Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Ingen gnista? Inget Ljus?
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Inlägg av Tauno »

Följande fel uppståd efter kort tids körning: Ladnings lampa lyser, samtidigt tappas tändning höger cylinder har bytt till nya kol men ingen bättring samma problem återstår. Har kollat lite i shema men det verkar rörigt det finns regulator, relä och en dosa till eller kan felet ligga i tändlås? Inte kul köra en mil på en cylinder.

mvh// Tauno H.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Inlägg av Andercz »

Först,
om du råkar ut för att en cylinder dör någon annan gång, är det bästa att ta ut tändstiftet på den cylinder som har dött. På så sätt sparar man den cylinder som fortfarande fungerar, så att den inte behöver jobba mot kompressionen i den andra cylindern också. Kör man länge med kompression i den döda cylindern, kan den friska sidan börja slita och överhetta sina lager/kolvbult/kolvbultbussning/ mm
En mil, som i ditt fall, är nog ingen större fara

Skulle du ha en VAPE/Elektronisk tändning, och måste halta hem på en cylinder, måste ändå båda tändkablarna alltid vara anslutna till jord. De är ju normalt jordade genom tändstiftet, om du skruvar ur ett tändstift, måste du jorda den lösa tändkabeln, annars bränner du tändspolen. Detta gäller alltså bara om du har VAPE-tändning.

Har jag förstått det rätt, att vänster cylinder fungerade OK, men att laddningslampan lyste? Fungerade ljuset i strålkastaren?

Har du kollat batteriet? Ett Batteri kan dö förvånansvärt plötsligt.
Generatorn laddar batteriet, och batteriet ger ström till tändningen. Lyset får det som blir över.. Om batteriet dör, kan de dra åt sig så mycket ström att det inte blir något kvar till tändningen, eller bara till en tändspole.

Att laddlampan lyser påvisar att det går mer ström från batteriet än från generatorn, eller att generatorn inte kan "mätta" batteriet.. Regulatorn är första boven som bör kollas.
Kolla alla kablar att de sítter fast och är hela och inte avbrutna.
Tändningslåset låter mindre troligt, det ger uppenbarligen ström till tändspolarna, men kolla kablarna till och mellan tändspolarna i alla fall.

Jag skall läsa på lite, så återkommer jag.
Men alla är välkomna med bidrag!

Vi hörs snart

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Inlägg av Andercz »

Nu har jag lite tips,
jag vill påpeka att jag bara citerar vad andra sagt mig.

Lossa LIKRIKTARENHETEN, inne i den skall det finnas 4 kablar lödda mellan 8 terminaler. Troligen är en eller flera av dessa lös eller bruten. Löd tillbaka och det skall troligen vara fixat.
JAWA 638 likriktare mm.JPG
Lycka till!
Jag hoppas vi ses nästa söndag!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Inlägg av Tauno »

Ny försök en text försvann.

Hällsingar från garaget - felet är lokaliserat, det var anslutningen till likriktare två kabel X och Y i kortslutning, isolering helt ihopsmält vid anslutningsplinten, lödningarna har klarat sig men plastgenomföring för flatstiften är sönderbränt så jag kanske behöver ny likriktare om anslutningsplinten går att laga. Kopplade ihop kablarna provisoriskt och ladningen fungerade direkt.
Att skruva bort tändstiftet från döda cylindern är helt rätt men man är stressad och vågar inte stoppa motorn - kan vara svårt att starta med en cylinder. Är det Rudolf Saxegaard som har delarna ( Likriktare)

MVH/ Tauno H.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Elproblem Jawa 638 12v växelström Gen.

Inlägg av Andercz »

Jo, hör med Rudolf, han bör ha vad du behöver. Men den gamla typen av likriktare har numera ersatts av en elektronisk efterföljare. Den skall fungera lika bra eller bättre än den gamla.
VAPE U-1 Likriktare JAWA 638-640.JPG
Går Rudolf bet, finns likriktaren t.ex hos www.jawashop.com , men Rudolf är snabbare och smidigare att ha att göra med. Skall du handla från Tjeckien, bör du ha lite tålamod och helst ha samlat ihop lite fler grejer att beställa, de har ofta minimiporto-kostnad på 13 - 16 Euro , även om det bara rör sig om ett par topplockspackningar. Rudolf använder Svenska Postverkets tariffer.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar