Olja i cz 485

Reparationstips och allt om motorer...
Chrwid
Inlägg: 12
Blev medlem: tor sep 05, 2019 6:59 pm
Ort: Mölndal

Olja i cz 485

Inlägg av Chrwid »

Jag undrar om man kan ha en Biltema olja som heter lawn motor oil sae 30 API CD/SF/GL-1 i motorn på min cz 485?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja i cz 485

Inlägg av Andercz »

Jorå, det kan nog gå.
Originalt var det rekommenderat en rak SAE 40 eller motsvarande viskositet i växellådeolja - SAE 80.
Själv använder jag helst en SAE 20W50 av bra kvalitet, mineralolja eller syntet spelar ingen roll.
Det är viktigt att oljan är anpassad för våtkoppling, alltså bör det helst vara en MC-olja. MOTUL 3000 t.ex.
Oljor för bilar har andra tillsatser och kan vara helt olämpliga för en våtkoppling, som din motor har..

I alla händelser, använd en olja med högst GL 4, GL 5 kan skada dina bronsbussningar.
CZ 485 Oljespecifikationer.jpg
Viskositet SAE VX - Motor.JPG
När jag nu själv kollar på viskositetstabellen ovan, ser det ut som att den där SAE 30-oljan skulle passa ganska bra.
Tag och prova den och hör av dig hur du tycker den funkar. Om den ger en tendens till att kopplingen slirar, byt till SAE 20W50, det är oftast säkert.
Det fanns en amerikansk LUCAS-olja SAE20W50, som var perfekt tills de "förbättrade" formulan, och då orsakade det att kopplingen slirade...

Många använde även ATF-olja, alltså automatlådeolja. Jag har själv inte provat men det funkar alldeles utmärkt, säger många pålitliga vänner.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Chrwid
Inlägg: 12
Blev medlem: tor sep 05, 2019 6:59 pm
Ort: Mölndal

Re: Olja i cz 485

Inlägg av Chrwid »

Tackar för svaret. Det står att denna oljan är för 4takts gräsklippare
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Olja i cz 485

Inlägg av Andercz »

Jo, men jag vet att den även rekommenderas och används flitigt av många veteranmopedister..
Jim Lundberg, Classic Motors motorguru, brukar rekommendera den till alla slags mopedmotorer.
Då fungerar den troligen även till en ganska lågvarvig CZ 250CC .

Jag har alltid tänkt att det bör vara minst en SAE 40. Men enligt tabellen bör kanske även en SAE 30 funka.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar