Jag har nu blivit lycklig ägare till en "stendöd" Monark-Jawa.
Jag har har till min förvåning upptäckt att den har tre tändspolar och tre kondensatorer. Spännande konstruktion
Någon verkar ha varit och skruvat i det elektriska och jag vet ej hur det skall vara kopplat med brytaren/kondensatorerna. Den ena kondenstaorn är nu urkopplad!
Jag har hittat mycket bra information här i forumet, men en sak funderar jag på.
Hur skall vippströmbrytarna vara inställda och vilken funktion blir det om man ändrar den ena eller andra?
Stendöd Monark-Jawa
Stendöd Monark-Jawa
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
0730-23 22 24
Re: Stendöd Monark-Jawa
Välkommen Rolf,
din MC 356A - Monark-JAWA - Monark 962, kärt barn har många namn, är ju framtagen för försvaret. Där vill man ha tillförlitlighet i kubik. Därför har motorcyklarna en extra tändspole och en extra kondensator monterad, som snabbt går att koppla in för att ersätta en som har dött, och så kan man skyndsamt fortsätta kriga igen..
Detsamma gäller för den extra kondensatorn. Du skall alltid ha två kondensatorer kopplade till brytaren. Om du inte tänker befinna dig ständigt i terrängen, långt borta från räddningen, rekommenderar jag att du gör en "bypass"-koppling förbi vipporna. De är en ständig källa till besvär. Man kommer ofta åt dem med händerna och de är en onödig extra felkälla, då de ofta numera är ärgade och kanske trasiga. Om du av misstag vippar upp en vippa, eller om en vippa fungerar dåligt, kommer du att köra på bara en cylinder. Det ger stora påfrestningar på den cylinder som fortfarande fungerar. ( Måste man halta hem på en cylinder, tag då ut tändstiftet i den döda cylindern, så sparar du motorn.) Även utan vipporna, tar det inte särskilt mycket längre tid att koppla in reservspolen, man får kasta om matarkabeln från den trasiga spolen till reserven, och sedan som vanligt ansluta tändhatten från reservspolen till tändstiftet.
Kopplar du förbi vipporna, bör du i alla fall behålla dem i boxen för utseendet. Hela kopplingsschemat har du här, i glada färger..
Kontrollera att de två kondensatorer du har inkopplade på brytaren är friska och fungerar.
Kontrollera att de två tändspolar som har tändkabeln kopplad på ett tändstift, verkligen är de som används. Tändkabeln från reservspolen skall ligga ihoplindad.
Kontrollera att kolen på generatorn är OK.
Batteriet skall kopplas med PLUS till RAMEN.
Kolla alla jordningar.
Batteriet måste vara fulladdat, eller hålla minst 4 Ampere för att gnistor skall uppstå.
Kolla att strömmen från batteriet kommer fram till tändspolarna.
Det kan vara ärg i tändningslåset, lyser tändningslampan? Notera att tändningslampan/laddlampan inte skall vara ansluten till jord.
Vi hörs igen?
Kul!
Andercz
din MC 356A - Monark-JAWA - Monark 962, kärt barn har många namn, är ju framtagen för försvaret. Där vill man ha tillförlitlighet i kubik. Därför har motorcyklarna en extra tändspole och en extra kondensator monterad, som snabbt går att koppla in för att ersätta en som har dött, och så kan man skyndsamt fortsätta kriga igen..
Detsamma gäller för den extra kondensatorn. Du skall alltid ha två kondensatorer kopplade till brytaren. Om du inte tänker befinna dig ständigt i terrängen, långt borta från räddningen, rekommenderar jag att du gör en "bypass"-koppling förbi vipporna. De är en ständig källa till besvär. Man kommer ofta åt dem med händerna och de är en onödig extra felkälla, då de ofta numera är ärgade och kanske trasiga. Om du av misstag vippar upp en vippa, eller om en vippa fungerar dåligt, kommer du att köra på bara en cylinder. Det ger stora påfrestningar på den cylinder som fortfarande fungerar. ( Måste man halta hem på en cylinder, tag då ut tändstiftet i den döda cylindern, så sparar du motorn.) Även utan vipporna, tar det inte särskilt mycket längre tid att koppla in reservspolen, man får kasta om matarkabeln från den trasiga spolen till reserven, och sedan som vanligt ansluta tändhatten från reservspolen till tändstiftet.
Kopplar du förbi vipporna, bör du i alla fall behålla dem i boxen för utseendet. Hela kopplingsschemat har du här, i glada färger..
Kontrollera att de två kondensatorer du har inkopplade på brytaren är friska och fungerar.
Kontrollera att de två tändspolar som har tändkabeln kopplad på ett tändstift, verkligen är de som används. Tändkabeln från reservspolen skall ligga ihoplindad.
Kontrollera att kolen på generatorn är OK.
Batteriet skall kopplas med PLUS till RAMEN.
Kolla alla jordningar.
Batteriet måste vara fulladdat, eller hålla minst 4 Ampere för att gnistor skall uppstå.
Kolla att strömmen från batteriet kommer fram till tändspolarna.
Det kan vara ärg i tändningslåset, lyser tändningslampan? Notera att tändningslampan/laddlampan inte skall vara ansluten till jord.
Vi hörs igen?
Kul!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Stendöd Monark-Jawa
Tack för snabba och bra svar.
Det här verkar blir riktigt roligt och spännande
Laddningslampan lyser.
Batteriet verkar halvrisigt, det får jag nog byta.
Batteriet är plusjordat.
Först ska jag kolla att "rätt" tändspolar är anslutna.
Det är spänning fram till spolarna.
Jakten på gnistan går vidare
Det här verkar blir riktigt roligt och spännande
Laddningslampan lyser.
Batteriet verkar halvrisigt, det får jag nog byta.
Batteriet är plusjordat.
Först ska jag kolla att "rätt" tändspolar är anslutna.
Det är spänning fram till spolarna.
Jakten på gnistan går vidare
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
0730-23 22 24
Re: Stendöd Monark-Jawa
Om du inte gjort det redan, skulle jag i din sits skaffa ett par nya tändstift, NGK BP7HS eller liknande, BP6HS går också bra.
Delar till luftintaget, slang och filter, tror jag du enklast hittar hos Rudolf Saxegaard i Norge. Glöm inte Chokeflappen.
Rudolfs adress finns i de flesta trådarna under "Reservdelar" här på Forum.
Ladda ner reservdelslista och verkstadshandbok från "Mektips" här till vänster.
Andercz
Delar till luftintaget, slang och filter, tror jag du enklast hittar hos Rudolf Saxegaard i Norge. Glöm inte Chokeflappen.
Rudolfs adress finns i de flesta trådarna under "Reservdelar" här på Forum.
Ladda ner reservdelslista och verkstadshandbok från "Mektips" här till vänster.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Stendöd Monark-Jawa
Nu djäklar
Med batteriladdaren ansluten och nya stift så räckte tydligen strömmen för att ordna gnista!
Den startade
Då är det bara resten kvar...
Med batteriladdaren ansluten och nya stift så räckte tydligen strömmen för att ordna gnista!
Den startade
Då är det bara resten kvar...
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
0730-23 22 24
Re: Stendöd Monark-Jawa
Det gick ju fort och bra! Grattis!
Där ser man, ett batteri som mår bra är grundläggande för att motorn skall gå bra.
Mer än hälften av alla startproblem kommer sig av ett gammalt, dåligt, eller dåligt laddat batteri.
Ett batteri som inte underhållsladdas kan lägga av eller försämras radikalt på en mycket kort tid.
Synd att man inte kan lägga upp ljudfiler här på Forum, det upptäckte jag just, Det lät ju bra! Jag gillar särskilt plinget av en nyckel som trillar i backen..
Vi hörs väl snart igen..
Andercz
Där ser man, ett batteri som mår bra är grundläggande för att motorn skall gå bra.
Mer än hälften av alla startproblem kommer sig av ett gammalt, dåligt, eller dåligt laddat batteri.
Ett batteri som inte underhållsladdas kan lägga av eller försämras radikalt på en mycket kort tid.
Synd att man inte kan lägga upp ljudfiler här på Forum, det upptäckte jag just, Det lät ju bra! Jag gillar särskilt plinget av en nyckel som trillar i backen..
Vi hörs väl snart igen..
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Stendöd Monark-Jawa
Kan detta funka??
I så fall kan ni lyssna hur det lät vid första starten
https://www.dropbox.com/s/s99b9amzitei3 ... 0.mp3?dl=0
Meddela mig om det inte funkar så får jag testa något annat.
I så fall kan ni lyssna hur det lät vid första starten
https://www.dropbox.com/s/s99b9amzitei3 ... 0.mp3?dl=0
Meddela mig om det inte funkar så får jag testa något annat.
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
0730-23 22 24