Californian med startproblemer

Ingen gnista? Inget Ljus?
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Californian med startproblemer

Inlägg av tjbergli »

Har akkurat fått sykkelen i hus. Det det stod et Biltema 6 volt 6 Ah på den som jeg har ladet opp. Får gnist på plugger, men vil ikke starte. Kan batteriet være for lite/svakt?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Californian med startproblemer

Inlägg av Andercz »

Betänk att det ofta finns en anledning till att motorcyklar ställs undan i lador och uthus. Det är ofta något problem med dem, som gör att man inte bara säljer dem, utan tänker att de skall fixas först..

Batteriet behöver kunna ge minimum 4 Ampere, så ett fulladdat 6Ah bör kunna fungera. Och du får ju gnista. Dock är det inte självklart att gnistorna blir lika starka när tändstiften sitter på plats, det är svårare för gnistorna att hoppa i det höga tryck som bildas i toppen på cylindrarna. Men ett batteri med mer Ampere gör inte gnistan starkare.

Byt tändstift, till exempel NGK B7HS eller BP7HS.

Kontrollera att tändningen är korrekt inställd.

Pröva om den vill tända på STARTGAS. Om den startar är det troligt att det är ett förgasar/ bränsleproblem.

Har motorcykeln stått länge, tag och rensa ur förgasaren. Oljeblandad bensin som avdunstar kan bilda en tjock oljefilm som tillsammans med smuts täpper till munstycken och kanaler.

Kontrollera att det kommer fram bensin och bensin i tillräcklig mängd. Kranarna skall ge 200 ml på en minut. Blir det mindre, är det troligen en massa smuts i tanken, kranen, ledningen.

Byt kondensatorerna, de kan oxidera inombords.

Är batteriet rätt kopplat? 1975 var det fortfarande PLUS till ramen. Vill du försäkra dig om att batteri och generator har samma polaritet, läs" Ändra polaritet" under "MEKTIPS" här på sidan. Du behöver inte ändra polariteten, med samma trick kan se till att du har "rätt" eller samma polaritet på hela elsystemet.

Om cykeln stått oanvänd länge, kan packboxen bakom generatorn ha torkat. Den läcker då in luft och fiser ut bränsleblandning, vilket gör att det blir väldigt lite kvar att förbränna..
Jawa-354&360.JPG
Nu har du lite att pyssla med, jag skickar en handbok, den är tyvärr på engelska.
Du kan även ladda ner Svenska Arméns Verkstadshandbok för MC 255, MC 355, MC 356A, under "Mektips". Den gäller i princip även för din motor. Och den är på svenska..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Californian med startproblemer

Inlägg av Andercz »

Kom att tänka på en sak till, du har väl hällt i färskt och fräsht bränsle? Bensin, och Oljeblandad bensin i synnerhet, är färskvara. Den förlorar mycket av sina goda egenskaper bara över en vinter. Är det flera år gammal oljeblandad bensin, är den antagligen helt oduglig.
På våren, om det finns bensin kvar i tanken, brukar jag blanda 50/50 med nygjord oljeblandning, så startar den lättare. Behöver jag tappa ur bränsle för att kunna spä ut med nytt, sparar jag det och blandar i vid nästa tankning. Inget går till spillo.

Men måga år gammal bensin bör man forsla till återvinningen...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Californian med startproblemer

Inlägg av tjbergli »

Jo, fersk bensin og nyrenset forgasser :D

Får sjekke dette med polariteten nærmere. Den stod med minus til jord da jeg hentet sykkelen, men det kan jo ha vært litt tilfeldig. Det kan se ut som den forrige eieren (som ikke har hatt sykkelen registrert) gjorde et halvhjertet forsøk på å starte den ifm salget.

Ellers tror jeg at nye plugger og litt startgass er dagens medisin. Hjelper ikke det, får jeg se nærmere på tenningsinnstilllingen. Hvor mye fortenning skal denne modellen ha? Fant den ikke i oversikten under "mektips".

Har også målt kompresjonen på begge sylindere, som virket ok.

Hadde vært så greit å fått start på motoren før jeg begynner å plukke ned sykkelen for litt vinter-pyssel ;)

Takker samtidig for raske og gode svar!

Tor Johan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Californian med startproblemer

Inlägg av Andercz »

Jag menar att du kan titta på JAWA 360´s data, vad gäller förtändning, alltså 3 - 3,5mm FÖD. Jag skall kolla när jag kommer hem.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
tjbergli
Inlägg: 36
Blev medlem: sön sep 01, 2013 9:27 pm

Re: Californian med startproblemer

Inlägg av tjbergli »

En liten oppdatering til andre (enn Andercz) som måtte være innom denne tråden: Ledningene fra stiftene til coilene var byttet om! Noe som medførte at gnisten kom med stemplet i bunn, og da er det ikke lett å få start på sakene. Så fort dette var rettet våknet Jawa'n til liv :D
Skriv svar