TOMGÅNGSINSTÄLLNING Mc 257A

Reparationstips och allt om motorer...
ahmenvafan
Inlägg: 65
Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Ort: Skövde

TOMGÅNGSINSTÄLLNING Mc 257A

Inlägg av ahmenvafan »

Sommaren 2019 så fick jag Jawan att fungera fint igen och den går fortsatt fint! Minns inte vad det var för någon som strulade med tändningen men jag löste det iallafall!

Dock finns ett mindre problem som jag inte brydde mig åt att göra något åt under sommaren utan fokuserade på att köra istället: Total frånvaro av tomgång, så fort jag släpper gasen helt så dör hojen inom kort, har märkt att varje gång detta händer så är flottörkoppen på förgasaren snustorr, jag får alltså trycka ner flödarknappen och fylla upp flottören helt innan jag kan kicka igång och köra vidare.

Checklista på saker jag kan kontrollera? Plockade isär förgasaren och blåste rent alla kanaler och nålar med tryckluft innan återmontering, kanske är en så enkel grej som att skruva på tomgångsskruven?

Tacksam för förslag!

Mvh.
Tobias
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: TOMGÅNGSINSTÄLLNING Mc 257A

Inlägg av Andercz »

Tobias, jag tog mig friheten att starta en ny tråd, det är ju redan en alldeles för lång tråd och nu börjar vi på en annan fråga -förgasarinställning.
Injustering förgasare MC 257A.JPG
Du skall helst få start på motorn, och det verkar ju gå bra, men tomgången ställs bäst på en redan varmkörd motor.
Se till att tomgångsmunstycket är rent och att det är ett 60-munstycke (eller 62).

Följ handbokens instruktioner, börja med att slacka gaswiren helt, så att inget drag finns i wiren från gashandtaget.
Ställ in ett tomgångsvarv med tomgångsskruven 5.
Justera med luftskruven, inåt tills den vill dö( För Fetblandning), och utåt tills den igen börjar gå dåligt (För mager blandning), gå tillbaka till där den går mest rent.
När du håller på med luftskruven och hittar ett ställe där den går rent, kommer varvtalet att öka eller sjunka. Justera ner/upp varvtalet med tomgångsskruven, och finjustera igen med luftskruven.
Det kan bli ett par tre vändor av justeringar..

När den funkar bra, tar du upp slacket i wiren, så att det är ett liitet glapp vid gashandtaget.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar