cezeta 501 1960

Ingen gnista? Inget Ljus?
Erland Nyhus
Inlägg: 3
Blev medlem: fre dec 13, 2013 11:26 pm
Ort: Skjåk, Norge

cezeta 501 1960

Inlägg av Erland Nyhus »

Eg er på søken etter koblingsskjema til cezet 501 med dynastart er det noen som kan hjelpa meg,må helst vere på Norsk,Svensk eller Dansk
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: cezeta 501 1960

Inlägg av Andercz »

Hej Erland,
jag har inget kopplingsschema på något annat språk än tjeckiska eller engelska, och det senare har jag själv översatt.
Jag tycker ändå att du bör kunna läsa detta fint illustrerade schema. Om du finner det svårt att följa, hör av dig igen.
Jag har för mig att det finns två olika typer av regulatorer, med 5 eller 6 anslutningar. Hör av dig om det inte passar in på din, så kan jag skicka även det med 6 anslutningar.
Så långt jag vet fanns Dynastart bara på CZ 502, men du har kanske en sen övergångsmodell..
CZ 502 12V Dynastarter wireing ENG.JPG
Jag har precis nyligen renoverat elsystemet på en CZ 502, och har tagit en massa foton, så hör av dig om du har några problem, så ordnar vi det.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: cezeta 501 1960

Inlägg av Andercz »

Erland Nyhus skrev:Takker so mye for det flotte koplingsskjema til min Cezeta 501 men min sentral har 6 kontaktpunkter har du skjema for det?

Er det nya koplings rele og tennings bryter at få kjøpt,tenningsbryteren er litt spesiell med det at den er kobinert med start, det er riktigt at der er + til gods. Denne coteren har ikke vert i bruk på over 50 år men har vert lagret i en låda på Finnskogen
Aha, här kommer ett kopplingsschema för en CZ 502 med 6 anslutningar på regulatorn.
502 Rele 6-anslutningar NO.JPG
Det finns nytillverkade Regularorer, men jag vet inte om de har 6 anslutningar.
http://etovar.cz/en/cz-skutr/1868-cz-sc ... arter.html

Jag har inte sett något tändningslås till Dynastart, med ett återfjädrande startläge till vänster.

Om tändningslåset fungerar dåligt, kan detta kanske avhjälpas med en rejäl genomsköljning med ett bra oxidlösande elspray. Inte 5-56 eller WD40, utan ett speciellt elspray.

Det går att försiktigt öppna tändningslåset, men försök med kemisk rensning först.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar