CZ:a 150 som slutat starta
Postat: mån jul 08, 2019 2:41 pm
Hej,
Har renoverat en CZ:a 150 -53:a som försvunnit ur registret. Fick den att starta lätt och gå som en dröm, varit och fått den igenom en registreringsbesiktning så nu är den återbördad i det svenska registret. I samband med registreringsbesiktningen gjordes även en kontrollbesiktning, men där blev det stopp då lamporna lyste i klass med stearinljus i styrka. Åkte och köpte mig ett 6 volts batteri med tanken att det skulle få driva lamporna, å där var det roliga slut.
När jag startade den med batteriet inkopplat var det som att slå av tändningen (har ingen sådan) när man vred på lyset, maskinen tvärstannade. Efter några försök blev den mer eller mindre omöjlig att starta. Har nu kopplat bort allt vad el heter men problemet kvarstår. Efter att ha kickat sig blodig startar den vid något enstaka tillfälle. Håller jag då varv på motorn går den att köra och går då, lustigt nog, klockrent. Men släpper jag ner den på tomgång så tvärdör den, och är återigen mer eller mindre omöjlig att få igång.
Någon som har en idé om vad jag kan ha ställt till?
Gnista finns, men har läst på flera håll om att testa styrkan i gnistan. Provade klippa av sidoelektroden på ett tändstift för att testa, ett tips jag läste från Jim Lundberg på Classicmotor. Det fungerade som så att gnistan gick från mittelektroden ut till godset på stiftet, förstår inte om det är lika med en stark gnista eller ej.
Läste också någonstans om att man kan avmagnetisera magneten, kan inkopplingen av batteriet ha föranlett det tro?
Till ovan ska tilläggas att el inte är min starkaste sida. Mycket möjligt/troligt att någon felkoppling skett någonstans.
Tacksam för alla tips och idéer.
//Magnus
Har renoverat en CZ:a 150 -53:a som försvunnit ur registret. Fick den att starta lätt och gå som en dröm, varit och fått den igenom en registreringsbesiktning så nu är den återbördad i det svenska registret. I samband med registreringsbesiktningen gjordes även en kontrollbesiktning, men där blev det stopp då lamporna lyste i klass med stearinljus i styrka. Åkte och köpte mig ett 6 volts batteri med tanken att det skulle få driva lamporna, å där var det roliga slut.
När jag startade den med batteriet inkopplat var det som att slå av tändningen (har ingen sådan) när man vred på lyset, maskinen tvärstannade. Efter några försök blev den mer eller mindre omöjlig att starta. Har nu kopplat bort allt vad el heter men problemet kvarstår. Efter att ha kickat sig blodig startar den vid något enstaka tillfälle. Håller jag då varv på motorn går den att köra och går då, lustigt nog, klockrent. Men släpper jag ner den på tomgång så tvärdör den, och är återigen mer eller mindre omöjlig att få igång.
Någon som har en idé om vad jag kan ha ställt till?
Gnista finns, men har läst på flera håll om att testa styrkan i gnistan. Provade klippa av sidoelektroden på ett tändstift för att testa, ett tips jag läste från Jim Lundberg på Classicmotor. Det fungerade som så att gnistan gick från mittelektroden ut till godset på stiftet, förstår inte om det är lika med en stark gnista eller ej.
Läste också någonstans om att man kan avmagnetisera magneten, kan inkopplingen av batteriet ha föranlett det tro?
Till ovan ska tilläggas att el inte är min starkaste sida. Mycket möjligt/troligt att någon felkoppling skett någonstans.
Tacksam för alla tips och idéer.
//Magnus