el problem cz 175

Ingen gnista? Inget Ljus?
cz sport
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 22, 2010 8:25 pm

el problem cz 175

Inlägg av cz sport »

problem med elen på min cz 175 sport typ 477 när jag sätter in tändningsnyckeln så töms batteriet på en gång,laddningen är jag osäker på, hade multimeter på och den fladdrade på som en yr höna , vad göra?den har stått oanvänd i många år.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: el problem cz 175

Inlägg av Andercz »

Välkommen,Carl-Zixten Sport, eller vad du kan heta, det är absolut mycket trevligare att prata med någon som som har ett namn, och presenterar sig. Trots att du måste hitta på ett användarnamn, är det brukligt att underteckna med sitt riktiga namn, precis som när du pratar i telefon med en vilt främmande person för första gången...

Hur som helst, när cykeln ställdes undan, för länge sedan, hade den redan då startsvårigheter?

Är batteriet nytt eller har du försökt ladda det gamla? Ett batteri som stått oladdat, bara över en vinter ibland, får svårt att ta laddning och behålla den. Det kan verka vara fulladdat, men tappar allt när man ansluter något till det. Som när du stoppar nyckeln i tändningslåset.
När du ansluter (det nya) batteriet, glöm inte att det skall ha PLUS till RAMEN.

Har cykeln stått obrukad länge uppstår ofta oxid på kabelanslutningarna. Gå systematiskt igenom elsystemets alla anslutningar, lossa kabeln och slipa lätt med en fin smärgelduk eller slippapper, smörj in med lite kopparpasta och återanslut. Det räcker med en tunn film kopparpasta, inga mängder.
Glöm inte jordpunkterna på ramen, skrapa bort rost, på med kopparpasta, återanslut.
Tändningslås, hel-/halvljusbrytare, blinkersbrytare kan sprayas med nått elspray. Vrid om och joxa med nyckeln, vippa brytarna. Oxid på säkringen är en klassiker.

Så, nu har du lite att göra.
Hör gärna av dig, vare sig det går frammåt eller inte alls.

MVH

Andercz

OBS! Kopplingsschemat nedan gäller senare modeller av 476/477 1969 - 1976. De har MINUS till ramen...
CZ-476&477Mk1.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
cz sport
Inlägg: 2
Blev medlem: tor apr 22, 2010 8:25 pm

Re: el problem cz 175

Inlägg av cz sport »

sorry!
Jag heter Kim, tack för elschemat, skall ut och pröva fixa elen?
Skriv svar