Trimning av militärmotor

Reparationstips och allt om motorer...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Trimning av militärmotor

Inlägg av JawaMax »

Hejsan,

Tack Andercz för svaret på min fråga på gästsidan ang lättning av vevpartiet.
Jag hörde att Pauli Piippola i Finland vinner veterantävlingar med en gammal militär- Jawa 250 1963, och han lär ha lättat vevpartiet på sin genom svarvning och motsvarande igenfyllning av vevhuset. Det finns givetvis fler saker som behöver modifieras, bla tändningen. Finns det något passande elektroniskt tändsystem på marknaden? Hur är det med delar från dom nyare Jaworna? Har man ändrat mycket på måtten i dom senare blocken tex? Det skulle vara intressant att förkorta slaglängden, men då får man modifiera även cylindern för att få ihop det hela. Har någon erfarenhet av detta? Det är 250- motorn som jag siktar på. Jag är helt grön på Jawa än så länge, har erfarenhet mest från HVA. Tanken är att kolla först, vilka möjligheter det finns för att lyckas med ett 60- tals Jawa motocross- projekt, innan jag skaffar mig ett sådant.

MVH

JawaMax
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Trimning av militärmotor

Inlägg av Andercz »

Jag antar att det är JAWA 579 du tittar på, det är den senare av de motorer som användes av armén, MC 257A på arméspråk. Det är en av JAWA´s allra bästa motorer genom tiderna.

Tändsystem, jag vet inte om ett standard VAPE-system kan riktigt platsa i en tävlingmaskin, men det finns i alla fall ritningar till hur man ordnar en manuellt reglerbar förtändning till VAPE/ POWERDYNAMO, http://www.powerdynamo.biz . Om du inte hittar det rakt av, skicka en fråga till Edgar Uher. Annars är VAPE det enda jag riktigt rekommenderar till vanliga landsvägsmaskiner. De finns också i en variant utan generator, bara tändning, just med tanke på moto-cross och andra tävlingsformer, där man inte behöver någon belysning på maskinen.

Det finns säkert andra tillverkare också, som är mer inriktade på racing än vad POWERDYNAMO i allmänhet är, kolla med http://www.vrm.se. Roffe kan säkert hjälpa till med det mesta, fixa ett ballanserat avgassystem och även modifiera vev, cylinder, kolv...

Om du lyckas få tag i en skrift, kommer inte just nu ihåg vad den heter, som handlar om trimmning av just 50 - 60-tals JAWA, så är det mesta redan gjort på de motorer som satt i armécyklarna. Men, som jag nämnde förut, det fanns motorer som pumpade ut ytterligare många hästkrafter, upp till 26 - 27 har jag hört, och då var det just för cross dessa var ämnade.

Jag skall forska lite. Hur som helst, håll utkik efter en JAWA 579-motor, det är ditt bästa utgångsmaterial för ett sådant projekt.

Lite rolig läsning? http://home1.gte.net/jawaman/index.htm


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kuno
Inlägg: 1
Blev medlem: lör dec 19, 2009 12:05 pm

Re: Trimning av militärmotor

Inlägg av kuno »

Hej!
Piipula från Finland har mycket riktigt framgångar i veterancross med sin Jawa, men det beror mer på att han är en mycket duktig förare än att det är en Jawa. Hans maskin är på 340cc, detta får han genom att byta foder och kolv som kommer från MZ. A-borrning av vevhuset är nödvändigt, jag pratade med honom i Holland i höstas och han nämnde då inget om vevpartiet. Med ett orört vevparti får man nästan ett fyrtakts vrid. Han påpekade att ramen som bara delvis är hopsvetsad MÅSTE helsvetas i alla skarvar annars delar den sig pga av hoppandet. Han kör med original hjulnav med Acront alu fälgar och en CZ framgaffel. Stötdämparna var från en snöscooter Lynx.
Den gubben vet vad han gör, han har varit VM-åkare när det bar sig.

Kuno
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Trimning av militärmotor

Inlägg av Andercz »

Tack Kuno, för informationen om Pauli Piipola.
Jag har googlat runt lite och ser att i alla resultattabeller och startlistor han är med i, står hans cykel omnämnd som en JAWA 300cc 1965. Detta är ju egentligen oväsentligt, om den är på 300 eller 340cc, men det är tydligen mer detta att den har större volym som gör den vassare. Och så självklart att föraren är en av de bästa.

http://chrono.enymind.fi/plain/cmdn08/c ... /?f=60.htm

Flera goda tips och idéer, eller hur Max?

MVH

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar