Vape strul

Ingen gnista? Inget Ljus?
Eljansbo
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 30, 2012 2:13 pm
Ort: Sala

Vape strul

Inlägg av Eljansbo »

Hej Jawa kamrater.

Efter en stunds (7 år) stillastående pga bristande gnista har jag investerat i ett elektroniskt tändningssystem från Vape till min Jawa 350 med stödhjul ,alltså sidovagn, årsmodel ca 1989. På samma sätt som någon annan i forumet blev jag mäkta förvånad efter montering då jag inte lyckats ställa tändningen bättre än att jag backade ännu längre in i garaget vid första förvänantansfulla försöket, motorn gick alltså baklänges!

Nu har jag dock lyckats ställa tändningen så bra som det bara går tror jag. Ändå vill motorn (modell 638/640) bara gå bra på tomgång, svarar dåligt på pådrag och vill inte gå upp i varv alls. Det kunde naturligtvis vara brist på bränsle men det förefaller vara något elektriskt fel. När jag slår på lyset går den nämligen lite bättre och slår jag på blinkersen går den nästan bra, dvs den går upp i varv och svarar på gaspådrag, men bara i takt med blinkersrelät!

Jag köpte snikvarianten från Vape, dvs den som ersätter spetsarna, kondensatorer och tändspolarna. Jag har alltså kvar generatorn och batteriet.

Tacksam för alla goda råd, hälsningar Hans i Sala
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape strul

Inlägg av Andercz »

Hmm, märkligt att man får motorn att gå baklänges..
När jag läser igenom installationsinstruktionerna för denhär varianten, ser jag något som kan vara förvillande - på en bild på hemsidan sitter sensorn monterad i överkant, på plåtfliken märkt P = Höger, men i instruktionerna är sensorn monterad i nederkant, på plåten märkt L = Vänster. Nu skall väl även denna varianten av VAPE ha gnista på båda stiften varje gång, men positionen på sensorn kanske kan ha betydelse, i alla fall när man ställer tändningen, så att man verkligen ställer rätt cylinder. Jag skall höra efter med tillverkaren om detta stämmer.
Hur sitter din sensor, Över eller Under?

Har du installerat efter instruktionerna? det är mycket viktigt att det sitter en JORDKABEL till tändspolen. Den vita kabeln som kommer med i kitet är tänkt att vara den jordkabeln. Även om man tycker att tändspolen blir jordad genon fästbultarna, gör det oftast stor skillnad med den extra jordkabeln.
VAPE endast tändning JAWA 638-640.jpg
Kopplingsschema VAPE endast tändning JAWA 638-640.gif
Kopplingsschema VAPE endast tändning JAWA 638-640.gif (10.11 KiB) Visad 14432 gånger
Sitter batteriet rätt inkopplat? MINUS till RAMEN.

Jag tycker också det är konstigt att den går bättre när du tänder lyset, det borde ju om något bli sämre då..? Är regulatorn OK? Är allt rätt inkopplat till regulatorn. Vad jag förstår behöver man inte alls göra något ingrepp i ljusanläggningen eller i kabeldragningen till batteriet när man installerar denhär VAPE´n.

Använde du en gammal kabel till en gammal tändspole till matningen av den nya tändspolen? Sitter den på rätt kopplingsställe - 15. ?

Är batteriet OK? Ett gammalt batteri som stått oladdat i flera år kan uppföra sig märkligt.. Batteriet måste hålla minst 4 Ampere för att tändningen skall fungera OK.

Slocknar laddlampan?

Har du rengjort förgasaren? Det kan bildas en hinna eller rent av en kläggig massa av avdunstad olja i bränslet, som täpper igen kanaler och munstycken.

Nya tändstift?

Jag återkommer straxt, jag måste prata med någon som vet mer om dina problem.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape strul

Inlägg av Andercz »

Nu har jag fått reda på lite mer, men ändå inte allt..

Vart har du köpt din VAPE? Hos Powerdynamo.biz eller någon annan?

Det som styr rotationsriktningen är magnetfältets riktning i generatorn. Du har inte av misstag råkat kasta om kablarna till släpskon på generatorn? Då kastas nämligen magnetfältets riktnig åt andra hållet.
SLÄPKONTAKTER JAWA 638.JPG
Detta förklarar inte varför motorn går bättre med lyset på än utan lyse, men är kanske en början ?
Hur bar du dig åt för att få motorn att snurra åt rätt håll?

Sensorn på ditt VAPE-system skall vara en SO1, men det finns även SO2, SO3 osv. Sitter det en SO3 är den för omvänd polaritet.
Det spelar ingen roll vart sensorn sitter, uppe eller nere, men sensorn och generatorn måste ha samma polaritet.

Titta på denhär länken, den kanske kan ge något.
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/7144/magdir.htm

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape strul

Inlägg av Andercz »

Mer ledtrådar.

När man blandar gamla och nya delar, t.ex. i ett tändningssystem i en 20 - 30 år gammal motorcykel, blir resultatet aldrig bättre än vad den sämsta delen kan förmå.
Ofta är det just generatorn eller regulatorn som gått hädan, mera sällan är det brytarfunktionen, möjligen då bara brytarna, men dessa är ju förbrukningsvaror.

"Snikvarianten" av VAPE är ju egentligen bara en upp-hottning av just brytarna, medan dinosaurie-generatorn sitter kvar i orubbat bo..

Enligt mina uppgiftslämnare kan det faktum att motorn går bättre med lyset på, tyda på att regulatorn inte mår så bra.
Byt ut den eller kolla igenom den. Den är gammal och var kanske orsaken till att maskinen började gå dåligt från början..? Det är inte helt okänt att den kan ge upp eller konstra. Det finns elektroniska regulatorer numera, som ersätter de gamla rakt av.
http://www.motoren.sk/shop/detail/4294/101
Originalregulatorn finns också, den är billigare
http://www.motoren.sk/shop/detail/4113/101
JAWA 638 likriktare mm.JPG
Kolla även att likriktaren är helt kry , att den laddar tillräckligt. Ofta har lödningen på någon av dioderna lossat på grund av överhettning. De kan ofta lödas tillbaka och fungera ett tag till.
Jag tror det finns elektroniska ersättnigsenheter att köpa numera.

Lycka till, hör gärna av dig med en rapport, det är roligast och mest givande om det blir en dialog, så vi får veta hur det går.. Dessutom skulle jag gärna få några svar på mina frågor, så blir det lättare att hitta rätt fel, så att säga.. :)

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Eljansbo
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 30, 2012 2:13 pm
Ort: Sala

Re: Vape strul

Inlägg av Eljansbo »

Hej Andercz och eventuellt andra som engagerat sig i mitt ekipage, stort tack för raska och omfattande svar som borde hjälpa mig.
Ett akut behov av vårbruk medförde att jag ännu inte svarat på följdfrågor men jag ska nu göra ett försök.

Efter montering enligt de anvisningar som medföljde så sitter min plåtflik med sensor nedåt, märkt L. Gör det på denna utrustning verkligen någon skillnad på vilken av rotorns kammar eller cylindrar jag utgår ifrån när jag ställer in förtändningen?

Jag har verkligen ansträngt mig för att koppla alla kablar rätt eftersom det stod i instruktionerna att tex fel polaritet omedelbart skulle förstöra "spolen". Det är alltså också jordat på så sätt som angavs. Batteriet är helt nytt och minusjordat. Laddlampan slocknar vid drift. Tändkablar, hattar och tändstift köptes nya vid senaste återupplivningsförsöket för ca 5 år sedan.

Jag har inte gjort rent förgasaren utan tror fortfarande att det först och främst är ett elektriskt fel (är också ganska orolig för att inte få ihop förgasaren igen efter demontering men så småningom får jag väl försöka komma över denna räddsla).

Jag har köpt Vapekomponenterna på Powerdynamo.biz. Vid demonteringen av gamla delarna lyckades jag bryta sönder släpskon och fick beställa en ny av motoren.sk och jag har kopplat den enligt instruktionerna.

De olika sensorerna var en nyhet för mig, det framkom inte när jag beställde kitet. Förefaller som om man har fel så kommer livslängden bli avsevärt förkortad men tror du att det medför den typ av symptom jag har? Det framgår inte av ordersedel/faktura vilken sensor jag fick med och jag kan inte hitta någon märkning på grejerna. Lite trångt är det eftersom jag inte demonterat sidovagnen utan försökt meka med den kvar på.

Frågan om jag gjorde ngt speciellt för att få motorn att gå åt rätt håll kan jag inte svara på. Jag vara bara ivrig och sparkade igång utan att ha ställt in tändningen överhuvudtaget. När värsta chocken lagt sig så ställde jag in tändningen grovt och då gick motorn åt rätt håll även om den som jag redogjort för går ganska dåligt även efter försök till fininställning. jag kanske fördärvade några komponenter när jag lyckades få motorn att gå åt fel håll?

Jag har nu beställt en ny regulator (originalmodellen) och ett laddrelä av motoren.sk och lovar att hålla er underrättade om mina och mitt fordons fortsatta öden när delarna kommer och nederbörd medför uppehåll i vårbruksbestyren här på gården. Barnen har tyvärr vuxit ur vagnen men frun eller i alla fall hunden verkar intresserad av en åktur.

Hälsningar, Hans i Sala
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape strul

Inlägg av Andercz »

Hans,
om du köpt dina grejer från Powerdynamo, litar jag 100% på att det sitter en SO1 sensor på plattan, och det är den som skall sitta där.
Det är just Powerdynamo jag har konsulterat för att komma lite vidare.
Det skall inte spela någon roll om sensorn sitter på R eller L-fliken, uppe eller nere.

Vi hörs när det händer något. Att byta ut delarna är rätt väg att gå. Om du har tid för vårbruket, kan du öppna likriktaren och kolla om det verkar vara någon lös kabel där. Den går att öppna på baksidan.

Det brukar ju ta en lten stund att få grejorna i brevlådan. Den Tjeckiska och även den Slovakiska posten verkar samla utrikes post på hög tills de inte gitter längre, eller inte får plats med mer, sedan efter en vecka - 10 dagar, tar der plötsligt inte mer än två dagar att få paketet till ditt postkontor.. Underligt är det..

Mvh
Andercz
Jag hör av mig om jag är i närheten..
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Eljansbo
Inlägg: 3
Blev medlem: mån apr 30, 2012 2:13 pm
Ort: Sala

Re: Vape strul

Inlägg av Eljansbo »

Hej igen Andercz och eventuellt andra intresserade.
Idag är jag trots födelsedag ledsen. Fick hem ny regulator (orginalmodellen) och nytt laddrelä och skruvade dit det. Har sedan förgäves kickat utan att få någon gnista överhuvudtaget. Tidigare gick den i alla fall dåligt. Skruvade tillbaks de gamla grejerna med samma nedslående resultat. Kan jag av misstag vid något tillfälle ha ändrat polariteterna och fördärvat nya "tändspolen", det känns tveksamt och hur skall jag kolla det?. Också helt otroligt om något kablage lossnat sedan de tidigare försöken då den ju trots allt gick. Har önskat mig en ny hjälm i födelsedagspresent och kommer att få det men nu känns det nära att jag får lov att söka mig ett nytt ekipage, måste man köpa en japanare eller?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vape strul

Inlägg av Andercz »

Hans,
Det blir svårt att sia om vad som har förändrats sedan du bytte delarna. Motorn gick ju hjälpligt innan, och inte ens när du monterar tillbaka de delar som tidigare fungerade tillsammans blir det något liv i motorn.

Det är när man börjar riva och bocka och böja på kablar som det kan uppstå brott och andra konstigheter..

Det enda råd jag kan ge på så här långt avstånd är att följa strömmen och se hur långt den kommer, var den tar slut.
Att du av misstag, medan du kopplat ur och in regulator och likriktare, skulle ha förstört tändspolarna, är kanske inte just det mest troligaste.

Om du inte har väldigt bråttom, kan jag komma förbi en helg, och se om jag kan hitta något..?

Vi kan väl talas vid på telefonen först.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar