläcka, läckande packbox på vevaxel...) , är det vått har du ett elfel ( svag eller ingen gnista).

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Olomag
Inlägg: 5
Blev medlem: ons sep 05, 2018 8:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Olomag » tis jul 09, 2019 10:27 am

Tack för ett utförligt och informativt svar, i vanlig ordning.

Allt i lykthuset är rent och fräscht, alla gamla kablar ersatta med nya. Ingen bränd lukt, eller svedda kablar.
Problemet är att någon gång i tiden måste omkopplaren i lykthuset ha bytts ut, för den stämmer inte överens med kopplingsschemat. När jag tittar på bilden över schemat till en Monark M300 är det närmare sanningen än på CZ:a schemat, men ändå inte riktigt lika. På min omkopplare finns endast 4 kopplingspunkter och det saknas säkringsuttag. I övrigt stämmer CZ:a schemat med verkligheten.

Börjar också fundera på om det kan vara något annat som inträffat precis i denna veva, då ju gnistan finns och verkar vara stark nog. Skumt att den inte startar då. Har haft isär förgasaren ett antal gånger. Gjort rent och även packat om den "bara för att" ytterligare en gång, men utan någon förbättring. Packboxarna är nya, borde inte vara något problem där. Har dock inte kollat bränslefiltret, vilket jag måste göra. Kommer på att jag faktiskt bytte bensinslangen i denna veva. Den är till synes av samma mått som den föregående, men då det börjar ta slut på idéer ska jag nog prova byta den också.
Tankarna på att byta till elektronisk tändning finns där, men vill först försöka förvissa mig om att det faktiskt lösningen på problemet.

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Andercz » tis jul 09, 2019 11:03 am

Gör det där testet där du kollar tändstiftet efter många kickar eller en koRT stund när motorn gått på högvarv, och just där den dör på lågvarv.
Torrt tändstift = bränsle problem.
Vått tändstift = elproblem.

Då vet vi lite bättre i vilken riktning man skall gå.

Om ljusvredet i lyktan blivit utbytt bör du kunna koppla rätt om du följer numreringen på anslutningarna. Det är samma nummer för samma funktion på alla fordonselektriska apparater. S.k. Bosch-Nummer, då det var Bosch som en gång satte standarden. Det gäller fortfarande på allt elektriskt på bilar, mc, moppar och grävmaskiner.
Anslutningsbeteckningar, enligt Bosch.jpg
Kan du komma ihåg hur du kopplade in batteriet kanske vi kan hitta nåt som verkar skumt. Det är igen viktigt att veta numren på terminalerna där kablar anslöts.

Kanske skulle du skaffa ett nytt ljusvred, det kostar omkring 500 men kan vara ett steg i rätt riktning.
https://www.motoren.sk/prepinac-predneh ... 5250-e1142

En bra bild av insidan av din lykta kanske kan ge något...

Kan du göra en ritning över det ljusvred som sitter där nu, så att man kan jämföra med originalet?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Olomag
Inlägg: 5
Blev medlem: ons sep 05, 2018 8:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Olomag » tis jul 09, 2019 11:30 am

Så här såg det ut i lykthuset när jag öppnade första gången.
Bilagor
Omkopplaren underifrån.jpg
Omkopplaren underifrån.jpg (33.07 KiB) Visad 5723 gånger
Lykthuset 1.jpg
Lykthuset 1.jpg (40.38 KiB) Visad 5723 gånger

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Andercz » tis jul 09, 2019 11:45 am

Aha, då förstår jag att det blir svårt att koppla rätt...
Vart anslöt du batteriet? Jag skall se om jag har en gammal lykta, CZ-lykta, med användbart, "äkta", ljusvred. Det vore ju en bra startpunkt..?

Står det några siffror på anslutningarna? Den som installerat detta ljusvredet, kan ju ha hittat på lite själv hur resten skall vara inkopplat. Det kan vara fler fel som inte har spelat någon roll så länge ett batteri inte var inkopplat. Den där kabeln till drosselns chassie, till vänster i bild, vart kommer den ifrån?
Tag gärna lite fler bilder i lite större format, så att man kan zooma in lite. Max-storlek på bilder här på Forum är 1 mb. Eller skicka till mig direkt..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Olomag
Inlägg: 5
Blev medlem: ons sep 05, 2018 8:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: CZ:a 150 som slutat starta

Inlägg av Olomag » tis jul 09, 2019 1:00 pm

Anslutningarna är numrerade. Nu har jag ingen bild på det och kommer inte ihåg numreringen, men det är ju lätt att fixa när jag väl är hemma igen i eftermiddag. :-)
Kabeln till drosselns chassie kom från baklyset.
Skickar några bilder direkt till dig i eftermiddag/kväll.

Skriv svar