Betänk att det ofta finns en anledning till att motorcyklar ställs undan i lador och uthus. Det är ofta något problem med dem, som gör att man inte bara säljer dem, utan tänker att de skall fixas först..
Batteriet behöver kunna ge minimum 4 Ampere, så ett fulladdat 6Ah bör kunna fungera. Och du får ju gnista. Dock är det inte självklart att gnistorna blir lika starka när tändstiften sitter på plats, det är svårare för gnistorna att hoppa i det höga tryck som bildas i toppen på cylindrarna. Men ett batteri med mer Ampere gör inte gnistan starkare.
Byt tändstift, till exempel NGK B7HS eller BP7HS.
Kontrollera att
tändningen är korrekt inställd.
Pröva om den vill tända på STARTGAS. Om den startar är det troligt att det är ett förgasar/ bränsleproblem.
Har motorcykeln stått länge, tag och
rensa ur förgasaren. Oljeblandad bensin som avdunstar kan bilda en tjock oljefilm som tillsammans med smuts täpper till munstycken och kanaler.
Kontrollera att det kommer fram bensin och
bensin i tillräcklig mängd. Kranarna skall ge 200 ml på en minut. Blir det mindre, är det troligen en massa smuts i tanken, kranen, ledningen.
Byt kondensatorerna, de kan oxidera inombords.
Är batteriet rätt kopplat? 1975 var det fortfarande PLUS till ramen. Vill du försäkra dig om att batteri och generator har samma polaritet, läs" Ändra polaritet" under "MEKTIPS" här på sidan. Du behöver inte ändra polariteten, med samma trick kan se till att du har "rätt" eller samma polaritet på hela elsystemet.
Om cykeln stått oanvänd länge, kan
packboxen bakom generatorn ha torkat. Den läcker då in luft och fiser ut bränsleblandning, vilket gör att det blir väldigt lite kvar att förbränna..
Nu har du lite att pyssla med, jag skickar en handbok, den är tyvärr på engelska.
Du kan även ladda ner Svenska Arméns Verkstadshandbok för MC 255, MC 355, MC 356A, under "Mektips". Den gäller i princip även för din motor. Och den är på svenska..
Vi hörs
Andercz