kablar till tändspolen

Ingen gnista? Inget Ljus?
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

kablar till tändspolen

Inlägg av Jimmy »

Hej!

fick härom dan tag i en Jawa cz 175cc sport 470 -1963 med väldigt enkla elfel.

Brytaren ska justeras o det fixar jag själv. Men hur kablarna ska sitta på tändspolen har jag inte en aning om, Det står ingenting på
själva spolen :( Misstänker att man inte bör "testa" sig fram.

skickar med en bild så kanske nån har någon ide om det hela.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic ... htm?set=mp

Den röd/rosa kabeln kommer från tändplatan, Den gula kommer från tändningslåset,

Mvh/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Andercz »

Det där var ju en luring!
det är inte en original PAL tändspole, de är märkta 1. och 15. På 1. skall kabeln från brytaren/ generatorns 1A anslutas, och på 15. ansluts kabeln från tändningslåsets 15.

Ta och titta på en tidigare tråd, där det diskuterades om det var nödvändigt att polvända tändspolarna på en JAWA/ CZ, när man polvänder generatorn (till Minus-jord).
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=8&t=443
Vad jag fick fram, spelar det mindre roll. Och då bör din tändspole fungera hur du än kopplar den, dock kan det finnas en koppling som är marginellt bättre. Att det inte finns några som helst markeringar på polerna tolkar jag dessutom som att just denna spolen inte är känslig för polaritet.
BOSCH-spolar brukar vara märkta antingen 1. och 15. eller +/- .

Är batteriet rätt kopplat, med PLUS till ramen, innebär det att den gula kabeln, från tändningslåset, är MINUS och den rosa kabeln kommer från brytaren.

Jag skickar med ett kopplingsschema. Om man skall anta att alla tändspolar är tillverkade på samma sätt med samma polaritet( vilket de förmodligen inte är..) skulle i så fall, som på kopplingsschemat, 15. vara till höger om tändkabeln, och 1. till vänster om denna, sett från gaveln av tändspolen.
MEN, om jag tittar på en PAL tändspole, så ligger 15. till vänster och 1. till höger..när utgången för tändkabeln pekar nedåt, som på din bild..
Man skall alltså inte stirra sig blind på hur det är ritat på kopplingsschemat, det är numreringen på anslutningarna man skall följa.
CZ-450[1].jpg
Det syntes inget tillverkarnamn heller på tändspolen, står det någon annan stans?
Jag är inte med på Facebook, så jag kan inte ladda ner bilden och zooma i den, du kan inte lägga in den här på forumet?
Instruktioner om hur man länkar en bild kommer här:
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=10&t=90
Om jag kikar riktigt mycket, tycker jag att det är någon markering på den anslutning som på bilden ligger till vänster. Alla siffror är ju spegelvända(!) på spolen, kanske är det en spegelvänd bokstav eller markering där..? Förstoringsglas?

Hör gör gärna av dig hur det går för dig.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Jimmy »

Hej.

Nu har jag granskat spolen med 2 dubbel förstoringsglaslampa :) Och det står inget på den... det enda som står är ju siffrorna mellan i ringen. skickar med en fil där du kan zooma lite bättre.

Mvh/ Jimmy
Bilagor
DSC_0263.jpgliten.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Andercz »

OK, nu syns det bättre.
Inga tecken alls vid anslutningarna...

Har du prövat att koppla in tändspolen?
Den bör fungera hur du än ansluter den, men kolla båda möjligheterna för att komma fram till om det är någon skillnad.
Kom i håg att batteriet måste vara laddat för att det skall bli någon gnista alls.

Jag väntar med spänning på ditt resultat.

Om du vill kan du ju kolla gnistan, gärna i ett mörkt rum, med tändstiftet utanför motorn, liggande på cylindern. Det bör bli en gulaktig gnista, ju vitare/ blåare den är desto mer effekt är det i gnistan.

Sedan när du skruvar i tändstiftet, blir gnistan inte längre lika stark, då det är svårare för gnistan att bildas i det höga tryck som bildas längst upp i cylindern.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Jimmy »

Har nu kollat runt lite mer utan att finna något bättre svar.

så i går kväll kopplade jag ihop "allting" och testade, Vände sedan kablarna och testade..
Jag kan inte med blotta ögat säga vilket som var bäst, Tycker att det ser likvärdigt ut åt båda hållen.

Mvh/Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Andercz »

Hur det ser ut är väl mindre viktigt, men det jag är mest nyfiken på är om den startar oavsett hur du kopplar, eller om det var någon av varianterna som verkar göra att motorn går bättre...?
Hur var det med den saken?


Jag är så nyfiken..! Detta är ju intressant!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Jimmy »

Ja du, Det har jag inte testat ännu :)

Ska i väg och köpa ny bensinslang o filter nu nån dag.
Vad kör ni med för olja i motorn? tänkte att jag skulle byta den oxå innan jag vevar igång den.

SKulle även ha köpt ett riktigt batteri oxå... har kört med en 6v batteriladder nu.
Funkar det med ett 6v 14 amp?

Sista frågan. Är det vanlig 2% oljeblandning man bör köra på?

Mvh/ Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Andercz »

Aha.. ja, i detta fallet kan man nog inte få någon vetskap av att bara studera utsidan, man måste testa på riktigt. Blir det gnista? Med båda kopplingsalternativen? För att kolla efter gnista behöver du ju inte starta den..

Om olja, det är lite som att diskutera tro och religion. Många är anhängare av ATF, alltså automatlådeolja. Det skall i så fall vara max G4, G5 kan skada bronsbussningarna.
Eller så använder man växellådsolja, för våtkoppling, SAE 80 - 90.
Eller till exemper en bra 20/50 olja, som jag oftast återkommer till. Om det står 4takt eller 2takt på flaskan, är mindre viktigt, den skall ju bara bo i växellådan.

I bensinen bör du bara blanda 2taktolja, inget annat. Om du använder syntetolja, inte delsyntet - det är bara lur( tycker jag) kan du gå ner till kanske 2 - 2,5% Original handböcker rekommenderar 4% av mineralolja. Du avgör själv om du vill följa det rådet, eller kanske minska till 3% - 3,5%, även mineraloljorna har blivit bättre med åren, men 2% skulle jag inte våga med mineralolja.

Batteriet skall kunna ge minst 4Ampere för att det skall uppstå gnista, så ju mer desto bättre. Om du kan hitta ett 6Volt/14Ah batteri är det ju mer än tillräckligt, originalbatterierna var på 11 Ah, men dessa är nästan omöjliga att hitta numera, vet inte ens om de tillverkas längre.

Var noga med polariteten. I original hade de flesta JAWA och CZ fram till cirkas 80-talet, PLUS till RAMEN. Det fanns undantag, men alla CZ 470 jag har sett, läst om eller hört talas om har Plusjord.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jimmy
Inlägg: 8
Blev medlem: sön aug 04, 2013 1:47 pm

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Jimmy »

Jag får gnista hur jag än vänder på kablarna på tändspolen.
Lånade en gnistmätare av en kollega och jag kan tycka att jag fick bäst gnista om man kopplar enligt schemat jag fick av dig.

Har fått igång den, men det är inte så mycket mer heller... :-) Skulle behöva en ny brytare till den, Då den inte öppnar tillräckligt mycke.
Ser ut som att glidklacken är dålig.. (tips på vart jag kan hitta en ny?)

Vet du vad original inställningen ska vara på förgasaren?

Mvh/ Jimmy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: kablar till tändspolen

Inlägg av Andercz »

Grattis! Det var ju kul att höra att det är gnista i spisen!

Förgasaren, en JIKOV 2924 SB 14, skall ha 109 i huvudmunstycke, 40 som tomgångsmunstycke och luftskruven 1 varv ut från botten.

Om du ger mig din adress, maila mig direkt, kan jag skicka dig en brytare. Annars rekommenderar jag Rudolf SAaxegaard i Norge, han har det mesta till rimliga priser, eller om du vill handla på nätet kan du kolla under Länkar, där finns en massa tjeckiska och Slovakiska handlare listade. http://www.motoren.sk, http://www.jawashop.com, för att nämna några.

Jag har skickat dig en Verkstadshandbok och en Reservdelsbok, båda på engelska. Håll till godo!

Om du tycker den svarar dåligt även efter att förgasaren har fått en genomgång, kan det vara dags att byta packboxen på vevaxeln bakom generatorn. Den torkar med tiden, och fiser in luft och släpper ut bränsleblandning.. inte bra. Många förgasare har blivit bortkastade i onödan, i stället för att byta denna lilla men viktiga del. Enkelt och billigt.
Detta är behandlat ett par gånger i "Motorfrågor".

Rudolf Saxegaards adress hittar du i vartannat inlägg under "Reservdelar".

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar