Monark Jawa 356A

Ingen gnista? Inget Ljus?
utbult
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jul 05, 2010 7:00 pm

Monark Jawa 356A

Inlägg av utbult »

Hej

Efter lite jobb och hjälp av Anders här så funkar jawan rätt hyfsat och förhoppningsvis så den går igenom besiktningen. Är dom hårda på bilprovningen när det gäller veteran cyklar?

Jag tycker den äter ström, alltså att jag får ladda batteriet väldigt ofta. Helt nytt batteri.
Hur funkar laddningen på den, generator förmodar jag? Något man kan kolla lätt, kanske kol?

Jag märker av det att den blir svårstartad men om jag laddar batteriet så startar den direkt

Tacksam för svar om nån stött på detta problem.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark Jawa 356A

Inlägg av Andercz »

Vad bra att höra att det går frammåt!

Besiktningsmännen brukar inte vara varken snällare eller mer elaka mot veteranfordon, om något så kanske mot den mer förlåtande sidan. Saker som kanske skulle ha varit anledning till en etta kan bli ett påpekande om att rätta till det.. Men det är inget att räkna med, och framför allt för din egen skull skall du aldrig hoppas på att de inte upptäcker fel som du själv vet om att du borde ha ordnat.
Bromsar, ljus, däck, hjul- och styrlager kollar de alltid noga. Dessa funktioner är ju de grundläggande även för din egen säkerhet...

Att den käkar batteri kan ha flera orsaker. Vet du inte hur kolen ser ut, kolla dem genast.
I verkstadshandboken finns en hel avdelning om hur du kollar och testar generator och laddreläet. Läs och begrunda.
Allt måste vara i topptrim, speciellt numera som vi kör med ljuset på hela dagarna.
Faktiskt är det såhär, att det är batteriet som ger ström till tändningen, och generatorn laddar batteriet, och samtidigt vill lamporna ha sitt. Får inte batteriet kostant påfyllning tar laddningen slut och tändningen blir lidande. Batteriet måste hålla minst 4 Ampere för att tändningen skall fungera. På den tiden det begav sig hade din MC ett batteri på minst 11 Ampere, det står i verkstadshandboken att det skall vara ett 16 Ah batteri, men sådana har jag aldrig sett... Moderna 6Volts batterier håller i bästa fall 6 -8 Ah.
Systemet arbetar alltså hela tiden på gränsen. De 45 Watten som generatorn (maximalt) pruttar ur sig försvinner snabbt. Sätt i en svagare lampa i framlyktan, byt ut övriga lampor mot diodlampor.
http://www.norbsa02.freeuk.com/goffyleds.htm
Generatorn kan ladda för dåligt. Kolla kolen. Börjar laddlampan lysa när batteriet närmar sig slutet? Eller slocknar den inte alls? Laddlampan skall slockna i princip omgående när motorn har snurr.
Kolla även kondensatorerna.
Laddreläet kan behöva en översyn, slipa av ärgade/brända kontakter och tungor.
Det kan finnas en "krypkortis", tappar batteriet ström även när du inte kör cykleln? Kolla tutan, sitter den och tjyvdrar ström? Koppla då ur tutan, sätt på ett bollhorn i stället.
Har du bromsljus, kolla att bromskontakten inte kärvar och gör att bromsljuset lyser hela tiden.

Det går att få elsystemet att fungera perfekt, men det kommer alltid att kräva att man duttar och håller efter det.

Det enda radikala, om man vill ha en stabil och alltid pålitlig maskin, är att installera elektronisk tändning. Installera och glöm bort. Du får 12 Volt och 150 Watt bara till belysningen, du kan köpa lampor över disk och inte bara på marknader, tändningen har en egen separat spole, och du behöver inte ha ett batteri för att tändningen skall fungera. Det kostar en smula, mellan 1800 - 2500, beroende på vart du köper det. Med lite händighet ordnar du det på en helg, utan specialverktyg, utan att bygga om motorn.

Vill du ta en genväg, men ändå ha kvar det gamla systemet, skaffa en renoverad generator, kostar ungefär hälften av en elektronisk anläggning. Men den ger också bara hälften av effekten och kommer att kräva mycket service, pill och fnul även i framtiden. Jag skickar dig ett tips om vart du kan hitta en per e-mail.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar