Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Ingen gnista? Inget Ljus?
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Jawa/Cz 450 Startar ej + växelknas

Inlägg av Roos »

Hej, köpte för en tid sedan en Jawa/Cz (Renoveringsprojekt) med motornumret 450-03-24774. :)

Har fixat med den en tid nu, men den vägrar att starta och det enda kvarvarande fel som kan tänkas är förtändningen :?

*Tändstiftet blir blött och gnistan finns (Har testat detta X antal gånger nu).
*Packningen "bakom generatorn" var trasig så den är bytt.
*Väldigt, väldigt sällan så tänder den till men den startar inte.

Av detta så har slutsatsen att förtändningen är felinställd dragits, har hittat mått m.m m.m här på forumet men inga instruktioner om hur man ställer in den.... (Öppningsavståndet vid ÖD har ställts in).
Är jag på rätt väg eller är det något som jag har missat?

Här är en bild på den precis efter att den hämtats hem. (I dagsläget så är den ren :) )
Bild

Mycket tacksam för svar. MVH Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Andercz »

Grattis och välkommen, Olle!

Inställning av tändningen går till som följer, jag har kopierat instruktionerna från Försvarets handbok, men det är samma procedur på din maskin.

Har du bytt kondensatorn? Det går bra med vilken kondring som helst, bara du får plats med den, och att den går att ansluta till brytaren.

Är batteriet fulladdat? Det måste hålla minst 4 Ampere för att orka hosta fram gnistor av rätt styrka.

Är batteriet rätt anslutet? PLUS till RAMEN!
Inställning av förtändning - CZ 450.JPG
Är Kolen OK?
Är tändstiftet OK?
CZ-450[1].jpg
Lycka till!
Hör gärna av dig med en rapport om hur det går, och självklart om det inte går alls, så kan vi gå vidare..

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Roos »

Tack så mycket :D
Ska ställa tändningen efter instruktionerna så fort det blir tid över.

Batteriet är nyinköpt, nyladdat och inkopplat med + till ramen.
All elektronik fungerar i övrigt och gnista finns, hör av mig direkt efter att jag testat att ställa efter instruktionerna.

Tack än en gång!
MVH Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Andercz »

Här är ytterligare några tips från Svenska Arméns Verkstadshandbok:
Störningar i tändningssystemet.JPG
Där nämns både tändstiftshatten och kondensatorn och även tändspolen som möjliga felkällor. Hur har du burit dig åt för att konstatera att dessa är OK? Att byta tänsdstiftakontakten kan faktiskt göra stor skillnad. Kolla spolens kontakter efter oxid.

Kolla anslutningarna till tändningslåset, oxid kan spela många spratt. Rengör och smörj in med en gnutta kopparfett innan du kopplar in kablarna igen. Detta gäller egentligen hela elsystemet.
Man kan pröva att koppla tändningn direkt från batteriet, utanför tändningslåset, för att kolla om tändningslåset ställer till med problem.
Ibland finns det oxid och krypkortis inne i tänsningslåset. Har det någon gång uppstått en kortslutning, kan sot ha bildats, och sot leder inte elektricitet så bra.

När man hittar en gammal motorcykel, som inte använts på länge, har de ofta en anledning till att de ställts åt sidan. Ofta är det just startsvårigheter som gjort att de fått stå. När de så småningom kommer i händerna på någon som vill ha den i bruk igen, får man gå igenom hela systemet, oxid på kabelanslutningar är väldigt vanligt. Kanske hittar man dessutom det ursprungliga felet...

Vill du ha ett problemlöst elsystem, installera ett VAPE-system. Installera och glöm bort. Du får 12 Volt/ 150 Watt till lyset, och ett tändsystem som aldrig behöver någon tillsyn eller justering, som ger 40 000 Volt i stället för ditt nuvarande som i bästa fall ger 13 000 Volt till gnistan. Du behöver inte ha ett batteri ens för att starta.

Lycka till i jakten

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Roos »

Hej igen :)

Förtändningen ställdes in idag men det gav ingen större skillnad.

När man skruvar ur stiftet, lägger det mot topplocket och kickar så avges en fin & stark gnista, tändhatten är bytt.
Batteriet är nyinköpt och det ger ström (alla lysen m.m fungerar), säkringen är hel och alla kabelkopplingar har kontrollerats men de verkar inte vara något fel på dem.
Förgasare köpte jag en ny ifrån JawaShop, tror att den är rätt inställd nu.

Kondensatorn & Tändspolen uteslöt jag tidigt eftersom gnista finns, men det kanske kan vara fel på dem ändå?

Här är det trixiga enligt mig: Om man skruvar ur och rengör stiftet, skruvar tillbaka det och kickar så tänder det till första gången man kickar, men sedan blir det dött igen....

Tack för snabba och trevliga svar! :D
MVH Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Andercz »

Roos skrev:Hej igen :)

Kondensatorn & Tändspolen uteslöt jag tidigt eftersom gnista finns, men det kanske kan vara fel på dem ändå?

Här är det trixiga enligt mig: Om man skruvar ur och rengör stiftet, skruvar tillbaka det och kickar så tänder det till första gången man kickar, men sedan blir det dött igen....
OK, du har jobbat på bra.
Just detta att man kan få gnista med tändstiftet utanför cylindern, är inte alltid att lita på. Det är svårare att få gnista att uppstå i ett högt tryck, som i en cylinder under kompression. Att du får en gnista, men inte mer, skulle man kunna tolka som just att antingen tändspole eller kondensator, eller båda är trötta.

Men det kanske ändå är förgasaren?
Att tändstiftet blir riktigt blött bara av att kickas ett par gånger är ju lite skumt, har du rätt munstycke? Är det rätt förgasare du har köpt, den är inte för stor för din 175cc?
Original sitter det en JIKOV 2924 SB 14 på din CZ 450, jag har ännu inte hittat några uppgifter om munstycken, men de bör vara ungefär 88 - 95 i huvudmunstycket, och 50 i tomgångsmunstycket.

Den är alltså 24 mm i genomströmningen.
Jag hittar denna hos Jawashop http://www.jawashop.com/Detail/10346
Där står att den passar till snart sagt alla modeller av JAWA och CZ, från 125cc till 350cc...
Den som Jawashop säljer är alltså 26mm, det kan betyda en del experimenterande med munstycken och trottelnålpositioner för att hitta en kombination som funkar. Har du otur är den bestyckad för bruk på en 350cc, som den även kan passa till. Drar den in "för mycket" luft genom en större öppning, drar den också med sig mer bränsle. Du får i så fall försöka strypa den med ett mindre munstycke och nålen i ett lägre hack.
http://www.motoren.sk säljer en JIKOV 2924 för 52 Euro http://www.motoren.sk/shop/detail/3591/83

Vi hörs igen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Roos »

Nu så startar Jawan! :D
Och precis som du sa, så var det gnistan som var boven i det hela, hade köpt ett tändstift ifrån JawaShop som enligt dem funkade bra. Men testade att köpa ett annat tändstift på den lokala motoraffären istället, med det så startade Jawan på första kicken! :)

Så Andercz, du ska ha ett STORT TACK!

Men nu till det "nya" problemet:
Växlarna verkar inte vilja hoppa i, efter att jag har startat den så finns det liksom ingen "skillnad" med växelspaken/kicken... För den "intar väl växelläge" automatiskt? Eller hur funkar det där med kombinerad kick/Växelspak egentligen?

Mvh Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Andercz »

Grattis,
nu kan du i alla fall njuta av knattret och 2-taktsavgaser i garaget..
Men det vore ju bra om det går att växla.
När spaken är i intryckt/ upprätt läge är den en kickpedal.
När man kickat och släppt ner den i horisontalläge, och den har puttats ut en cm, eller så, skall den fungera som en växelspak.
Det finns en fjäder som skall putta ut den i "växelläge", den har jag fått byta på ett par motorer. Den kan tappa spänsten. Hur verkar det fungera? Kommer den ut av sig själv, eller får man hjälpa till?
Hur känns växelpedalen, är den sladdrig och oprecis? Den skall hålla sig ganska stramt i horisontalläget, och alltid fjädra tillbaka hit när du har växlat. Gör den inte det, kan ett par små fjädrar ha lossat/ försvunnit/ gått av, som skall se till att växelspaken ligger i sitt horisontalläge.. Det är lite trixigt att byta dessa, eller att ens komma fram till dem. Det går att göra utan att dela på motorn. Det tar omkring 6 timmar, det är en massa att lossa innan man kommer fram, och sedan skall allt tillbaka igen...
Dock har jag nog lite för lite fakta för att kunna säkert säga om ditt problem ligger här.

Jag tror du har hittat orsaken till att cykeln kom att ställas undan för länge sedan.
Du bor ju inte på andra sidan landet, kan du komma förbi med motorn eller hela hojen så kan vi ta en titt?

OBS! Om du tänker öppna vänster sidokåpa, sätt kick-/växelpedalen i KICKLÄGE först, tag sedan av kicken, och lossa sedan kåpan. Annars kommer allt att flyga ut huller om buller, och du vet inte vad som satt hur..

Med kåpan av, kan du sedan kontrollerat vrida ner kickaxeln igen, och börja gräva dig innåt.
Har du ingen verkstadshandbok, kan du för det mesta använda arméns handbok för MC 255, 355, den kan du ladda ner under "MEKTIPS"/ Handböcker. Den stämmer inte helt, men kan ge hållpunkter i proceduren i alla fall.
Hur man monterar en JAWA CZ delad kickaxel.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roos
Inlägg: 11
Blev medlem: lör okt 01, 2011 6:13 pm
Ort: Bollnäs.

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Roos »

Har varit ute och mekat lite idag, och med hjälp av bilden och dina tips
har jag kommit fram till vad felet troligtvis är, det saknas "helt enkelt" några delar.

Problemet med växelspaken var att även om växelspaken gick fint att röra så hoppade inga växlar i, dessa delar saknas.(De är inringade med grönt).
Bild

Nr 1 verkar ju vara de som "håller fast" växlarna i sina lägen eller hur man säger?

Nr 2 Är väl fjädern som ska trycka ut spaken efter att man har kickat?

Nr 3 Har jag ingen aning om vad det kan vara, men var skulle den sitta om den fanns?
Axeln den ska sitta fast på, med hjälp av en sprint, sticker ju ut på andra sidan motorn. Är det där den ska sitta?

Vet du om dessa delar finns att få tag på någonstans? :)

Mvh Olle Roos.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Startar ej (Förtändning) Jawa/Cz 450

Inlägg av Andercz »

quote="Roos"] det saknas "helt enkelt" några delar.

Problemet med växelspaken var att även om växelspaken gick fint att röra så hoppade inga växlar i, dessa delar saknas.(De är inringade med grönt).
Nr 1 verkar ju vara de som "håller fast" växlarna i sina lägen eller hur man säger?

Nr 2 Är väl fjädern som ska trycka ut spaken efter att man har kickat?

Nr 3 Har jag ingen aning om vad det kan vara, men var skulle den sitta om den fanns?

Axeln den ska sitta fast på, med hjälp av en sprint, sticker ju ut på andra sidan motorn. Är det där den ska sitta?[quote]

OK, Du har hittat felet - någon måste ha påbörjat någon slags renovering eller service, annars kan inte de där spärrhakarna försvunnit (1.). Fjädern som trycker ut kicken, (2.), borde också lämat i varje fall ett par varv ståltråd. Man har tagit bort (skadade?) delar och satt tillbaka kick mm, och satt på sidokåpan -"tills jag får tag i nya delar..." - och sedan har det glömts bort.. En möjlig teori i alla fall..

(1.) är alltså spärrhakarna som, med vridningarna på växelaxeln, för växelplattan uppåt eller nedåt, och härigenom flyttar växelförargafflarna inne i växellådan, och så flyttar sig kugghjulen på axlarna. För att ta ut växelaxeln utan att dessa spärrhakar skjuter ut som projektiler in i växellådan, behöver du ett specialverktyg, eller så kan man använda en bit plåt för att hålla inne spärrhakarna när man demonterar och monterar växelaxeln, se bild nedan. Det är inte så att du av misstag har skjutit in spärrhakarna med sina fjädrar in i växellådans mörka hörn? Är du det minsta tveksam, skaffa en magnet på svanhals och rota runt där inne.
För att kunna dra ut växeaxeln, måste du först ta bort KAMMEN till växelautomatiken, som sitter med en räffelpinne i högra ändan av axeln, den som du märkt som (3.).
Enkelt verktyg för växelförare.JPG
Enkelt verktyg för växelförare.JPG (10.74 KiB) Visad 16840 gånger
(2.) är mycket riktigt den fjäder som skall putta ut kicken ur det uppräta läget.

(3.) är alltså en mycket viktig del. Det är kammen till växelautomatiken. Utan denna kan du inte enkelt ställa in kopplingen. Även om du aldrig använder den automatiska funktionen, är det nödvändigt att alla delar finns på plats. Dessutom ser den till att spelet på växelaxeln blir det rätta, sitter det bara en sprint i hålet kommer växelaxeln att kunna åka fram-och-tillbaka och det är inte bra...! Glappet skall ställas in med lämpligt shims till 0,2 - 0,3mm.
Ser under MEKTIPS hur man ställer in kopplingen.
Nocken, injustering , shimsning.JPG
Jag är övertygad om att Rudolf Saxegaard i Norge har alla delarna, var noga med att berätta vilken modell det är.
Även Höjlunds Auto i Danmark kan ha dem, du hittar deras adresser i nästan varje tidigare tråd här på "RESERVDELAR", och de flesta tjeckiska on-linefirmorna har det mesta. Jag kan tro att kopplings-kammen kan bli den svåraste biten. Du skall dessutom beställa en, eller två, räffelpinne RPA 4 x 25 till att sätta fast kammen med. Knackas in ovanifrån, knackas ur nedifrån då den är svagt konisk.
Utknackning av sprinten för urkopplingsarmen.JPG
Vi hörs snart igen?
Du får gärna ringa mig

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar