Jawa 210 trassel

Ingen gnista? Inget Ljus?
chess
Inlägg: 3
Blev medlem: sön apr 29, 2012 1:59 pm
Ort: Karlstad

Jawa 210 trassel

Inlägg av chess »

Hej!

Har fått en jawa 210 som jag inte får fart på. Så jag har lite frågor som jag hoppas på att få lite hjälp med!

Skall det krävas ett j*vla trampande bara för att få svänghjulet att snurra?

Den nedre högra spolen vid svänghjulet har inga kablar kopplade till sig skall det vara så?

Hoppas på att få hjälp med detta, får nämligen ingen gnista. Har bytt till ny tyristor och induktionsspole men det är stendött...

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh
Christian

Citroen Xantia Break -98
Saab 96 v4 -79
Jawa 210 Babette -7*
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 210 trassel

Inlägg av Andercz »

Jag måste erkänna att jag aldrig tittat under plåtarna på en JAWA 210, så jag kan bara referera till kopplingsschemat.
Där verkar det som om tre av spolarna, klockan 3 + 6 + 9, är sammankopplade till att producera ström till belysningen, medan den fjärde, översta på schemat, producerar ström till tändspolen. Har du mätt om det kommer någon spänning alls ut ur den spolen när du trampar?
Alla spolar i Alternatorn skall väl vara förbundna på något sätt, men beroende på hur de har monteras kanske inte alla kablar är synliga?
Som du ser på kopplingsschemat, är de tre ljusspolarna föbundna med varandra, grön kabel. Den spole som på bilden befinner sig klockan 3, har andra sidan förbunden till jord/ ram. Generatorn är egentligen en alternator, den ger växelström, men bara till lyset. Det verkar inte finnas någon säkring i systemet? Om det är kortslutning i ljuskretsen, kan det tänkas störa tändspolens funktion.
En bild skulle hjälpa.

Kolla att alla jordpunkter är OK, ingen rost och oxid. Kolla över alla anslutningar efter oxid, putsa och smörj in med lite kopparpasta.

Kolla att dödarknappen inte tjyvjordar, koppla ur den tillfälligt, och isolera kabeln från ramen, och gör ett startförsök..

Du har väl tagit bort den gamla tändspolen och tagit bort alla kablar som gick till den, om du monterat in en av de "modernare" tyrisorenheterna med tändspolen integrerad?

Finns det ingen här som har erfarenheter av en JAWA 210?
210oh-p46-wiring.jpg
210oh-p46-wiring+GYT IGNITION THYRISTOR.JPG
210oh-p46-wiring+GYT IGNITION THYRISTOR.JPG (31.6 KiB) Visad 6528 gånger
Om du menar att drivningen till svänghjulet verkar fungera dåligt, kolla om kopplingen verkar OK. Det brukar vara ett par klossar som flyger ut av centrifugalkraften när man trampar. Kan de röra sig fritt och obehindrat? Inga trasiga fjädrar? Rost kan tröga till saker..
2011070912062710.jpg
Verkar greppytan frisk? Kanske en lätt uppruggning med ett fint slippapper kan hjälpa? Det finns nya att köpa.

Kanske kan du skriva till John Woods, han med hemsidan? Han är en rasande trevlig Engelsman..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar