Vill du ha ett elsystem á la moped, magnettändning utan batteri, har du bara ett alternativ, och det innebär en liten investering. Du kan skaffa ett elektroniskt tändsystem, det kostar 1800 - 2700 SEK beroende på vart du handlar. Det tar 5 timmar, eller kanske en helg, att installera, kräver ingen åverkan eller ombyggnad av motorn och inga specialinstrument eller specialverktyg.
Du får
12 Volt/150 Watt till lyset och 40.000Volt på gnistan ( mot i bästa fall 14.000Volt med gamla apparaten). Med 12 Volt behöver du inte leta efter lampor på marknader eller krångliga web-sajter. Du behöver aldrig mer pilla med brytarinställning.
*Installera och glöm bort.
*Du kan köra utan batteri.
*Bättre lyse. 150 Watt! Det gamla sytemet ger 45 Watt..
*Lyset har egen elförsörjning och belastar inte tändningen.
*12Volt.
*Kitet innehåller allt du behöver, generator, kablage, regulator, tändspolar. Man kan i stora stycken återanvända originalkablarna, om de är i gott skick.
Man kan behöva komplettera kablaget om man behöver dra det längre eller på annat sätt anpassa kabeldragningen.
Jag rekommenderar detta startkt, har själv installerat det på alla mina JAWA och CZ, och på många andras också. Det tar bort den största akilleshälen med gamla motorcyklar - tändningen. Det är inte bara JAWA som har samma lösning, du hittar exakt samma saker på alla äldre tvåtaktare, Husqvarna, Sachs, DKW... Det finns moderniseringskit för alla slags maskiner att köpa.
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/lists/sweden.htm
http://www.powerdynamo.biz/eng/systems/ ... 61main.htm
Du hittar samma prylar till bättre pris hos de flesta handlarna i Tjeckien och Slovakien. Fördelen med att handla från POWERDYNAMO är att man har bättre garantier och utmärkt service. Det är POWERDYNAMO som har tagit fram alla varianterna på elsystem, men de tillverkas av VAPE i Tjeckien.
Jag har installerat detta tändsystemet på flera MONARK 962, som din, och har ett par bra tips om hur man kan placera delarna på ett bra sätt.
Man kan tycka att det är en dyr pryl, och att "det inte får kosta något" till en sån gammal skruttmaskin, men vill man använda den utan oro eller besvär, är det värt varje öre. Min har gått över 5000 mil utan elproblem.
Om du läser i Användarhandboken, finns det ett sätt att, i nödsituation, koppla om så att man
kan starta originalsystemet
utan batteri. Men då måste man springa igång cykeln, eller alltid parkera i nedförsbacke, varvtalen du får med kicken räcker inte till för att starta. Så det kanske inte är ett alternativ i längden..
Lycka till
Andercz