Bygga eget tändsystem

Ingen gnista? Inget Ljus?
dick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jan 17, 2010 6:02 am
Ort: Göteborg

Bygga eget tändsystem

Inlägg av dick »

Klurar på om det är möjligt att använda tänd prylar från volvo B18/20 till min gammla jawa?
Javisst det finns Vape och säkert andra plugg/play varianter men dom är i mitt tycke lite dyra. Det borde vara möjligt att använda delar av fördelaren monterat på den befintliga generatorn. Tänkte bara köra belysningen på batteriet. Någon som sett något liknande?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bygga eget tändsystem

Inlägg av Andercz »

Nja, jo, förmodligen kan du kanske få ihop ett fungerande system med vad du vill för tändprylar.

Svårigheten menar jag sitter i den begränsade plats och volym du har att leka med.
Vad är det för komponenter som är dåliga i originalanläggningen?
Delar till tändningen är billiga och lätta att få tag i. En helt komplett generator/ tändningsanläggning går på en dryg tusenlapp, allt i sprillans nya delar. Bara en bottenplatta och brytare får du för ett par- tre hundralappar, så jag ser ingen stor vinst eller vits med att uppfinna hjulet igen...liksom.
Men du kanske vill ha ett projekt för att få utlopp för din skaparlusta och bevisa att det går?

Kolla t.ex. http://www.motoren.sk
http://www.jawashop.com
http://www.fichtlkramek.cz/zbozi/cezeta_dily
det finns ett par till, med liknande utbud och priser.
Alla pratar engelska och man kan beställa i ett vanligt e-mail. De tjeckiska beställningsformulären är omöjliga att förstå sig på. Betalning via banköverföring gör du direkt på din bankuppkoppling, och du har delarna efter någon vecka.
På närmare håll finns ju även i Norge Rudolf Saxegaard - g-shums@online.no - eller i Danmark Höjlunds Auto - http://www.hoejlunds-auto.dk/jawa.htm

Om du ändå vill göra en egen anläggning, berätta gärna hur det går och hur du gått tillväga, och vilka delar du använder. Jag är säker på att detta kan intressera flera.
mad-scientist 3.JPG

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
dick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jan 17, 2010 6:02 am
Ort: Göteborg

Re: Bygga eget tändsystem

Inlägg av dick »

Hela generatorn är totalt sönder ärgad. så värdelös på tjeckiska? ja språket på dessa sidor. motoren.sk hittar jag inte en komplett generator för 1000 riksdaler hemma. Därimot en massa generatordelar (inte alla) och summan ink frakt&avgifter blir inte 1000:-
Jawa-shop sidan funkar ej.
Fischkramek hittar jag inte nånting...å fattar inte nått...
Måste handla en ordbok först (suttit längst bak i klassen 9år å kassta sudd...)
Inte konstigt att jag försöker uppfinna hjulet igen:lol:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Bygga eget tändsystem

Inlägg av Andercz »

www.jawashop.com borde du ha hittat med lite google, eller bara genom att försöka ta bort bindestrecket. t.ex...
De har Statorn till 65 Euro. De har fått slut på rotorer ( discontinued)
Går du till Motoren i stället, har de alla andra delar du behöver:
Rotor 42,50 Euro
Bottenplatta 14.30 Euro komplett med brytare och kondensator
Summa 121,30 Euro = 1283 SEK, alltså drygt en tusenlapp, som jag sa. Plus frakt förstås.

Det var två nya kompletta generatorer till salu på Tradera för ett par veckor sedan, 600 - 800 kronor/ st - ingen bjöd och de blev osålda...

I det ljuset menar jag att en VAPE, 12 VOLT/ 130W för 1700 + frakt är ett mycket bättre val. Du får för ett par hundralappar mer en pålitlig och pigg cykel som du aldrig mer behöver oroa dig för tändning eller batteri. Det kan tyckas att en VAPE är dyr, men jag menar att vill man använda en veteran i vardagstrafik, utan problem, är detta en liten , och nästan den enda, investeringen man behöver göra för att kunna sticka iväg vilken dag som helst, och veta att man kommer både bort och tillbaka...


Godnatt

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
dick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jan 17, 2010 6:02 am
Ort: Göteborg

Re: Bygga eget tändsystem

Inlägg av dick »

Ja du har rätt. Det blir väl till att investera lite. :shock: Det blir dyrt. Ny generator,batteri,glödlampor.
Skriv svar