Gnista cz150

Ingen gnista? Inget Ljus?
Torpalasse
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 18, 2019 10:23 pm
Ort: Varberg

Re: Gnista cz150

Inlägg av Torpalasse » lör nov 23, 2019 6:33 pm

Tändstiftet har kontakt.
Det jag inte riktigt fattar är dödarknappens anslutningspunkt på plattan. Skruven som allt sitter på är sitter ju fast mot plattan och allt som sitter på den håller då ihop så jag förstår inte hur läderbrickorna ska kunna isolera ngt?
Farsan är pensionerad elektriker, han får ta en titt imorgon.
Bilagor
20191123_172834-600x800.jpg

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 969
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz » lör nov 23, 2019 8:05 pm

Om det är dödarknappen som är ansluten med den gråa kabeln på bilden, sitter den fel. Där den sitter är faktiskt "out-put" för strömmen till lamporna. Det går en svart kabel från samma ställe, det är väl strömkabeln?

Även om strömmen från spolarna är väl isolerad för vidare transport till lamphuset, har Dödarknappen ingen nytta av att anslutas här. Då blir en jordanslutning ansluten till jord, det händer inget.
Dödarknappens funktion är att jorda tändspolen, vilket den gör om den kopplas in på rätt ställe, se längre ner ..

Dödarknappens kabel skall ansluta till brytarens skruv, där även tändspolen och kondensatorn ansluter, och hela knutpunkten skall vara isolerad med bruna brickor och ett tunt rör... Svårt att beskriva i ord.
Ett par bilder:
TÄNDPLATTAN MONARK m300, CZ 150C.JPG
TÄNDPLATTA SEDD UNDERIFRÅN - MONARK m300 CZ 150C.JPG
INKOPPLING STRÖMUTTAG - MONARK m300, CZ 150C.JPG
Såhär skall dödarknappens kabel kopplas in, på skruven som håller fjädern till brytaren.
på samma skruv ansluts tändspolen och kondensatorn. skruven isoleras med ett antal bakelitbrickor och ett rör av bakelit. Röret kan ersättas med krympslang eller liknande..
INKOPPLING AV DÖDARKNAPP - MONARK m300, CZ 150C.JPG
En annan orsak till utebliven gnista är om tändplattans spolar tar i insidan av svänghjulet. Det skall vara ett glapp mellan spolarna och magneterna på minst 0,2 mm. Om de skrapar i på insidan av svänghjulet, lossa skruvarna som håller spolarna och putta in spolarna, skruva åt igen och mät med ett bladmått. Ibland får man borra upp hålen i spolarna, där skruvarna sitter, men gå bara upp 0,5 mm eller så, det ger tillräckligt med rörelsemån för att de skall sluta skava mot varandra.
Dessutom kan magneterna ha tappat sin magnetism. Drar de åt sig en skruvmejsel eller annat järnskrot?
Är svänghjulet ojämnt, wobblar? Någon kan ha försökt dra av det med kloavdragare. Det blir lätt demolerat och ojämnt om man inte använder avdragaren i mitten.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 969
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz » lör nov 23, 2019 8:21 pm

CZ 125C 150C, I , II.JPG
Ett kopplingsschema är ju aldrig dumt att ha...
Jag har färglagt kablarna för att öka läsbarheten.
När jag byter ut kablarna använder jag BLÅ till dödarknappen och RÖD till strömuttaget.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 969
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Gnista cz150

Inlägg av Andercz » lör nov 23, 2019 9:16 pm

Såhär är Strömuttagets och Strömspolarnas kablar anslutna till varandra och isolerade från resten av bottenplattan.
inkoppling  & isolering av strömuttag CZ 150C.jpg
Nu har jag suttit och ritat på datorn alldeles för många timmar...
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Skriv svar