Hej,Innan jag lägger ner mer tid på tändningen så tankarna vandrat kring att köpa ett nytt tändsystem
Som Andercz tipsade om en tid tillbaka sedan
http://www.jawamarkt.cz/en/electric-2-2 ... top-price-
blir ju betydligt mera driftsäkert och så behöver man inte ett batteri om du inte vill ha parkerings belysning.
men tänkte det var bäst att fråga om någon har erfarenhet av dessa.
om det var lätt med inställningar och byte av generator?
Jag har kört med Vape 12 volts utan batteri på min 250 i några år och det fungerar utmärkt. Själva monteringen är inte speciellt krånglig. Vape är annorlunda konstruerat och har ett traditionellt svänghjul med invändiga magneter (rotor) och en stator som sitter monterad innanför. Har för mig att jag monterade allt på några timmar. Det finns en styrpinne som sitter på vevaxeln som kan behöva filas ner eller så kan du ta bort styrpinnen helt. Själva tändningen ställs sedan med en magnetsensor som sitter monterad utanför svänghjulet. Själv har jag investerat i en tändinställningsmikrometer och ersatt pinnen i verktyget med en lite längre. Att ställa med skjutmått går säkert bra men precisionen blir lite sådär... Motorn är ganska tolerant mot felställd tändning men risken är att den går varm eller baktänder. Om du funderar på att beställa Vape så glöm inte att även skaffa en svänghjulsavdragare och passa även på att byta packboxen som sitter innanför generatorn.
Magnus