Starta Jawa 355

Ingen gnista? Inget Ljus?
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Starta Jawa 355

Inlägg av spider68 »

Hej
Har precis införskaffat en militärJawa 350cc. :D
Jag undrar hur nyckel, vippar till tändspolarna m.m ska stå vid start? Ja, alltså hur en normal startprocedur går till.
Finns det ngn länk el. liknande till handhavande av dessa Jawor?

Mvh Uffe
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av Andercz »

Välkommen Uffe,
under "MEKTIPS" finns både verkstadshandbok och reservdelsboken för nedladdning. Här står allt du behöver veta.

Notera att batteriet skall monteras med PLUS til RAMEN!

Egentligen behöver du dessutom en användarhandbok, där allt det du frågar om även finns att läsa. De finns ofta till försäljning på http://www.tradera.se

I korthet Startar du den såhär:
* Med tändningen avstängd öppna bensinkranen och flöda förgasaren till det rinner ut bensin ur hålet på flottörhuset.
** Vrid upp chokespjället på gummislangen mellan förgasaren och luftfiltret, och kicka ett par tre gången.
*** Man kan upprepa föegående en gång till, efter att man flödat en gång lite lätt.
****Fäll ner chokespjället, Sätt på tändningen, och nu skall motorn starta på första till tredje kicken.
0-1-2 Tändningslås.JPG
För att stoppa motorn drar du ut nyckeln ett hack. Om du har lyset på, alltså har nyckeln i position 2, kommer lamporna att fortsätta lysa.

Lätt start förutsätter rätt inställd tändning och förgasare.
Tändningsinställning finns att hitta under "MEKTIPS".
Fögasarinställning hittar du i verkstadshandboken.

Angående vipporna, rekommenderar jag att du kopplar förbi dem, om du inte tänker använda dig av en tredje spole i reserv. Vipporna är en irriterande källa till "eldavbrott", både genom att de oxiderar och att man kommer åt dem av misstag. Behåll dem på plats för intrycket, men koppla förbi dem.

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av spider68 »

Tack för svaret.
Batteriet som satt på cykeln verkade ha - till en knapp vid spolarna och sedan till ramen och + till en kabel m säkring som gick in i kabelstammen och en annan kabel ner till ett "motstånd/relä" på vänster baksving (under kedjan)som också gick vidare. Kan det vara vänt polerna eller??
Ska köpa ett nytt batteri imorron och vill koppla det rätt.

Om ngn har en användarhandbok liggandes så är jag intresserad.

Mvh Uffe
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av Andercz »

Har cykeln original tändningssytemet kvar med brytare, eller är det ett elektroniskt installerat?
Ger det gnista som det är nu?
Man kan vända polariteten, och om man har kört med det så som du beskriver, kan magneterna fungera även med batteriet kopplat på "normalt" vis - med MINUS tilll RAMEN. Men det kan lika gärna varit förre ägaren som kopplat batteriet fel och därför misslyckats med att starta motorn.
Vore jag du, skulle jag koppla batteriet rätt, med PLUS till RAMEN.

Det du menar är ett relä, misstänker jag är en bromskontakt, du kan inte skicka en bild?


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av spider68 »

Den har original tändningssystemet kvar, har ej kollat gnistan ännu.
Har köpt mig ett nytt batteri, blev ett 6v 6ah (hoppas det räcker).
Hur ska vipporna stå vid start?
Kan ngt hända vid "felkoppling" av batteriet förutom ev startproblem?

Det verkar vara en bromsljuskontakt på baksvingen. :)
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av Andercz »

Det räcker med 4 Ah i batteriet för att starta.

Det bör inte hända mycket mer än att du får svårt att starta motorn med ett felkopplat batteri.
För att försäkra dig om att polariteten i generatorn och batteriet är densamma, läs artikeln under "MEKTIPS" / Ändra polaritet till vänster här på sidan. Det är enkelt ordnat. Om du får igång motorn med felkopplat batteri, vill laddlampan aldrig slockna.

Ladda ner verkstadshandboken, där har du elschemat för MC 355. Det verkar som om någon har varit lite "påhittig". Det skall inte gå någon kabel från batteriet direrkt till tändspolarna. Möjligen är detta ett tecken på att generatorn inte gör det den skall..?
Det verkar på din beskrivning som att generatorn är bortkopplad och att tändningen går direkt på batteriet, men är brytaren med i spelet?.. någon har varit framme med Stora Experimentlådan från Hobbex i Borås...

Igen, jag rekommenderar att du kopplar förbi vipporna. Följ kablarna från tändspolarna tillbaka till vipporna och skarva ihop dem direkt är mitt tips. Vill du ha vipporna kvar fungerande i systemet får du mäta upp vipporna och se när de sluter och när de är öppna och skriva ner det på en lapp...
De är i alla händelser en källa till förtret, de oxiderar och man kommer åt dem av misstag, med resultat att en eller båda cylindrarna inte tänder.
Klicka på bilden så blir den större.
vippor mc 355.JPG
Att köra med en cylinder som inte tänder är inget att rekommendera. Det går att halta hem med en cylinder, men plocka då ur tändstiftet på den döda cylindern. Vill man ha den tredje reservspolen med sig, kan man lätt koppla om kablarna även utan vipporna i funktion, det tar bara lite längre tid.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av spider68 »

Nu är Jawan igång :D
Efter rengöring av bränslesystem och en "sup" i cylindrarna så hände det saker.. NU har jag bara ett irriterande läckage från "koppen" under bränslekran.

Förra ägaren hade kopplat batteriet fel. Kabeln från + går till en strömbrytare innan den går till ramen, inte till tändspolarna (jag måste ha dålig syn). Vipporna står i nerfällt läge och jag har inte rört dom, men tändningslåset funkar okej (lysen m.m).

Tack för hjälpen :!:

Mvh Uffe
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av Andercz »

GRATTIS!!
spider68 skrev: NU har jag bara ett irriterande läckage från "koppen" under bränslekran.
Koppen? Har du en kran med en plastkopp under?
I så fall är den utbytt, den originala kranen har ingen kopp. En bensinkran kostar en dryg hundralapp, du kan köpa den från Rudolf Saxegaard i Norge:
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114
bensinkran + packning.JPG
bensinkran + packning.JPG (3.14 KiB) Visad 16998 gånger

Förmodligen funkar den kran du har på, bara du kan få den tät. Kanske lite gängtejp kan hjälpa?

Fungerar tändningslåset till att sätta PÅ/AV tändningen?
I så fall tycker jag det är osannolikt att det är trasigt på det sättet att alla lampor inte fungerar. Tidigare ägaren har kanske ryckt i en del trådar? Kolla att alla kablar sitter fast och att det inte är oxid på dem.
Det kan vara så enkelt att det är oxid i alla lamphållarna!

Hur låter motorn? Frisk och sund, eller skrammlar det lite?
Funkar växlarna bra?
En åtgärd som ofta lönar sig är att ställa in kopplingsautomatiken. Instruktionen finns under "MEKTIPS". Det är viktigt att du följer ordningsföljden. Det är lite annorlunda mot de flesta andra motorer, de flesta andra har ju inte halvautomatisk växellåda...

Vi ses på vägarna! Kanske på någon träff?
Välkommen med i klubben, det ruinerar dig inte..

Kör så det ryyker!!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av spider68 »

Tackar!
Ja, det är med plastkoppen under. Har provat ny packning, gängtejp m.m och den läcker iaf. Byter nog kran istället.

Alla lysen & av/på m.m funkar via tändningslåset så inga problem där.

Jag tyckte den gick "tyst och fint". Kanske inte för fullt i alla lägen, verkade komma m varv m.m eftersom...

Mvh Uffe
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Starta Jawa 355

Inlägg av Andercz »

Innan du skaffar en ny bångsinkran, är det verklgen en MC 355 Du har? Ibland tycker jag det låter som om du har en MC 356A, alltså en MONARK-JAWA?
Du säger att vipporna är "riktade nedåt", men på MC 355 sitter de ju under tanken och är alltid riktade nedåt..? Man kan vippa dem frammåt eller bakåt, men inte neråt.
MC  355, vipporna under tanken
MC 355, vipporna under tanken
På MONARK-JAWA, MC 356A, däremot sitter de tillsammans med tändningslåset i en liten dosa på vänster sida av främre ramröret.
Jag vill bara att du letar efter rätt instruktionsbok. Motorn är densamma, men sedan finns det inte många likheter mellan MC 355 och MC 356A. De har alltså olika användarhandböcker, men verkstadshandbok och reservdelsbok är gemensam.

Monarken har en helt annan tank och även en helt annan kran, framför allt är det gängan som skiljer. Dessutom har Monarks kran en invändig gänga, medan JAWA har en kran med utvändig gänga.

m355a-1.jpg
m355a-1.jpg (12.55 KiB) Visad 16987 gånger
MC 356A / Monark-JAWA <br />MONARK M962
MC 356A / Monark-JAWA
MONARK M962
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar