Jag tror vi pratar lite förbi varandra, när du säger: "Som jag tolkar det har jag två alternativ: i) borra ut det befintliga motorblocket, sätta in en större kolv och eventuellt byta vevaxel eller ii) köpa en ny motor."
Motorblocket är den nedre delen av motorn, i aluminium, som innehåller vevaxel och växellåda.
I Motorblocket placerar man
Cylindern, där kolven går upp och ned.
Det är
cylindern jag har pratat om hittills, att den är för liten för att borras ut till 66 mm.
Här vill jag skjuta in en liten brasklapp, eftersom jag inte har en CZ 175cc Cylinder till hands att mäta på. Men det ringen en liten liten klocka i bakhuvudet... Jag tror jag har hört om någon som gjort något liknande.. Jag är inte riktigt säker. måste leta lite till...
Har du haft av din cylinder? Om den är lös på bordet, kan du enkelt konstatera om det finns material att borra upp den. Du kan mäta tjockleken på godset i nederkanten, den rörlika del som sticker ner i motorn. Finns det material nog att borra bort 3,5 mm utan att väggarna i cylindern blir för tunna, så har du alltså din väg utstakad - då går det att göra en 222cc hybrid. Då behöver du inte bygga om vevaxeln, utan kan montera in en 250cc kolv . Men detta går bara OM det finns tillräckligt med gods i Cylindern. Det är där jag är osäker..
Om du har lyckats borra upp cylindern, måste du också anpassa topplocket.. det går ju att svarva ut.
Vill du montera en 250cc cylinder på ett 175cc motorblock, måste du utvidga
hålet i motorblocket så att en större 250cc cylinder passar där.
Om vi säger att du har borrat upp motorblocket och att du har skaffat en 250cc cylinder, så blir det i alla fall inget lyckat äktenskap, då 250cc cylindern är högre, och en 250cc kolv på den gamla 175cc vevaxeln inte skulle komma hela vägen upp till toppen. Du skulle få väldigt låg kompression.. Du behöver en längre vevstake eller en vy komplett vevaxel.. Att bygga om en vevaxel. här i Sverige, kostar omkring 2 - 3000 Kr.
Angående Jawamarkt, det är en mycket riskabel samarbetspartner.. det kan gå månader innan man får svar, även efter man betalt för sina varor. Det kan även gå alldeles normalt smidigt.. Lite hazard..
Sedan, enligt länken du skickade, erbjuder de bara
omborrning av cylindern, mot att du skickar dem din gamla i utbyte. Det ingår inget annat arbete på motorblocket i det priset. Så skickar du dem din gamla cylinder får du en nyborrad tillbaka. Inget annat.
Vill du borra om cylindern, kostar den operationen ungefär samma pris här hemma i Sverige, och du slipper betala postkostnader för transport fram och tillbaka till Tjeckien.
Prata med Rudolf Saxegaard i Norge. Han kan ha en 250cc motor, kanske kan du byta in din 175cc.. Rudolf har ett av Europas största lager av JAWA och CZ delar, och kan allt om dem, innan och utan...
Eller så skaffar du en lite
större förgasare .. det är billigast, enklast och förstör inte den motor du redan har. Rudolf kan ha en passande förgasare också.
Rudolfs adress:
g-shums@online.no, och telefon: +47 93 01 10 87
Lycka till
Andercz