Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: mån jun 25, 2018 9:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Brytarlöst-laddning
InläggPostat: ons maj 16, 2018 11:40 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 905
Ort: Märsta
OK, nu kommer vi någon vart. Du har en tidig konvertering till brytarlös tändning.

Anledningen till att du har två sensorer är att du har kvar de gamla tändspolarna, och du bara har själva tändningen "moderniserad", d.v.s. alla andra elektriska detaljer är de ursprungliga.
På modernare anläggningar har man även bytt ut tändspolarna mot en modern enhet, med två utgångar. Denna behöver då bara en sensor.
Nackdelen med den"snikvariant" som det är, är att man sitter kvar med alla gamla delar framför allt generator, regulator, kondensatorer och likriktare. Alla dessa komponenterna är de som oftast ställer till problem, själva brytaren blir möjligen utsliten, men är lätt att byta ut. Enligt min mening är detta en lösning där man bara tänker med plånboken. Det är billigare, men man får inte det man tror man får.

Så, har du kollat att likriktaren mår bra? Är alla tre dioderna fastlödda? Jag påpekade i ett tidigare svar att de kan gå så varma att lödningen lossar. Då förlorar du en fas(av tre) och laddningen blir dålig, och med dålig laddning blir det dåligt med strömming till tändningen.
ELLER har du redan bytt ut delarna mot en elektronisk regulator?
Det är fortfarande en batteritändning du har, inte en hel elektronisk tändning.
Generatorn laddar batteriet - batteriet ger ström till tändpolarna.

På de gamla 3-fasgeneratorerna sitter en pick-up. Har du kollat att den är OK? Du säger att du bytt ut allt, men just pick-upen brukar man missa. Den är viktig även den för att alla tre faserna skall fungera klanderfritt. Se bild i tidigare svar.

De fel du har hittat, med för trång förgasarpackning, är ju väldigt bra och ett bra resultat av en noggrann sökning.

1,7 Dl i genomströmning är egentligen inte godkänt. Har du skruvat ur kranen? Den har en "nätstrumpa" på sig som skyddar mot skräp i tanken. Detta filter är ofta igensatt av just rost och annat skräp. Kanske kan man rengöra det, eller köp ett nytt.

Försök med ett 100-munstycke, eller 105, men då får du ställa in förgasaren igen. Och innan du har löst allt med tändningen, kommer inte förgasar-justeringar att lösa alla dina problem.

Har du gjort den där gasa- stoppa- kolla tändstiftet- testen ännu?

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytarlöst-laddning
InläggPostat: ons maj 16, 2018 2:06 pm 
Offline

Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm
Inlägg: 8
Hej Andercz,

Tack för svar, där ser man, skulle köpt ett VAPE direkt
jag har bytt stator, rotor, regulator, kol och spänningsomvandlaren mot nytt.
Tändspolen är inte bytt.
Puck up vet jag inte riktigt vad du menar.
Men nu laddar den perfekt, borde väl tändni gen med vara rätt?
De andra testerna har jag inte hunnit gjort än
100 står det i manualen är standard

Mvh

Anders


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytarlöst-laddning
InläggPostat: ons maj 16, 2018 5:44 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 905
Ort: Märsta
Med Pick-up menar jag den släpkontakt där kolen sitter.
OK, du har alltså bytt det mesta, förutom tändspolar.

Jag har inte fler tips eller kommentarer innan du har gjort flera tester, den där stopp-och-kolla-tändstiftet till exempel, Döda motorn när den håller på och larva sig, inte innan, och låt den inte rulla på tomgång, utan döda den tvärt, kör in till kanten och skruva ut ett tändstift. Eller om du timar det till att du kommer hem till garaget. Står den på tomgång innan du plockar ut stiftet, är det tomgångens förhållande du får reda på, inte hur den är när den bråkar.

Jag skulle kolla hur bensinkranens sil ser ut.
Bilaga:
JIKOv bensikran.jpg
JIKOv bensikran.jpg [ 45.48 KiB | Visad 101 gånger ]


Jag har själv haft en motor som inte ville gå fortare än 70 - 75. Det var för dåligt flöde till förgasaren på grund av tilltäppt sil inne i tanken.. En prutt med tryckluft eller till och med en cykelpump kan ibland tillfälligt blåsa bort skräpet, om man inte kan eller vill skruva loss kranen. Men det kommer oftast tillbaka, om man inte rensar tanken.


Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Brytarlöst-laddning
InläggPostat: ons jun 06, 2018 7:37 pm 
Offline

Blev medlem: lör maj 05, 2018 7:43 pm
Inlägg: 8
Har bytt till ny bensinkran och gjort ren tanken grundligt nu. Går bättre men varvar inte ur på fyran. Gör 110 på trean men knappt 90 på fyran.
Vad kan vara galet?
Kör man sakta på trean eller fyran så händer inget om man gasar till.
Ska göra testet.
Står det ska vara 100 munstycke så känns fel sätta i större.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008