Sida 1 av 1

257a kopplar inte ur

Postat: fre aug 06, 2021 10:13 am
av errolf
Min fina Jawa 257a kopplar inte ur, den drar, och det är näst intill omöjligt att hitta friläget när den blir varm.
Jag kör med ATF-olja och kopplingen (wiren) är justerad med lagom spel.
Om jag kör en liten stund, kanske 5 km i lugn fart på fyrans växel utan att använda kopplingen så är det kört. Den slirar inte så jag tycker inte att den skulle bli varm av det.
Är det någon som har förslag på varför den beter sig så?
jawa257a.jpg

Re: 257a kopplar inte ur

Postat: sön aug 08, 2021 12:27 am
av Andercz
Hej, har du justerat kopplingen, som ju innebär lite mer än bara göra ett slack på wiren?
Gör det i sätt ordning, det är viktigt. Att ställa spelet i wiren är det sista steget.
Injusteringen görs med helt slack wire.
INSTÄLLNING AV KOPPLING.JPG
Det kan vara svårt att få in ett bladmått mellan kulan (5) och kammen (6), enligt instruktionen, men i princip inträffar rätt glapp när kulan kan rullas, och om den fastnar om du skruvar justerskruven (4) ett hack. Gå så tillbaka till det läget där den går att rulla, där har du någon tiondels glapp..

Gör inte detta någon skillnad får vi ta det därifrån.

Andercz

Re: 257a kopplar inte ur

Postat: sön aug 08, 2021 11:23 am
av errolf
Andercz skrev: sön aug 08, 2021 12:27 am Hej, har du justerat kopplingen, som ju innebär lite mer än bara göra ett slack på wiren?
Gör det i sätt ordning, det är viktigt. Att ställa spelet i wiren är det sista steget.
Injusteringen görs med helt slack wire.
Det gäller en 257a utan kopplingsautomatik och jag har skruvat på justerskruven (med 6:e delsvarv) enligt anvisningarna.
Kan det vara stålplattorna som någon gång blivit överhettade och slagit sig?
Med kall motor direkt efter start fungerar allt normalt, men så fort man kört ett tag så blir kopplingen hopplös och "drar" hårt när man frikopplar.

Re: 257a kopplar inte ur

Postat: sön aug 08, 2021 8:40 pm
av Andercz
Ah, OK, då får du göra lite annorlunda vid injusteringen.. Det gäller ju att hitta läget där kopplings-stången, som går genom huvudaxeln till kopplingskorgen, när den är precis olastad, prcis till att få kontakt i kopplingsändan. Detta då kopplingswiren är helt slackad. När du hittat läget tar du upp slacket i wiren så att det är 1 - 2 mm glapp i kopplingshandtaget.
På detta sättet vet du att kopplingen inte slirar eller ligger i ingrepp, samt att du har hela kopplingshandtagets rörelse till förfogande.

Det kan självklart vara så att stållamellerna är slagna och kupade.
Det kan också vara så att du har fått en felaktig kopplingslamell.
I instruktionsböckerna står en helt galen uppgift, som man skall akta sig för att följa.
KOPPLING, Konstruktion och funktion, HANDBOK I, sid 7.png
Du bör även kolla om kopplingskorgens eller kopplingscentums slitsar är mycket hackiga. Det låser då lamellerna i läge, det blir som spärrat, de kan inte flytta sig ur sina lägen.
KOPPLING med ojämna kanter i slitsarna..jpg


Det verkar som det bästa är att öppna locket och titta efter om du kan se något slitage som går att åtgärda. Hackiga slitsar kan man fila bort, kanske du behöver nya lameller..?
Lägg stållamellerna på en jämn yta och se om de är jämna eller kupiga.

Lycka till Andercz