Tändinställnings Verktyg

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Magnus »

Innan jag lägger ner mer tid på tändningen så tankarna vandrat kring att köpa ett nytt tändsystem
Som Andercz tipsade om en tid tillbaka sedan

http://www.jawamarkt.cz/en/electric-2-2 ... top-price-

blir ju betydligt mera driftsäkert och så behöver man inte ett batteri om du inte vill ha parkerings belysning.
men tänkte det var bäst att fråga om någon har erfarenhet av dessa.
om det var lätt med inställningar och byte av generator?
Hej,
Jag har kört med Vape 12 volts utan batteri på min 250 i några år och det fungerar utmärkt. Själva monteringen är inte speciellt krånglig. Vape är annorlunda konstruerat och har ett traditionellt svänghjul med invändiga magneter (rotor) och en stator som sitter monterad innanför. Har för mig att jag monterade allt på några timmar. Det finns en styrpinne som sitter på vevaxeln som kan behöva filas ner eller så kan du ta bort styrpinnen helt. Själva tändningen ställs sedan med en magnetsensor som sitter monterad utanför svänghjulet. Själv har jag investerat i en tändinställningsmikrometer och ersatt pinnen i verktyget med en lite längre. Att ställa med skjutmått går säkert bra men precisionen blir lite sådär... Motorn är ganska tolerant mot felställd tändning men risken är att den går varm eller baktänder. Om du funderar på att beställa Vape så glöm inte att även skaffa en svänghjulsavdragare och passa även på att byta packboxen som sitter innanför generatorn.
Magnus
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Hej!

Det låter ju kanon!!
ska göra mig en samlad beställning inom kort.

Själv har jag investerat i en tändinställningsmikrometer och ersatt pinnen i verktyget med en lite längre.
Har tänkt mig skaffa en sådan med men är osäker så att man inte köper med fel gängor

Tack för tipsen!!! ;)
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Då har man instalerat Vape 12 volt system.och bytt packboxen
passade fint efter man putsat ner styrtappen på motoraxeln.
Gjorde en liten mätning med skjutmått på tändningen dock inte helt nöjd (väntar leverans med inställningsverktyg)
och mycket riktigt så har man fortf en tendens till bakslag

får bli att skaffa sig en avdragare till rotorn och göra en justering, fanns ett litet glapp vid monteringen.
Jag antar med rätt inställning så ska det inte finnas chans till bakslag?
DSC00993.jpg
Till synes ligger där en pärm med installation anvisning från Andercz :D (Finns under mektips)
Den hade man troligen inte klarat sig utan för anvisningarna man fick från Tjeckien var på tyska
och väldigt kladdig utskrift, så den var inte av denna värld

mycke slarv till en början men slutresultatet blev bra ändå.
Satte Dödarknappen under sadeln för att minska på kablaget fram
dock inte så stöldsäker som med mikrobrytare på tändningslåset det tipsas om :?

TACK FÖR ALLT!
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Andreas,
vad menar du med att det "fanns ett litet glapp vid monteringen."? Vart glappar det?
Om du fortfarander har problem med att motorn baktänder, trots att du installerat VAPE-anläggningen korrekt, och ställt in tändningen riktigt på tiondelen, 3,2 - 3,0 mm FÖD, skulle du kunna ta en titt på förgasaren.

Förutom för tidig tändning, kan för mager blandning ge upphov till baktändning.
Ställ in förgasaren enligt instruktionerna, och se till att luftfiltret är helt och rent.

När du skall starta en kall motor, gör så här:
* 1 Tändningen FRÅN. Öppna bensinkranen och flöda förgasaren, till det rinner ut bränsle ur lilla hålet på locket av flottörhuset.
* 2 Tändningen FRÅN. Vrid CHOKESPJÄLLET så att det är stängt, och kicka ett par tre gånger, eventuellt med gashandtaget fullt öppet.
* 3 Tändningen FRÅN. Flöda igen.
* 4 Tändningen TILL. Öppna chokspjället och kicka, med gashandtaget stängt. Motorn skall hoppa igång på högst tre kickar, eller fyra..
Eventuellt kan du behöva göra om * 2 en andra gång innan du går vidare. Du får lära känna din maskin och notera hur den vill bli hanterad, de kan vara lite personliga.

Men först bör förgasaren vara inställd korrekt.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Andreas,
på din bild ser jag att du monterat regulatorn liggande på hyllan där tändspolarna förut suttit.
En kollega Monark-JAWA-ägare berättar att han gjort samma sak , men att slangen till luftfiltret då blev lite tillknölad så att motorn fick dåligt med luft, och inte ville komma över 70 Km i timmen.
Han skruvade dit ett par vinklar på hyllan och ställde regulatorn upp, så att slangen kom fri, och nu kan motorn andas fritt och Monarken kommer med lätthet upp i 110.

Ett litet tips bara, om du skulle råka ut för något liknande. Jag ser ingen slang, så du har kanske en annan lösning för luftfiltret.

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Hejsan Andercz

Jo glappet som jag uppfattade infanns på rotor spåret emot styrtappen
och ej i motordelen...men skall låna en avdragare och dubbelkolla för säkerhets skull.

har för mig att mina hastiga mätningar med skjutmåttet gav mig 3.5-3.7 mm Föd
men skall ju erkänna att jag gjorde ju inget test med batteri för att kolla exakt i vilken position tändningen infinnes
utan jag kollade med ögonmått där Nocken på rotorn möter magnet sensorn för tändningen
Tänkte de att jag kan ha fel så litade på konstruktionen och drog fast rotorn

ignition timing tool.jpg
ignition timing tool.jpg (4.96 KiB) Visad 14876 gånger
Hittade ett tändinställningsverktyg för 240 kr. dock lång leverans tid
http://www.mc-depan.com/index.asp?actio ... =4&id=4038

tack för tipsen!
forskar fortf på motorn för smidigaste starten

Du nämnde också att possitionen på min regulator kan vara ivägen för slangen till luftfiltret
och faktiskt så klarar sig slangen bra. kanske inte den mest praktiska lösningen för dragning med kablaget
Förutom för tidig tändning, kan för mager blandning ge upphov till baktändning.
Jag har gjort en 2 % oljeblandning i tanken

Usch vad jobbigt det måste vara som veteran att lystna på en Gröngöling :roll:

HARE GOO!
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Det är bara bra att du ställer alla frågor, hellre än att chansa.

Menar du att styrtappen på vevaxeln ändå är för lång så att rotorn "rider" på tappen? I så fall fila lite till, den behöver bara precis sticka upp några tiondelar för att göra sin funktion. Tappen är lite lite tunnare än spåret i rotorn, men det är obetydligt i sammanhanget. Hade det varit presspassning hade det varit mycket svårt att montera rotorn på axeln.

Med mager blandning, i samband med förgasaren, menade jag blandningsförhållandet mellan luft och bensin , inte oljeblandningen i bensinen. Det var därför jag påpekade att du bör kolla förgasarens inställning.
Om t.ex. trottelnålen sitter i sitt lägsta läge, stryper den tillförseln av bensin och du får en mager bränsleblandning. Följ handbokens instruktioner. En mager blandning innehåller mindre bensin än en fet blandning. En fet blandning ger mycket sotavlagringar och kan göra motorn trött, tändstiften blir svarta. En rätt inställd förgasare ger en lämplig blandning, och tändstiften blir ljust bruna.

Är tändningsögonblicket - när nocken precis möter sensorn - så mycket som 3,5 - 3,7 mm FÖD, förstår jag att den vill baktända, det är alldeles för tidigt! Men det kan vara svårt att få till en riktig referens när man mäter med ett skjutmått.
Du behöver inget batteri för att testa tändninsögonblicket, VAPE-tändningen fungerar ju utan batteri, som du vet. Men det behövs lite mer rotation för att alstra gnista än den du kan få med handen. Det bästa du kan göra är att ställa allt så rätt du kan, kolla att det stämmer, och sedan provstarta. Kom ihåg att båda tändstiften måste vara anslutna till jord när du kollar efter gnista. Det räcker med att de ligger på motorn, men de måste ha kontakt. Om en tändkabel ligger i luften, kan du bränna tändspolen.
Jag har faktiskt startat med bara en kabel ansluten, av misstag en regnig natt vid vägkanten, men motorn lät konstigt, så jag stängde av den med en gång. Tändspolen funkar utmärkt ännu, så den tåler kanske lite misshandel, men det är ju dumt att chansa...
SENSORPOSITION.JPG
Verktyget du har hittat är precis det jag har själv. Jag har inte hittat någon handlare som har det på sistone, och är glad att få veta att det finns att köpa. Fyll i 0-strecket med rödfärg, så blir det tydligare och enklare att avläsa.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

skönt å höra ;)

Med mager blandning, i samband med förgasaren, menade jag blandningsförhållandet mellan luft och bensin , inte oljeblandningen i bensinen. Det var därför jag påpekade att du bör kolla förgasarens inställning.
Aha då missförstod jag dig...har ett vagt minne att fjäder ställ skruven på förgasaren skall
från helt inskruvat läge skruvas sen upp 1 ½ varv. men givet så ska ska man ju kika i papprena.

Tappen är lite lite tunnare än spåret i rotorn, men det är obetydligt
Skönt att höra med styrtappen där för det var precis det jag menade
men ska vänta på mätverktyget å göra en ordentlig mätning.
Fint att du använder dig av ett likadant mätverktyg då vet jag att de passar
och tack för tipset ;)


Om en tändkabel ligger i luften, kan du bränna tändspolen.
bra att veta om det skulle bära till

Hörs!
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Skriv svar