Vape till Monark M300

Reparationstips och allt om motorer...
Frank_dV
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 11, 2021 6:52 pm
Ort: Linköping

Vape till Monark M300

Inlägg av Frank_dV »

Hej!

Jag håller på att fixa till en Monark M300 med CZ150-motor och nu är det bara det elektriska kvar. Då jag inte har mer än kopplingsvredet med sitt lilla kretskort samt fram- och baklykta tänkte jag det vore lika bra att investera i en vape. Är det någon som skulle kunna tillhandahålla en enkel beskrivning för hur denna installation går till vore jag väldigt tacksam då elektriska system inte är min starka sida.

Mvh
Frank
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Andercz »

Hej Frank,
intallera en VAPE är det bästa du kan göra med din Monark m300! Installera och glöm bort..
Jag har kört 5000+ mil med min Monark m200 utan ett enda problem.

Jag har installerat VAPE på ett antal m300 och m200, eller CZ 125b och CZ 150C, och har kommit på ett par tre olika trix och knep. Det kanske vore dags att samla ihop dem till en liten instruktion.
Det är inte alls svårt eller avancerat.
Jag mailar dig en allmän installationsbeskrivning, men man behöver påpeka ett par tre ting när man installerar ett VAPE på en CZ 150C. Bland annat roterar den ju motsols, och har en inre trigger, under rotorn.

Vidare kan man lämpligen placera regulatorn under sadeln, på en bockad plåt. Där syns den inte och den får bra kylning, och det är lätt att dra kablarna där. Nu kan ju M300 ha lite olika sadlar och i alla fall två olika ljusbrytare i lykthuset. En variant sitter på ett fyrkantigt kretskort, den andra är rund.
Hur ser fjädringen ut i din sadel?
VAPE MONARK m200, REGULATOR under sadeln,.JPG
Alternativ vid jordning av regulatorn (Large).jpg

Om du beställer apparaten, så skall jag samla ihop en instruktion. Du hittar VAPE hos de flesta handlarna i Tjeckien och Slovakien, www.motoren.sk och www.jawaparts.com är två bra.

Du kommer att få ett meddelande från www.filecentral.se, med instruktioner hur du laddar ner filen med VAPE-instruktionerna. Du har fyra dagar på dig.

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Frank_dV
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 11, 2021 6:52 pm
Ort: Linköping

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Frank_dV »

Hej Anders!

Tack för snabbt svar. Då låter det som rätt väg att gå med Vape. Jag har swingsadel på min hoj så två nästan horisontella fjädrar under sadeln. Rätt bekvämt måste jag säga, även om jag hittills av uppenbara skäl inte kört långt. Beställning är nu gjord.

Mvh
Frank
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Andercz »

Det finns minst två olika svingsadlar, Monark verkar ha använt de ramar som fanns i lager och stoppat i de motorer som fanns tillgängliga.. I alla händelser är det ofta inte tillräckligt att säga att man t.ex. letar efter en sadel till en M300, det blir ofta fel..
MONARK SADEL typ 2.jpg
sadelfjädrar MONARK m300 1950.jpg
Dessa fjädrar har en justeringsbult i ena, bakre, ändan, som träs genom ett par öglor på utsidan av bakramen.

Ramar och detaljer på Monarks småcyklar från tidigt 50-tal är en liten djungel.

Nu spelar egentligen inte det någon roll vilken typ av sadel du har, det är bara intressant att veta. Oavsett modell, går det att montera regulatorn under sadeln.

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Frank_dV
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jan 11, 2021 6:52 pm
Ort: Linköping

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Frank_dV »

Intressant, jag kände bara till de två olika bakramarna. Jag har ingen justeringsmöjlighet på min hoj.
Hursom, nu har jag fått hem vape-kittet tillsammans med en beskrivning på tjeckiska eller slovakiska. Har du haft tid att titta på någon enklare instruktion?

Ha en trevlig lördag
//Frank
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Andercz »

Jag är halvvägs, skall bara sätta samman det.
Jag håller själv på med en likadan nu, och har tagit en massa foton..

Om du är otålig vill jag tipsa om att dra dödarknappens kabel, alltså från kontakten i blocket bredvid generatorn, via det gamla strömuttaget på framsidan av motorn.. Det bör man göra innan man installerar själva VAPE-kitet.


Jag återkommer i början av vecka, OK?
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape till Monark M300

Inlägg av Andercz »

Man skall aldrig lova.. tiden försvann..
Här är i alla fall ett kopplingsschema. Det är inga direkta konstigheter, mer än att dödarknappen, på höger motorkåpa, kan man dra kabeln från kontakten inne i blocket till elutgången på motorns framsida. Där gick tidigare en sladd upp till Ljusvredet i lyktan. Denna kabel till dödarknappen - eluttaget bör man lägga dit innan man monterar VAPE´s bottenplatta.

Monterar man regulatorn under sadeln, som jag visat tidigare, blir dragningen av kablarna ungefär som på bilden.
KOPPLINGHSSCHEMA CZ 150C -VAPE- MONARK M200, M300.jpg
Jag skall se till att skriva samman alla trix och tips. Tills dess är du välkommen med fler frågor, även direkt per mail eller telefon..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar