Högt mekaniskt ljud växellåda Jawa 350

Reparationstips och allt om motorer...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Högt mekaniskt ljud växellåda Jawa 350

Inlägg av Jimmy G »

Halloj!

Då var jag tillbaks igen med lite nya bekymmer. Satte ihop motorn i vintras och allt var frid och fröjd. Nu när den rullat ett par hundra mil har det börjat komma ett högt mekaniskt vinande/malande ljud i 1-2-3 växeln. 4:an är lika tyst som vanligt.
Vad tror professorerna om det här fenomenet?

/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Högt mekaniskt ljud växellåda Jawa 350

Inlägg av Andercz »

Ojoj, det kan vara lite av varje..
När du lade ihop motorn, lade du ner någon tid på att justera in axialglappet på biaxeln - axeln som har drevet för hastighetsmätaren på vänster sida?
Det bör man göra. Det skall vara 0,1 - 0,3 mm, och det justeras med lämpliga shims mot vänster sida. Detta står omnämnt i Verkstadshandboken, men inte i så många ord..
Det är mycket viktigt. Det görs INNAN vevaxeln lagts in, och du kommer att få lägga ihop och öppna blocket ett antal gånger till du är nöjd, det räcker med att lägga in biaxeln och skruva åt ett par tre blockskruvar runt det området. Använder du en papperspackning mellan blockhalvorna, skall den ligga med i processen.
Har du för trångt eller för stort glapp, påverkar det hur kugghjulen möts, och hur växelgafflarna greppar in.
Bytte du växelgafflarna i renoveringen? kollade du deras status? Var de slitna och blåanlöpta har de förtjänat att bytas ut.

Har du kollat under vänsterkåpan? Det kan vara kopplingskorgen som tar i på insidan?
Glappar kopplingskorgen? Den kan komma i lite olika lägen i olika växlar, om den glappar. Distansbrickan bakom kopplingen kan vara sliten. Den är inte felvänd?
Sliten kedja som hänger ner och skrapar i..?

Lite att kolla på..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy G
Inlägg: 11
Blev medlem: tor apr 22, 2021 11:09 am
Ort: Tollered

Re: Högt mekaniskt ljud växellåda Jawa 350

Inlägg av Jimmy G »

Ah jag hade aldrig veven ur när jag fixade med växleriet. Förmodligen därför det knasat sig. Blir nytt försök när säsongen är slut. Nu är den iaf besiktigad för sista gången.
Skriv svar