2 växlar på 554??

Reparationstips och allt om motorer...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

2 växlar på 554??

Inlägg av KevPartridge »

Nu lyfter jag upp en gammal tråd här på forumet, men jag har liknande problem.

Jag satte en kompis som inte är så MC-erfaren på min militärmonarkjawa och sa åt honom att ta en tur, och en kvart senare rullade han in på infarten klagandes på att bara ettan och tvåan fanns. Mycket riktigt så går bara ettan och tvåan i nu, inget händer när man försöker få i trean eller fyra. Efter inspektion bakom vänsterkåpan såg ingenting direkt konstigt ut, men det syns tydligt att växelförargaffeln inte får grepp i växelförarplattan när jag vill växla från tvåan till trean.

När jag läser den här tråden så låter det som att han kan ha krökt växelförargaffelaxeln lite lätt och att det är därför växlarna inte vill in som de ska.
Eftersom jag ändå bara tänkt köra vintertid, vilket som bör betyda lite långsammare körning, så funderar jag dock på om jag ska låta det vara i år?... Jag inte hinner varken montera ihop min reservmotor eller klyva den motorn som sitter i samtidigt som jag studerar. Så, nu till min fråga! Gör det någon skada på motorn att bara köra på, om det är så att växelförargaffelaxlen har fått sig en runda?
110734989_316409589488034_2823886191822197141_n.jpg
Vet inte om den hät bilden hjälper, men aja.

Cheers!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 2 växlar 354??

Inlägg av Andercz »

Ajajaj, inte bra.. Du har riktig otur med din MC..

Om du skall köra på vinterväglag, med bara ettan och tvåan, så kör du omkring med de två starkaste växlarna, och du har ingen riktig styrsel över hur kraften kan modereras ner i backen. Har du kört bil bara på ettan/ tvåan i halt väglag vet du hur det känns. Det blir mycket sladda..

Sedan är jag tveksam till att köra med en uppenbart havererad motor, utan att veta vart skadan sitter. Renoveringen lär riskera att bli mer omfattande än riktigt nödvändigt.

Vi kanske skall reda ut begreppen lite vad som är vad i växellådan. Du kan inte se växelförargafflarna utifrån, eller genom att kika under vänsterkåpan. Där kan du se Växelaxeln och spärrhakarna som flyttar Växelförarplattan, som i sin flyttar Växelförarna/ gafflarna som flyttar kugghjulen ..
Axel för växelförargafflar mm..jpg
Att man inte kan få in växlarna 3 och 4 kan ha flera orsaker.
Har motorn gått med för låg oljenivå i växellådan, kan växelförargafflarna (29.) bli överhettade av friktionen, och bli deformerade så att de inte längre flyttar kugghjulen korrekt.
Även om du har varit noga med att byta olja och hålla nivån, kan tidigare ägare ha slarvat och en gammal skada kan slutligen ha nått en kritisk nivå..
VÄRMESKADADE VÄXELFÖRARGAFFLAR.jpg
Problemet kan också bero på att man har trampat på växelpedalen lite överentusiastiskt, och växelaxeln (38.) har blivit krökt..

Eller så kan växelförarnas tunna axel (28.) blivit krökt, och hindrar en eller båda växelförarna att flytta sig..

Spärrhakarnas(30.) fjädrar (40.) kan ha tagit slut, eller spärrhakarna har blivit slitna.

Du får själv avgöra om du vill riskera att göra skadan värre, och samtidigt ha dålig styrsel på cykeln.. Jag rekommenderar det inte.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar