Inställning av brytarspetsar.

Ingen gnista? Inget Ljus?
Sten-Olof A
Inlägg: 6
Blev medlem: lör jan 03, 2009 11:34 am
Ort: Falun

Inställning av brytarspetsar.

Inlägg av Sten-Olof A »

Hej. Har en Jawa, modell 360, från 1971. Kolvarna går inte upp och ner parallellt utan på det andra sättet,(oparallellt) om ni förstår vad jag menar. Min fråga är när den ena av kolvarna är i sitt översta läge ska båda brytarspetsarna öppna då eller betjänar de båda brytarspetsarna var sin kolv.

Mvh Sten-Olof Andersson
Falun (mycket snö)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Inställning av brytarspetsar.

Inlägg av Andercz »

Sten-Olof,
det är en brytare till vardera cylinder/ kondensator/ tändpole/ tändstift. Medan den ena öppnar är den andra stängd. Det finns ju bara en brytarnock, som roterar i mitten, och öppnar en brytare i taget.
En bra instruktion i att ställa tändningen finns under "MEKTIPS" till vänster här på sidan.

Ett bra verktyg för att hitta ÖDP, Övre DödPunkten, underlättar. Här hittar du ett:
http://customheaven.net/shop/product_in ... ts_id=1033

Din cykel har den normala vevaxeln, där kolvarna går upp och ned växelvis. Det ger en jämn och fin gång.
Det var bara ett par udda modeller av mer tävlingsbetonade motorer som hade parallella kolvrörelser, bland andra dem som kronan beställde, typ 554-05. Det ansågs ge mer krunsch i botten, på bekostnad av lite lägre topphastighet. Men kronan ville ju främst ha en stark cykel, inte en snabb.

Lycka till

Anders
Bilagor
ÖDP-verktyg.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar