Tändinställnings Verktyg

Ingen gnista? Inget Ljus?
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Hejsan...har nu piffat upp min lilla Cykel jag ärvt "ÄNTLIGEN!"
kostat lite drygt 1900 kr..och hade inte gått utan detta imponerande Forum
Före Efter2.jpg
IMG_2151.jpg

Min tanke var om det finns nån som har någe tips om ett smidigt Tänd inställnings verktyg
som man kan skruva fast och så man slipper plocka bort tanken varje gång för att mäta.
och hur dessa Fungerar? :?
Något i stil med denna bild nedan. är skeptisk dock att den ska kunna mäta 34 mm ner från topplocket på min Militär Jawa
har gjort ett par justeringar med skjutmått tidigare, funkat bra men tänkte jag ville lägga ner lite mera själ i en finjustering ;)
DSCN8888.jpg
Sen undrade jag det för jag läste i verktygshandboken att kontakt "61" från 6volt generatorn antingen skall gå till Ladnningslampan eller körning utan batteri.
Men är det möjligt att starta Motorcykeln utan Batteri då mitt är dåligt och behöver bytas...
Eller har jag kopplat det elektriska fel kanske... Lamporna Lyser,, och han går att starta med starthjälp i form av en laddare

Många frågor kvar men får börja nånstans :D
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Hej igen
Elfman skrev: om det finns nån som har någe tips om ett smidigt Tänd inställnings verktyg
som man kan skruva fast och så man slipper plocka bort tanken varje gång för att mäta.
och hur dessa Fungerar? :?
Något i stil med denna bild nedan. är skeptisk dock att den ska kunna mäta 34 mm ner från topplocket på min Militär Jawa
Bilagan DSCN8888.jpg finns inte längre
Du har alldeles rätt, de flesta Tändningsinställningsverktyg man kan hitta idag, är anpassade efter moderna mopeder, och pinnen är oftast för kort. För ett par år sedan hittade jag ett utmärkt verktyg, men firman verkar ha försvunnit..
Priset på det verktyg som de flesta tillhandahåller är dessutom hårresande högt, 450 kronor!? Om man ändå köper det, kan man enkelt byta ut pinnen mot en bit silverstål elle lämplig längd av grov ståltråd.

Man kan också tillverka ett eget av ett kasserat tändstift.
Knacka av porslinsdelen och svetsa på en mutter, lämpligen med en stigning av 1 mm/ varv ( t.ex. M8 x 1 eller M6 x 1 )
Skaffa en ländgd gängstav som passar muttern.

Om du gör hemslöjd eller köper dyröresverktyget, fungerar de i princip på samma sätt:
*Skruva i verktyget i tänstiftgängan, nollställ skalan och lossa låsskruven till pinnen, så att denna löper fritt. Har du en hemmagjord mätare, får du använda en spik, penna eller annat verktyg till det första steget, då gängstaven inte kan löpa fritt.
*Rotera motorn medsols, t.ex. med hjälp av en 10-nyckel på bulten på brytarnocken, samtidigt som du känner på pinnen. När du märker att du hittat ÖVRE DÖDPUNKTSLÄGET (ÖDP), låser du pinnen där med låsskruven.
Med "hemslöjdsinstrumentet", kan du nu försiktigt skruva i gängstaven tills den bottnar mot kolven.
*Nu kan du också passa på att ställa brytatavståndet.
*Backa kolven, alltså vrid vevaxeln motsols, och skruva ner instumentets pinne så att den sticker ner 3 -3,2 mm länge ner. På köpeverktyget finns en skala med varje 0,1 markerad.
På Hemslöjdsverktyget kan det vara bäst att skruva ur hela instrumentet, och med hjälp ev ett skjutmått hitta rätt läge. Skruva sedan tillbaka instrumentet.
*Rotera så vevaxeln medsols igen, och stanna när kolven stöter mot pinnen/ skruven. Detta är ditt rätta FÖD-läge (Före Övre Dödpunktsläget), där brytarna precis skall till att öppna.
OK?
Gör om processen för den andra brytaren/Cylindern.

Angående start utan batteri, så är detta endast ett sätt att komma vidare i nödläge. Om du läser instruktionerna, måste du alltså springa igång den.
START UTAN BATTERI.JPG
Det är alltså bara något du gör i nödfall. Inget du håller på med någon längre tid. Monark-JAWA är besvärlig att springa igång på egen hand,.
Ett batteri måste hålla minst 4 Ampere för att tändningen skall fungera. Alltså kan lyset funka, men gnistan får svårt att tränga fram. Du har väl kopplat rätt, med PLUS till RAMEN?

Lycka till
Vi ses på vägarna!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Låter ju som en fix ide som heter duga...har ju ett par gammla tändstift liggande som jag kan ta användning utav...
kanske till och med kunde limma på skalan från ett skjutmått

ok skönt å höra det finns en nöd Lösning om batteriet skulle vara kasst
provade till och med här förut själv,,, om det skulle gå att springa igång Motorcykeln och
förbikoppla laddnings lampan.

Men efter 2 tappra försök så insåg jag att det var ganska besvärligt på ny grusad gata :D

Ajjamen har kopplat plus till ramen som det är nu..
men har tänkt man skulle ändra polariteten på generatorn som du förespråkat om så många ggr ;)

måste bara fråga om dom här gammla cyklarna brukar vibrera så hemskt när man varvar lite mera?
trodde jag skulle få bukt på det med lite mera skruvar mot va det fanns på förut ;)

Tack för svaren å kör lugnt på vägarna
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Vad är det för vibrationer du pratar om? Vibrationerna kommer ju från motorn, eller kanske från chassiet när du rullar på vägen.
Är det skrammel du är ute efter att dämpa, eller vibrationer från motorn?
Vibrationerna kan du inte bekämpa genom att fixera motorn ytterligare till ramen. Om motorn vibrerar onormalt, kan det vara ett tecken på någon inre oballans.
Skramlar det när du varvar, men cykeln står stilla? Skramlar den när du kör på grusvägar? Berätta lite mer om vad du menar.
Jag ser på bilderna att du saknar kedjeskyddet. Snacka med Stefan Mattsson, (hans adress finns nämnd i många trådar under "Reservdelar) han kanske har ett?
En källa till skrammel är ibland tanken. Har du alla gummirullarna på ramen, som skall ligga under tanken?
Vidare brukar man få efterdra den lite speciella bulten som håller tanken mot ramen, mitt under tanken. Annars brukar det inte skrammla om den om allt sitter fast som det skall.
möjliga skrammelkällor..JPG
Gängorna till skruvarna som håller plåtkåporna brukar vara sönderdragna. Svetsa på en mutter eller ordna det på något annat sätt. Om det nu är de som slamrar..?

Vad är det du tänkte dra fast ytterligare med extra bultar?

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Det känns som det skulle vara någon inre obalans i sådanafall
för det Vibrerar i hela Cykeln. riktigt obehagligt varva lite mera
och hålla i styret
Kanske är något slitage i vevhuset som orsakar vibrationerna vid
högre varvtal :|

Jag kontrollmätte Cylindrarna när jag hade isär toppen på motorn för du gav mig tipset att det fanns 2 olika typer av cylindrar utifall dom monterat en som är fel..men dom var identiska och måtten stämde bra.
Medans jag hade vevstakarna fria så kände jag dock ett litet glapp sidled. ryckte lite i dom även i arbetsriktningen men där kändes det ok...kanske jag som är lite okänslig :?

Ramen och motorn saknade gemensamt 2 Bultar som jag satt dit
Kåpor har jag tyvärr inga till min Cykel men kedjskyddet finns kvar har dock inte målat det än.
6 Gummin har jag tanken vilande på också så allting skall sitta intakt

Trevlig Helg på er
Senast redigerad av Elfman den lör jun 18, 2011 4:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Köpte förra året ett 6v batteri på 6 ah
för det var det enda som fick plats i den lilla hyllan
med tanke på vad jag kommit fram till är det kanske bättre
att köpa något med mer Ah.
har förvarat mitt batteri varmt och underhålls laddat det...tycker att det borde hålla mer än 1 år.
Har läst om lite 6 Volts Batterier och jag tolkar det här som att dom har en relativ kort livslängd



Power-Sonic 6 Volt 10,0 AH SLA batteri

Nominell spänning ........................ 6 volt (3 celler)
Hållbarhet (% av nominell kapacitet på 68 ° F (20 ° C))
1 månad ......................................97%
3 månader ....................................91%
6 månader ....................................83%
Driftstemperaturintervall
Ladda .. ..........-4 ° F (-20 ° C) till 122 ° F (50 ° C)
Urladdning .......-40 ° F (-40 ° C) till 140 ° F (60 ° C)


Vad använder ni er utav som har behållt 6 volt systemet?
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Andreas,
om du upplever så grova vibrationer, bör du naturligtvis gå till botten med vad som kan vara orsaken. Sen vill jag påpeka att det inte är så bra att stå och varva motorn på högvarv, inte ens om motorn är i bästa skick. Det kan ge också ge en helt annan uppfattning av hur den arbetar, till skillnad mot när den driver fordonet framåt. Du får beakta att motorn i princip är en enstånka, med två cylindrar, och encylindriga motorer tenderar att skapa vibrationer när de varvas utan att arbeta..

Det måste inte heller vara vevaxeln som ger vibrationer, det kan vara kopplingskorgen t.ex. om den inte sitter riktigt på sin axel, eller om axeln är sned (har inträffat)... Eller bussningen i mitten kan vara sliten..
Vevstakarna skall för övrigt kunna vickas lite i sidled, men helst inget glapp när du lyfter i dem.
Generatorn kan wobbla om den inte sitter riktig fast..
Det kan även vara så enkelt som att tändningen är lite felinställd!
Hur ser tändstiften ut efter en tur? Är de likadana, lite ljust bruna?
Har du sotat ur ljuddämparna? Cylindrarnas utblås?

Men egentligen vill jag inte sitta här 50 mil bort och gissa eller måla skräckbilder, det känns inte så konstruktivt.

Du får berätta mer vad du har gjort för att hitta orsaken till det du upplever som obehagliga vibrationer.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Du får beakta att motorn i princip är en enstånka, med två cylindrar, och encylindriga motorer tenderar att skapa vibrationer när de varvas utan att arbeta..
Du har så rätt!
fordonet upplevs inte alls så illa med vibrationerna om den får arbeta.
Jag har ju inget motorcykel kort så har inte haft någon möjlighet att köra varken längre sträckor
eller högre hastigheter för att kolla om Vibrationerna finnes även då
men det lilla jag har kört så upplever jag dom här Cyklarna som ganska lågvarviga va?
uppskattningsvis så börjar vibrationerna på 3000-4000 v/m eller övergången från Ettans växel till 3:an om man kör eco driving
Riktigt obehagligt att hålla i styret vid uppkomst av vibrationer.
det kan vara kopplingskorgen t.ex. om den inte sitter riktigt på sin axel, eller om axeln är sned (har inträffat)... Eller bussningen i mitten kan vara sliten..
Det behöver alltså inte yttra sig på kopplingen när man söker efter dragläget?

om man upplever samma vibrationer på landsväg 70-90 km/h och bestämmer sig för att gå vidare
med felsökningen i motorns inre rotations axlar.
Skulle ett sådant ingrepp vara att rekommendera för den ovane?
Har själv inte kollat så ingående på motor, koppling/växellådans uppbyggnad

Det kan även vara så enkelt som att tändningen är lite felinställd!
Hur ser tändstiften ut efter en tur? Är de likadana, lite ljust bruna?
Har du sotat ur ljuddämparna? Cylindrarnas utblås?
När jag försöker kicka igång motorn så finnes en tendens av backslag
men det kanske förekommer även vid korrekt inställd Tändning
Tändstiften vad jag har sett har behållit en svarta färg efter jag inhandlat dom
inget brunt vad jag har tänkt på men ska dubbelkolla.
kör jag just nu på lite högre procentsats 2 takts olja i Bensinen än rekomenderat. runt 5%
Sotat ur dämpare och utblåsen skulle verkligen behövas
dock så saknar jag kunskap hur detta skulle gå till på smidigaste sätt... så tips mottages med stor glädje ;)
Skall google lite hur detta görs


Tack än en gång Anderz
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Andercz »

Om den baktänder är detta definitivt en signal om att tändningen bör kollas, före allt annat, innan vi börjar fantisera om vad som kan vara skadat inne i motorn. Det var ju där denna tråden började, med snack om ett verktyg för att bättre kunna ställa in tändningen. Det är en bra början. Baktänder gör det oftast om tändningen är satt lite för tidigt.

Varför kör du med 5% olja i bensinen? Med moderna oljor, även mineralojla, behöver du inte mer än 3 %, 4% vid inkörning av ny motor. Syntetolja 2 - 2,5%

Har du inte sotat motorn och rören är även detta en bra övning.
SOTNING av motor.JPG
Tändstiften brukar man kolla på porslinet som omger mittelektroden. Där samlas lite sot, om beläggningen är ljust brunaktig är det ett gott tecken. Är den svart kan det vara ett tecken på för fet blandning.
Färgen på tändstift.JPG
Sen vet jag inte om Ecodriving är att rekommendera på en gammal off-roaddrevad 2-taktare. Ettan är väl bara till för att komma iväg eller vid branta stigningar, inte för att ligga på högvarv 3 - 4000 RPM. Hoppar du över 2-an blir det jobbight för växellådan. Det händer ju att man trampar dubbelt nån gång, och då får motorn kämpa lite för att komma upp i fart.
Vibrationer under färd kommer oftast från dåligt ballanserade hjul eller hjul som inte sitter rakt i ramen, alternativt glappande styrlager eller svinglager, kanske även dåliga stötdämpare.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Tändinställnings Verktyg

Inlägg av Elfman »

Ursäktar att man tog tid på sig att svara :?

Underbara tips du kommer med...självfallet så ska jag korrigera oljeblandningen, och sota ur rörena

Dock så har jag inte testat något ännu,, andra projekt som kommer imellan.

har jagat efter 6 volts armaraturer(lampor) till bromsljus & blinkers etc utan några lyckade resultat är nog ganska kräsen.
urvalet är ju betydligt större på 12 volts systemen.

Innan jag lägger ner mer tid på tändningen så tankarna vandrat kring att köpa ett nytt tändsystem
Som Andercz tipsade om en tid tillbaka sedan

http://www.jawamarkt.cz/en/electric-2-2 ... top-price-

blir ju betydligt mera driftsäkert och så behöver man inte ett batteri om du inte vill ha parkerings belysning.
men tänkte det var bäst att fråga om någon har erfarenhet av dessa.
om det var lätt med inställningar och byte av generator?

Sen vet jag inte om Ecodriving är att rekommendera på en gammal off-roaddrevad 2-taktare. Ettan är väl bara till för att komma iväg eller vid branta stigningar, inte för att ligga på högvarv 3 - 4000 RPM. Hoppar du över 2-an blir det jobbight för växellådan. Det händer ju att man trampar dubbelt nån gång, och då får motorn kämpa lite för att komma upp i fart.
Ecodriving är inget jag hade tänkt att använda mig utav utan var ett sätt att uttrycka mig
för att förstå vart uppkomsten av vibrationer kommer ifrån.
värsta vibrationerna kommer som sagt när man står still och varvar lite lätt
MvH: Elfman
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Skriv svar