Luftfilerproblem.

Reparationstips och allt om motorer...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Luftfilerproblem.

Inlägg av Tauno »

Luftfiler. Det finns många typ av luftfilter i Jawor, i min Jawa 354 sitter filter som jag kallar orginaltyp, och är identiskt med bild i onlinegatalog MZ-B Jawa354 sida 15 airfilter, cylinriskt plaströr med fyra delar filterhus,filterelement. löst trattliknande föremål inne i filterhuset (detta saknas i mitt filter) samt lock med pip. Mitt problem: någon har skurit bort halva locket, pipen är dock kvar. Varför? detta kan man bara spekulera i.
1. lättare rengöra filter.
2. möjlighet att lyfta ur locket utan att demontera täckplåtar.
3. Få bättre motoreffekt.
4. Vid kallstart kunna spruta startgas genom hålet i täckpkåten.
Hur som helst vill jag nu laga hålet i locket. Vad händer med motorfunktionen, blir den bättre , sämre, eller ingen skilnad utom att det kraftiga sugljudet vid acceleration minskar något.

Tauno H.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Luftfilerproblem.

Inlägg av Andercz »

Tauno,
jag misstänker att det är latmasken som varit och knaprat på din lutfilterhållare. Jag tror att målet var att kunna byta filter utan att behöva lyfta av sidokåporna. Men så ofta byter man väl ändå inte filter att detta skulle vara ett stort problem?

I alla händelser har MZ-B en komplett filterhållare för 22,44 Euro, ett ganska rimligt pris. Med porto blir det väl en dryg trehundralapp.
Teilenummer: 35301380
Bezeichnung: Luftfiltergehaeuse 14/31
Preis in Euros: 22.44
Vad effekten kan bli med ett halvöppet lock? Så länge filtrets gummitätningar sluter tätt blir det ingen större skillnad, men med en stor(?) del av locket borta kanske det är svårt att få det tätt?
Skulle filtret släppa igenom mer luft än avsett händer inget ändå, detta är alltså inget bra sätt att "trimma" på, snarare kan det bli svårare att få till en bra inställning av luft/bränsle-blandningen.
Motorn kan ju s.a.s. inte svälja mer luft än den kan bli av med, skall man börja experimentera med till-luften måste man också göra något med från-luften - alltså modifiera avgassystemet.
Det är ballansen mellan motståndet i avgassystemet och intaget av luft som avgör hur mycket mer bränsleblandning man kan tvinga ner i halsen på motorn. Att bara öppna lufttillförseln gör ingen eller lite skillnad.
Dock får du nog räkna med att justera förgasaren när du har fått ihop en hel och komplett filterburk.

Att hjälpa igång motorn med startgas kan man ju tänkas göra någon gång ibland, i extremfall, t.ex. efter vinteruppehållet.
Men med rätt inställd tändning och förgasare samt rätt startprocedur - flöda och kicka ett par gånger med tändningen avstängd och gärna "Full gas" med gashandtaget - flöda igen och sätt på tändningen - nu skall den starta, kanske inte på första men i alla fall på tredje kicken.
Att ständigt behöva använda startgas för att starta motorn tyder på att något är fel, något som oftast är väldigt lätt att åtgärda.

MVH

Andercz
Bilagor
MZ-B 35301380.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Luftfilerproblem.

Inlägg av Tauno »

Det nya filterhuset är gjort till pappersfliter antar jag. Mitt filter är en rund metallskiva av metallnät på båda sidor, fyllt med stålull, nr:4 i bild. Det kan tvättas och återanvändas. Det kanske saknas den strypkona som finns i filterhuset. Om jag nu lagar hålet i locket (c:a halva locket är borta) passerar all luft genom pipen= mindre area sedan genom filter= större area, sedan genom strypkonan hastighet ökar igen tills luften får expandera i sugkanalen. Jag prövar att tillverka strypkonan som saknas av en hård petflaska eller liknande och kapa av halsen så att diametern är lika som pipen i locket, sen är det bara att testa. bilaga bild.
Luftfilter 354.gif
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Luftfilerproblem.

Inlägg av Andercz »

Tauno,
nummer 4 på bilden beskrivs på tyska som Nassluftfiltereinsatz, d.v.s. "Våtluftfilterinsats", alltså skall det fuktas med motorolja och låta rinna av. Sedan skall det rensas med bensin efter lämpliga intervaller. Tratten är nog, som du påpekar, en viktig del i apparaten. Kanske kan en flaska för K-sprit passa, den har ju en lång trattliknande hals?

Om du inte vill hålla på och kolla filtret, rensa det, och olja in det, skulle jag nog tycka att det verkar enklare med en pappersinsats, och kanske mer pålitligt. Jag tar för givet att pappersfiltret passar rakt av även i din filterhållare, utan tratten, men det behöver nog ett helt lock för att funka perfekt. Detta gäller även om du vill fortsätta använda det gamla filtret. Lite glasfiber kanske kan fixa locket?

Jag tror fortfarande att det är latmasken som varit framme, det blir ju att man måste vara dit lite oftare med den gamla typen av oljeindränkt filter, och då tyckte väl någon tidigare ägare att det kunde funka med ett lätt amputerat lock, istället för att behöva plocka bort sidoplåtarna varje gång.
354 luftburk.JPG
Det skulle förvåna mig om JAWA, som är känt för att återanvända gamla delar och konstruktioner i evigheter, skulle införa en lite annorlunda luftfiltehållare bara för att de går över till pappersfilter. Jag har tittat i flera utgåvor av reservdelsboken till JAWA 353/354/360/559 och alla illustrationer och förteckningar av delarna till luftrenaren visar bara den äldre typen med stålullsplatta + tratt. Men, uppenbarligen har många fortsatt att fungera långt efter att de gamla metallfiltren fans att köpa.
Märkligt nog upptas aldrig tratten som en separat reservdel, den hör tydligen ihop med metallfiltret.
mz-b 55901110.jpg
Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar